آموزش در دبستان۱۳۹۸-۴-۱۶ ۱۵:۲۲:۱۶ +۰۴:۳۰

ساختار آموزش یکپارچه

در حال حاضر آموزش رایانه در مقاطع مختلف تحصیلی در اکثر مدارس با مشکلاتی مواجه است که فقدان یک ساختار آموزشی یکپارچه و وابستگی آموزش به معلم از مهمترین دلایل بروز این اشکالات به شمار می­آید. تنها راه حل برای اجتناب از بروز چنین مشکلاتی پیاده سازی و استقرار یک سیستم آموزشی متمرکز و یکپارچه به خصوص در مجتمع های آموزشی می­باشد. آکادمی یاسان موفق شده است با تکیه بر تجارب چندین ساله در زمینه آموزش رایانه در مقاطع مختلف تحصیلی سیستمی یکپارچه برای آموزش رایانه در مقاطع مختلف تحصیلی طراحی کرده و در آن تمام نیازهای آموزشی دانش آموزان را پوشش دهد.

آکادمی یاسان برای آموزش در دبستان بر مفاهیم خاصی تأکید دارد، این مفاهیم با ارزیابی تئوری ها و روش های مطرح روز دنیا به طور مدام در حال بهبود هستند، در بخش زیر به بعضی از این مفاهیم اشاره می شود:

آموزش به کمک کامپیوتر اشاره دارد به روش های آموزشی که در آنها از کامپیوتر و ابزارهای آی تی استفاده می شود تا کیفیت یادگیری در کلاس ها با موضوعات مختلف ارتقاء پیدا کند. در حقیقت CAL استراتژی استفاده از سخت افزارها و نرم افزاهای کامپیوتری است برای بالابردن میزان جذابیت آموزش و درگیری (engagement) دانش آموزان با موضوع درسی در کلاس درس.

بازی­های آموزشی بازی­هایی هستند که به طور خاص برای آموزش طراحی شده اند یا ارزش آموزشی ضمنی دارند، به این معنی که دانش آموزان در حین انجام بازی مهارتهایی را کسب می­کنند. این بازیها با فراهم کردن فضای جذاب برای مشارکت پرشور دانش آموزان در کلاس، ایجاد انگیزه و ارضاء هیجانات دانش آموزان، باعث پرورش خلاقیت و تعاملات اجتماعی دانش آموزان شده و در نتیجه منجر به یادگیری عمیق­تر آنها می­شود. از این رو مراکز آموزشی و دانشگاه­های معتبری در دنیا از جمله دانشگاه MIT برای دست یابی به این اهداف اقدام به ساخت بازی هایی مانند، Scratch و MinecraftEDU نموده­اند که توسط بسیاری از مدارس به خصوص در مقطع ابتدایی در بسیاری از کشورها مورد استفاده  قرار می­گیرند. آکادمی یاسان نیز از این شیوه برای آموزش در مقطع دبستان بهره برده و برای آموزش در پایه های مختلف تحصیلی از بازی­های متنوعی که با اهداف آموزشی طراحی شده­اند استفاده می­کند. در ادامه توضیحاتی در رابطه با هر بعضی از این بازی­ها ارائه می­شود.

همانگونه که مهارت خواندن و نوشتن برای زندگی در دنیای امروز ضرورت به حساب آمده و در صورت عدم تسلط بر این مهارت ها زندگی روزمره با مشکل مواجه می شود، مهارت استفاده از برخی ابزارها و نرم افزارهای رایانه ای نیز برای زندگی امروز ضروری به نظر میرسد. در آکادمی یاسان این مهارت ها تحت عنوان سواد رایانه ای بسیار مورد توجه قرار گرفته و محتوای ارزشمندی توسط تیم تحقیق و توسعه طی سال ها تولید شده است. این محتوا متفاوت با روش های متداول آموزش مبانی، سیستم عامل و آفیس در مؤسسات آموزشی بوده و به صورت کاملاً تخصصی برای آموزش در مدارس ایران طراحی شده است.

استفاده خلاقانه از رایانه باعث می شود تا دانش و سواد اساسی ساخت محتوای چند رسانه ای و دیجیتال در فرزندانمان تقویت شده و آنها بتوانند ایده ها، نظرات و مطالب مورد علاقه ی خود را در قالب محتوای چند رسانه ای تولید کرده و به دیگران ارائه دهند.

هنگامی که کودکان با ابزارهای برنامه نویسی مانند Scratch کار کرده و اقدام به ساخت پروژه­ها و برنامه های چند رسانه ای مورد علاقه خود  می کنند به طور ضمنی و تدریجی روش صحیح تفکر منطقی را فرا می­گیرند. این امر با استفاده از مفاهیم متداول و رایجی که در زبان های برنامه نویسی وجود دارد اتفاق می­افتد. برخی از این مفاهیم در جدول زیر آورده شده است:

مفهوم توضیح
ترتیب شناسایی و تعریف یک سری از مراحل برای انجام یک کار خاص به صورت ترتیبی و پشت سر هم
حلقه اجراء و تکرار یک توالی مشخص از کارها برای چند بار
موازات اجراء و انجام چند کار به صورت هم زمان
رویداد یک یا چند کار در صورتی انجام می­­شوند که اتفاق مشخصی روی دهد
شرط تصمیم گیری در صورت بروز شرایط خاص
تجربه و تکرار ساخت بخش کوچکی از پروژه، امتحان کردن آن و ساخت مابقی پروژه در صورت موفقیت
تست و عیب یابی حصول اطمینان از صحت عملکرد اجزاء پروژه و تشخیص و برطرف سازی مشکلات

اسکرچ

درباره اسکرچ چه میدانید؟ آموزش برنامه نویسی به کمک بازی اسکرچ چیست؟ اسکرچ یک نرم افزار، محصول دانشگاه MIT که هدف از تولید آن تقویت [...]

ولی گرامی؛

شما به عنوان اولیاء دانش آموزان دبستانی لازم است بدانید که فرزندتان در کلاس رایانه چه می­آموزد تا بتوانید برای یادگیری بهتر در منزل به او کمک کنید. در صفحات آتی اطلاعاتی در رابطه با برنامه برگزاری کلاس رایانه ارائه شده است.

 

چک لیست اولیاء

فرزندتان را برای یادگیری آماده کنید: هر روز قبل از رفتن به مدرسه مطمئن شوید که به خوبی استراحت کرده و آماده­ی یادگیری است.

با معلم فرزندتان ملاقات داشته باشید: از معلم درباره­ی نقاط قوت و ضعف فرزندتان سوال کنید و بپرسید که برای رشد قابلیت های او چگونه می­توانید در منزل به او کمک کنید.

با فرزندتان صحبت کنید: درباره­ی مطالبی که در کلاس گفته شده است از او بازخورد بگیرید و بپرسید که چه موضوعاتی در کلاس برای او جذاب تر است و کدام موضوعات برای او چالشی تر است.

معلم کوچک خود را به چالش بکشید: وقتی فرزندتان بر روی تکالیف کلاسی کار می­کند یا خود را برای آزمون کلاسی آماده می­کند از او بخواهید که به شما بگوید در کلاس چه چیزی یاد می­گیرند و اجازه دهید که معلم شما باشد.

نقش یک یادگیرنده­ی بزرگ را بازی کنید: اجازه دهید که فرزندتان شما را در حال یادگیری و کشف چیزهای جدید ببیند. او از اینکه بفهمد اطلاعات جدیدی به شما داده است یا مهارتی به شما آموزش داده احساس خوبی خواهد داشت.

Your Content Goes Here