مقالات دانش آموزی

رمز نگاری پساکوانتومی

رمز نگاری پساکوانتومی کاری از: فاطمه ملک و مهدیه بنی کریم

مقدمه

در دنياي نوين یکی از مسائل بسیار مهم، حفظ اطللاعات محرمانه و سری است. رمز نگاری به منظور حفاظت از اطلاعات نظامی، امنیتی، فردی و … بسیار ضروری است و رمزنگاری پساکوانتومی یکی از  انواع رمزنگاری است، که ما در این مقاله سعی داریم تا با زبانی ساده آن را به شما معرفی کنیم.

رمزنگاری کوآنتومی:

به استفاده ی مکانیک کوانتومی به خصوص ارتباطات کوانتومی و محاسبات کوانتومی برای اجرای عملیات رمز نگاری و شکستن سیستم های رمز گذاری شده رمزنگاری کوآنتوی می‌گویند.

کامپیوترهای کوآنتومی:

به مرور زمان وقتی که بعضی از مشکلات کلیدی کامپیوترهای معمولی مطرح  شد، دانشمندان برای نخستین بار، پیشنهاد کردند که باید محاسبات از دنیای دیجیتال وارد دنیای جدیدی به نام کوانتوم شود و تدریجا این اظهارات به ساخت کامپیوتر های کوانتومی منجر شد که روش بهتر و قدرتمندتری برای پردازش اطلاعات پیش رویمان را براساس فیزیک کوانتومی داشتند.

مزیت کامپیوتر های کوانتومی:

رمزنگاری شامل کدگذاری پیام ها بر اساس کد ها و کلیدهایی است که اجزاء پیچیده و زیادی دارند که شکشتن آنها حتی برای کامپیوترهای بسیار قوی ناممکن است. اما کامپیوترهای کوانتومی بر خلاف کامپیوترهای معمولی که اطلاعات را بر اساس بیت­ ها با مقادیر قطعی صفر یا یک پردازش می کنند، کامپیوترهای کوانتومی اطلاعات را بر اساس کیوبیت­ ها که حالاتی غیر قطعی و احتمالاتی ما بین صفر و یک هستند (تا زمانی که اندازه گیری شوند)، پردازش می­کنند. در نتیجه یک کامپیوتر کوانتومی می تواند به طور مؤثر کلیدهای متنوع بسیاری را به موازات هم امتحان کند. بر این اساس رمزهایی که برای کامپیوترهای معمولی غیر قابل نفوذ بودند، توسط کامپیوترهای کوانتومی تنها در عرض چند ثانیه قابل شکستن هستند.

چرا رمز نگاري پسا کوانتومي؟!

نیاز به رمز نگاری پست-کوانتومی از آنجا پدید امد که بسیاری از رمز گذاری‌های معروف و طرح‌های امضا می‌توانستند توسط الگوریتم های کوانتومی روی یک کامپیوتر کوانتومی شکسته شوند…

رمز نگاری پسا کوانتومی:

الگوریتم های رمزنگاری کوآنتومی برای مقابله با ابزار های کوآنتومی تغییر پیدا می کند که به الگوریتم های پساکوآنتومی معروف هستند.

رمزنگاری پساکوانتومی با سامانه های رمزی سر و کار دارد، که در کامپیوترهای مرسوم اجرا می شوند و در برابر کامپیوترهای کوانتومی امن هستند.

تفاوت رمزنگاری کوانتومی با پسا کوانتومی:

مهمترین تفاوت رمزنگاری کوانتومی با رمز نگاری پسا کوانتومی این است که رمزنگاری پسا کوانتومی نیازی به هیچ سخت افزار جدیدی ندارند ولی رمزنگاری کوانتومی نیازمند سخت افزار شبکه جدیدی است، که در حال حاضر برای اکثر کاربران اینترنتی بسیار گران است. همچنین رمز نگاری پسا کوانتومی از نظر کارایی و امنیت بهتر است.

رمزنگاری کدمبنا:

رمزنگاری کدمبنا یکی از نامزدهای برجسته در رمزنگاری پساکوانتومی است.

که از جمله مزیت های سامانه های رمز کد مبنا می توان به:

1) سرعت زیاد

2) سادگی پیاده سازی

3)  قابلیت استخراج انواع مختلف اولیه های رمزنگاری اشاره نمود.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا