6 نکته برای تربیت کودک مستقل

چگونه یک کودک مستقل تربیت کنیم؟ استقلال کودک زمانی شروع می شود که پسر شما به تنهایی دوچرخه خود را سوار می شود. یا زمانی که دختر نوجوان شما با دوستانش به بیرون می رود، ادامه می یابد. و قبل از اینکه متوجه شوید، در حالی که او به سمت دانشگاه می رود، برای خداحافظی دست تکان می دهید. این الگو برای همه والدین آشناست. وقتی فرزندانمان تا این حد به ما وابسته هستند، درک استقلال آن ها در سال های بعد دشوار است.

در زمینه ی استقلال کودک برای والدین سخت است که کودک خود که در حال حاضر مشغول بازی با دوچرخه است و یا ماکارونی را در ظرف پخش میکند، در یک زندگی کاملا مستقل تصور کنند.  اما 10 تا 20 سال بعد – اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود – ما فرزندانمان را مستقل تربیت خواهیم کرد.

ولی بهترین راه برای استقلال کودک چیست؟ اکنون از کدام ابزارها می توانیم برای کمک به فرزندانمان در خارج از حوزه خود استفاده کنیم؟ در این مطلب در مورد چند راه حل برای تربیت کودک مستقل بحث خواهیم کرد.

راهکارهای تربیت کودک مستقل

فرزندپروری مثبت و تربیت کودک مستقل یک فلسفه است؛ فلسفه ای که طبیعتا بچه ها را با مهارت های لازم برای استقلال کودک مجهز می کند. در اینجا 6 استراتژی برای تربیت کودک مستقل آورده شده است:

1. کاری که خودشان می توانند انجام دهند را شما انجام ندهید

عدم استقلال کودک فقط با ارائه کمک از طرف ما شروع می شود. این کمک به آن ها شاید بستن بند کفش ‌هایشان، ریختن شیرشان یا انجام تکالیف ریاضیشان باشد. سپس، ما به کمک ادامه می دهیم و خیلی زود، آن ها یا از ما انتظار کمک دارند یا باور ندارند که خودشان می توانند این کار را انجام دهند.

تا حد زیادی، کمک به فرزندانمان بخشی از شرح وظایف ما است. قرار است به کودکان نوپا کمک کنیم زیپ کت زمستانی خود را ببندند و بچه های خواب آلود را به سمت تخت های نرم و گرمشان راهنمایی کنیم. ما قصد داریم برای نوجوانانی که هنوز در حال یادگیری انتخاب های عاقلانه هستند، مقررات منع آمد و شد اعمال کنیم. اما الگوی انجام منظم کارهایی که بچه ‌ها باید خودشان انجام دهند، باعث می ‌شود آن ها بیشتر به ما وابسته شوند.

بر اساس روانشناسی آدلری – اساس والدین مثبت – وظیفه اصلی ما برای تربیت کودک مستقل به عنوان مراقب این است که فرزندانمان را از وابستگی کامل به استقلال کامل سوق دهیم. اگر این کار را نکنیم، از پیشرفت آن ها جلوگیری کرده و زندگی خود را سخت تر می کنیم. بسیار وسوسه انگیز است که کارهایی را برای فرزندانمان انجام دهیم، چه از به خاطر سخاوت و چه حتی برای انجام سریع تر کار. اما بهترین توصیه ای که می توانم به شما کنم این است که در برابر این اصرار مقاومت کنید و او را به خودکفایی تشویق کنید.

«کودک وابسته، کودکی طلبکار است. بچه ‌ها فقط زمانی بی ‌مسئولیت می‌شوند که ما به آن ها فرصتی برای قبول مسئولیت نمی ‌دهیم.» – رودولف دریکورز و مارگارت گلدمن.

برای تربیت کودک مستقل کاری را که بچه هایتان می توانند خودشان انجام دهند، برای آن ها انجام ندهید

برای آموزش وقت بگذارید

در زمینه تربیت کودک مستقل ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که «اگر قرار نیست کارهایی را برای فرزندانمان انجام دهیم که آن ها قادر به انجام آن هستند، چگونه مطمئن شویم که کارها به طور کامل و کارآمد انجام می شوند؟»

باید در جواب این سوال گفت که به جای القای ناخواسته احساس درماندگی با کمک بیش از حد به فرزندانمان، باید برای آموزش وقت بگذاریم و به آن ها بیاموزیم که می ‌توانند بیشتر کارهای خودشان انجام دهند.

والدین اغلب این ابزار ساده را دست کم می گیرند. ممکن است چندین بار طول بکشد تا بچه ‌ها چیزی را درک کنند. مثلا کودک نوپایی که تخم ‌مرغ را با دقت می ‌کوبد و در خمیر شیرینی هم می زند یا در شستن ظروف کثیف کمک می کند.

ما همیشه وقت نداریم که با فرزندانمان رو در رو تعامل داشته باشیم و با آرامش آنچه را که می دانیم به آن ها آموزش دهیم. اما تربیت کودک مستقل یکی از حیاتی ترین مشاغل والدین است. بنابراین علاوه بر تامین نیازهای فرزندانمان، باید به آن ها بیاموزیم که باید استقلال داشته باشند.

نقل قول در مورد تربیت کودک مستقل

در زمینه تربیت کودک مستقل دو یا سه ساله می توان آن ها را تشویق کرد تا حد امکان کارهای شخصی خودشان را انجام دهند. این شامل پوشیدن لباس، مرتب کردن رختخواب و آوردن غذای خود از یخچال است. و طبیعتا هر چه بچه‌ ها بزرگ تر شوند، مسئولیت ‌ها بیشتر می ‌شود. این تمرینات برای استقلال کودکان، باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان میشود و آن ها را تشویق می ‌کند تا مهارت‌ هایی را که برای استقلال بسیار مهم هستند، توسعه دهند. همچنین انتظارات و استحقاق را با جنبه سالم مسئولیت جایگزین می کند.

2. برای تربیت کودک مستقل بر کمک های خانواده تمرکز کنید

هر یک از اعضای یک خانواده نقش مهمی در اداره موفق خانواده ایفا می کند. اگر هدف ما تربیت کودک مستقل است، مهارت ‌های اساسی وجود دارد که آن ها به عنوان یک بزرگسال کارامد به آن ها نیاز دارند. یادگیری نحوه تمیز کردن خانه، پختن غذاهای سالم و تعویض پوشک خواهر یا برادر نوزاد اکنون باعث صرفه جویی در وقت و آموزش بعدی کودکان می شود.  استفاده از روش های متناسب با سن کودکان از تا کردن لباس ‌هایشان تا برداشتن اسباب ‌بازی‌ ها باعث می شود که آن ها متوجه شوند که برای تیم خانواده ضروری هستند. این باعث افزایش اعتماد به نفس آن ها می شود و آن ها را تشویق می کند تا کارهای بیشتری برای کمک کردن انجام دهند!

چیزی که کمک می کند این است که این وظایف را به عنوان «کمک های خانوادگی» برچسب گذاری کنید. زیرا «کارها» کلمه ای است که بیشتر با کار خسته کننده، نامطلوب و کسل کننده همراه است. به‌ علاوه، با تغییر  لحن گفتارمان، این واقعیت را به وجود می ‌آوریم که کمک ‌های فرزندانمان هدف بزرگ ‌تری دارد.

زمانی که آن ها به امور خود برسند، در واقع بچه هایی هستند که در تکمیل مشارکت ها به خوبی تمرین کرده اند و در زمینه مسائل اقتصادی به خوبی تصمیم می گیرند. از این گذشته، تمیز کردن حمام چیزی نیست که ما فقط بلد باشیم چگونه انجام دهیم. این چیزی است که باید یاد گرفت و تمرین کرد! به علاوه، در حالی که می‌ خواهیم بچه ‌هایمان در شغل ‌های آینده ‌شان باهوش و عالی باشند، بیایید در زمینه استقلال کودک تلاش کنیم.  هر چه بچه ‌ها زودتر بخشی از وظایف روزانه را به اشتراک بگذارند، برای همه بهتر است.

3. محیطی غنی از تصمیم را حفظ کنید

هر روز صدها انتخاب در پیش روی شما قرار دارد و می تواند شما را در راه تربیت کودک مستقل کمک کند. پیتزا یا پاستا؟ دامن قرمز یا آبی؟  اجازه دادن به فرزندانمان برای انتخاب های متناسب با سنشان در طول روز به آن ها احساس کنترل و تسلط بر زندگی خود می دهد. و تصمیم گیری ها نیز منجر به تفکر و اقدامات مستقل می شود.

در زمینه استقلال کودک باید گفت بچه ها به این نیاز دارند که برای انتخاب بین درست و غلط تمرین کنند و مزایا و معایب یک کار را در نظر بگیرند. به علاوه، هنگام انتخاب خود، مالکیت آن انتخاب ها را به دست می گیرند. کودکان از تصمیمات بد خود درس می گیرند و نمی توانند دیگران را به خاطر آن ها سرزنش کنند.  نکته کلیدی این است که تصمیم گیری را به بخشی عادی از روال و محیط خانواده خود تبدیل کنید.

این می تواند به معنای هر چیزی باشد، از گذاشتن سطل جوراب در انباری همراه با میان وعده های سالم برای کودک 4 ساله تا اجازه دادن به کودک 12 ساله شما برای برنامه ریزی روتین بعد از مدرسه.
اما با ایجاد هدفمند فرصت‌ های تصمیم ‌گیری در هر روز، فرزندان شما به این انتظار عادت می ‌کنند که برای خودشان فکر کنند.

برای تربیت کودک مستقل کمک هزینه ارائه دهید

یکی دیگر از راه های عالی برای منعطف کردن تصمیم گیری کودکان و تربیت کودک مستقل این است که به آن ها کمک هزینه بدهید. علاوه بر اعطای مقداری سرگرمی مالی، کمک هزینه به بچه ها یاد می دهد که بودجه و درآمدهای آینده را مدیریت کنند. همانطور که همه می دانیم، خودکفایی پولی یکی از حیاتی ترین جنبه های استقلال فرد است.

شاید اسباب ‌بازی ‌ای باشد که بخواهند بخرند، شلوار جین جدید یا حتی یک ماشین دست دوم. داشتن کمک هزینه برای کار به بچه ها یاد می دهد که چقدر طول می کشد تا برای چیزهایی که واقعا می خواهند پس انداز کنند.  در واقع، کمک هزینه به آن ها می آموزد که چقدر سریع و آسان پول خرج می شود.

یک روز، آن ها به احتمال زیاد نیاز به پیش پرداخت برای خانه خواهند داشت. همچنین روزی می رسد که آن ها باید در حالی که صورت حساب ‌های خود را نیز پرداخت می ‌کنند، هزینه های جدید در زندگی را نیز مدیریت کنند

اگر برای تربیت کودک مستقل اجازه تمرین با بودجه اندک را بدهیم (حتی فقط یک قلک کوچک)، فرزندانمان خواهند فهمید که این اهداف به چه سختی و صبری نیاز دارند.

لطفا توجه داشته باشید: مراقب باشید که کمک هزینه ها را به کمک های خانوادگی مرتبط نکنید. ممکن است کمک هزینه هایی که در ازای کمک معمولی در خانه داده می شود، با پاداش اشتباه گرفته شود. در حالت ایده آل، کمک هزینه تنها برای بودجه بندی است.

برای تربیت کودک مستقل دادن انتخاب ‌های زندگی واقعی به او، اعم از عمده، جزئی یا پولی، کمک می‌کند تا برای سایر انتخاب ‌های پیش رو آماده شود.

4. تشویق به تلاش … و جشن شکست!

کمال و ارزش گذاری بیش از حد باعث نگرانی کودکان می شود. بعضی از بچه ها آنقدر در ترس شکست غرق شده اند که حتی تلاش هم نمی کنند. تصور کنید که چگونه رسیدن به کمال ممکن است در دنیای واقعی و جایی که کودک شما باید خطر کند، رخ می دهد. فرزندانتان چه درخواست برای دانشگاه، چه مصاحبه برای شغل یا مناقصه خانه اول خود، باید برای ناامیدی آماده باشند و آماده باشند که از آن درس بگیرند.

برای کمک به بچه ‌ها در غلبه بر این مشکل تا زمانی که هنوز با شما زیر یک سقف هستند، روی کیفیت تلاش ‌هایشان تمرکز کنید. اگر پسر شما برای تست زیست شناسی خود به سختی مطالعه کرد و همچنان نمره ی پایینی گرفت، این کار سختی است که او انجام داده است. اگر کودک نوپای شما که در حال یاد گرفتن است نتوانست به موقع به توالت برسد، گام های او در جهت درست قابل ستایش است.

ما همچنین می ‌توانیم برای تربیت کودک مستقل با تشویق بچه ‌ها به امتحان کردن چیزهای جدید، خارج شدن از مناطق امن و خلاقیت روی تلاش ‌ها تمرکز کنیم. همه این ها برای تقویت احساس استقلال آن ها بدون فشار برای موفقیت یا تشویق هرگز به نتیجه نمی رسد.

هنگامی که ما با دقت بر روی تلاش و شجاعت فرزندانمان تمرکز می کنیم – به ویژه از طریق تمایل آن ها به ریسک کردن – آن ها کمتر از کار سخت و شانس در آینده می ترسند. در حالت ایده ‌آل، آن ‌ها یاد می‌ گیرند که اصلا از شکست نترسند، زیرا شکست حتی موضوع اصلی نیست. در واقع تلاش چیزی است که آن ها را روی پای خود نگه می دارد.

5. ترویج حل مسئله

خیلی سخت است که غریزه پدر و مادری را مهار کرده و مشکلات فرزندانمان را حل کنیم. اما وقتی صحبت از تربیت کودک مستقل و تشویق او به انجام کارها به تنهایی می شود، باید به حل مسئله نیز اهمیت بدهیم! در عوض، می ‌توانیم با دادن فرصتی برای یافتن راه ‌حل ‌های خوب به آن ها کمک کنیم. یکی از راه های الهام بخشیدن به این موضوع این است که از بچه هایمان بپرسیم «چطور؟» سوالات:

در یک محیط پر از تصمیم، اگر بخواهیم روزی بچه ها خودشان فکر کنند، نمی توانیم همه پاسخ ها را به آن ها بگوییم. ما باید به آن ها اطمینان دهیم که برای پیشنهادات یا کمک در دسترس هستیم، اما بهتر است آن ها به نتیجه گیری خودشان برسند.

در زمینه تربیت کودک مستقل اجتناب از تمایل به پاسخگویی به مشکلات خود به فرزندان ما کمک می کند تا نسبت به توانایی های خود اطمینان داشته باشند. با این حال، آنچه ما می خواهیم ارائه دهیم، یک شبکه ایمنی است که به بچه ها اجازه می دهد در یک محیط کنترل شده مشکل را حل کنند. با وجود این ساختار و پشتیبانی، راه حل های بد با عواقب جدی روبرو نخواهند شد.

6. برای تربیت کودک مستقل «روح» فرزندتان را تغذیه کنید

این تکان دهنده است که شخصیت بچه های ما در اوایل درخشش از بین می رود. شاید کودک شما به راحتی غوغا می کند و دوست دارد در مرکز توجه باشد. شاید کودک نوپای شما به همان اندازه که پرحرف و لجباز باشد. یکی از بهترین کارهایی که می ‌توانیم برای استقلال فرزندانمان انجام دهیم – به خصوص اگر می‌ خواهیم آن ها به توانایی ‌های خود اطمینان داشته باشند و در درون خودشان راحت باشند – این است که روی این نقاط قوت و ویژگی‌ های منحصر به ‌فرد کار کنیم..

این شامل کنار گذاشتن هر گونه تصور از پیش تعیین شده است. به این معنی که فکر کردن به اینکه بچه هایمان چه شکلی هستند یا می خواهیم آن ها چگونه باشند را کنار بگذاریم. اگر این کار را با برچسب نزدن به فرزندانمان شروع کنیم، کمک می کند. حتی اگر در اوایل متوجه نقاط قوت یا ضعف شویم، نباید بچه‌ هایمان با برداشت ‌های ما تعریف شوند.

پیشنهاد مطالعه : برنامه نویسی چیست؟

نقل قول کودک مستقل

والدین برون گرا ممکن است یک کودک 6 ساله درون گرا داشته باشند که دوست دارد به تنهایی بازی کند. یا ترجیح می دهد با بچه های دیگر صحبت نکند. وقتی او از صحبت با دوستان و خانواده بزرگ امتناع می کند، آن ها تمایل دارند که او را «خجالتی» صدا کنند. ما نباید بچه ‌هایمان را تعریف کنیم و نمی‌ خواهیم آن ها فکر کنند که برخی از ویژگی ‌های بد را دارند.

در زمینه تربیت کودک مستقل باید گفت که در بازی تنهایی خود، همان دختر درون گرا می ‌تواند مهارت ‌های مهندسی خود را تقویت کند. یا تخیلی فوق ‌العاده خود را توسعه دهد. هر دو مهارت ها و نقاط قوتی هستند که صرف نظر از هر گونه تردید اجتماعی آشکار، باید پذیرفته شوند. کودکانی که بازخورد مثبت می شنوند زمان کمتری را صرف عقب نشینی از ویژگی های خود می کنند و زمان بیشتری را برای گسترش آن ها صرف می کنند. هنگامی که آن ها در نهایت از تنهایی بیرون می آیند، آگاهی از این نقاط قوت به آن ها کمک می کند تا سبک زندگی، شغل و حتی شریک زندگی مناسب را انتخاب کنند.

در مجموع، تغذیه روحیه کودک مستقل باعث می شود که تفکر با اعتماد به نفس و ذهن قوی در او بسیار ذاتی تر شود.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی 6 نکته برای تربیت کودک مستقل پرداختیم. به‌ عنوان والدین، احساس خوب کمک – حتی زمانی که بچه ‌هایمان به ما نیاز دارند – عالی است. وقتی برای راهنمایی و محبت به ما مراجعه می‌کنند، خوشحال می شویم. نگران نباشید، فرزندانتان همیشه به یک شکل به شما نیاز خواهند داشت.

با این حال، باید به خود یادآوری کنیم که هدف بلندمدت ما این است که فرزندانمان را از وابستگی کامل به خود دور کنیم. و آن ها را به سمت تبدیل شدن به فردی متفکر و مستقل راهنمایی کنیم . اما این کار یک شبه ممکن نیست.

تربیت کودک مستقل برای ایفای نقش فعال در زندگی روزمره ممکن است در ابتدا کمی ترسناک باشد. اما باور کنید، تشویق به استقلال فرزندانتان هدیه ای است که همچنان ادامه خواهد داشت. دانستن اینکه آن ها را مستقل تربیت کرده ‌اید، به شما اعتماد به نفس و قدرت می‌ دهد تا آن ها را با خیال آسوده رها کنید.

منبع : Positiveparents

 

 

 

 

خروج از نسخه موبایل