نکاتی در مورد حفظ حریم خصوصی در فضای اینترنت برای کودکان

به دلیل وجود تهدیدات متعدد در فضای اینترنت برای کودکان، از قبیل سرقت هویت، فروش و گردآوری اطلاعات و همچنین نامناسب بودن محتوای وب، شاهد افزایش نگرانی هایی در این زمینه هستیم. معمولاً کودکان زیر ۲ سال، جهت تماشای ویدیو و دسترسی به برنامه های مختلف از دستگاه‌های الکترونیکی بهره می گیرند. همانگونه که این روند روز به روز در حال گسترش است، به همان نسبت نیز احتمال سرقت و فروش اطلاعات خصوصی کودکان به اشخاص ثالث و همچنین دسترسی کودکان به محتوای نامناسب فضای مجازی افزایش خواهد یافت.

نکاتی در مورد حفظ حریم خصوصی در فضای اینترنت برای کودکان

نحوه محافظت قانون از حریم خصوصی کودکان در فضای اینترنت به چه صورت است؟ و چگونه قادر به حفاظت از اطلاعات خصوصی فرزندان خود در حین وب گردی خواهید بود؟ در این مقاله قصد داریم به سؤالات شما در این زمینه پاسخ داده و به ارائه نکاتی در رابطه با چگونگی محافظت از فرزندان تان در فضای اینترنت بپردازیم.

آشنایی با قانون حفاظت از حریم خصوصی در فضای اینترنت برای کودکان

قانون حفاظت از حریم خصوصی در فضای اینترنت برای کودکان (COPPA) بر اساس کمیسیون تجارت فدرال (FTC)، بر اپراتور وب سایت ها یا خدمات آنلاین ارائه شده به کودکان زیر 13 سال، الزامات خاصی تحمیل می کند.

اعمال قانون COPPA، بر وب‌سایت‌های تجاری، خدمات آنلاین و برنامه‌های تلفن همراهی که به گردآوری، فروش و افشای اطلاعات شخصی کودکان می پردازند، صورت می گیرد. کلیه سایت ها، سرویس ها یا برنامه‌ هایی از جمله سایت ها یا برنامه های عمومی که جهت استفاده کودکان طراحی شده اند، باید پیروی از این قانون را در پیش گیرند.

چند نکته درباره حفاظت از کودکان در فضای اینترنت

آیا از بابت اطلاعات خصوصی فرزندان تان در فضای مجازی نگران هستید و دقیقاً نمی دانید که باید چه کاری در زمینه افزایش امنیت اینترنت انجام دهید؟ در ادامه به ارائه نکاتی در مورد حفظ حریم خصوصی در فضای اینترنت برای کودکان خواهیم پرداخت:

آشنایی با قانون حفاظت از حریم خصوصی در فضای اینترنت برای کودکان

هنگام دسترسی فرزندتان به برنامه، وب سایت یا سرویس آنلاین جدید، خودتان شخصاً اقدام به ثبت نام وی نمایید. شاید ثبت نام برای یک سرویس جدید، کار آسانی برای کودکان به نظر آید، ولی آنها اطلاعات کاملی درباره آنچه که ثبت نام می کنند ندارند.

از این رو، مراحل ثبت نام اولیه می تواند از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. همچنین دقت کافی در مطالعه سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده از آن به خرج دهید. چرا که این امر می تواند آگاهی لازم در مورد نحوه استفاده از اطلاعات هنگام ثبت نام را به شما بدهد.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد مناسب بودن برنامه، سایت یا سرویس مورد نظر فرزندتان، همواره قادر به دریافت مشاوره  از Common Sense Media یا رسانه آموزش و حمایت از خانواده ها جهت ترویج تکنولوژی و رسانه های ایمن برای کودکان، جهت جستجوی سریع در برنامه یا سرویس هستید. Common Sense Media به ارائه رتبه بندی ها، نظرات و هر آنچه را که سایر والدین در رابطه با یک برنامه یا وب سایت خاص بازگو می کنند، خواهد پرداخت.

وقتی که می خواهید یک اکانت جدید برای فرزند خود ثبت نام کنید، نهایت دقت را جهت انتخاب نام کاربری و رمز عبور آن به خرج دهید. همچنین از به کار بردن نام و نام خانوادگی واقعی فرزندتان در ایجاد نام کاربر خودداری نمایید. چرا که این امر سبب جلب توجه افراد غریبه و ایجاد خطر جدی سرقت هویت فرزندتان خواهد شد. علاوه بر آن، تا جایی که ممکن است از ارائه جزئیاتی از قبیل آدرس، سن یا اطلاعات تماس اجتناب کنید. به عبارت دیگر، هر چه میزان این اطلاعات کمتر باشد، بهتر خواهد بود. همچنین، نام کاربری که در این زمینه در نظر می گیرید بهتر است توهین آمیز نبوده و کمتر جلب توجه کند.

یادتان باشد از اسم واقعی، آدرس یا شماره تماس فرزندتان به عنوان رمز عبور استفاده نکنید. چرا که این کار، از اطلاعات خصوصی فرزندتان در مقابل هک شدن سرویس نگهدارنده حساب محافظت خواهد کرد. اقدام به ساخت رمز عبوری منحصر به فرد که به راحتی بتوان آن را به خاطر سپرد، نمایید و در ایجاد رمز عبور سعی کنید از قوانین رمز عبور قوی یعنی بکارگیری حروف بزرگ، اعداد، مجموعه ای از 8 حرف یا بیشتر و نمادها استفاده کنید. این مورد را می توان یکی دیگر از نکات مهم جهت حفاظت از اطلاعات خصوصی در فضای اینترنت برای کودکان دانست.

چند نکته درباره حفاظت از کودکان در فضای اینترنت

بعد از اتمام مراحل راه اندازی، همیشه به بررسی حریم خصوصی یا تنظیمات آن بپردازید. از این قسمت می توانید به ویژگی های برنامه یا سایت دسترسی پیدا کرده و قابلیت هایی را که می خواهید فرزندتان از آنها استفاده کند را مشخص کنید. امکان غیر فعال کردن تنظیماتی همچون اشتراک موقعیت مکانی، چت و پست برنامه در شبکه های اجتماعی از سوی شما وجود دارد. در صورت پیشنهاد برنامه یا وب سایت مورد نظر به افزودن رمز عبور والدین، اقدام به فعالسازی آن نموده و از این طریق، مانع از دسترسی کودکان خود جهت ایجاد تغییر در این تنظیمات شوید.

از آنجا که مشاهده کلیه مواردی که فرزندتان در هر لحظه امکان دسترسی به آنها را در دستگاه خود دارد، تقریباً غیر ممکن به نظر می رسد، از این رو، مدیریت فعالیت مرورگر و جستجو در فضای اینترنت برای کودکان دارای اهمیت زیادی خواهد بود. در ادامه این مقاله به ارائه چندین ابزار که کمک شایانی به شما در این زمینه خواهد کرد، می پردازیم.

Google SafeSearch یا جستجوی ایمن گوگل، امکان فیلتر کردن نتایج صریح جستجو در گوگل را به والدین می دهد. در صورت ورود به حساب Google فرزند خود، اقدام به سرچ کلمه کلیدی SafeSearch نمایید. سپس با کلیک کردن بر روی نماد چرخ دنده (تنظیمات) در سمت راست روبروی نوار جستجو، گزینه “Search Settings” را انتخاب کنید. پس از آن، روی «جستجوی ایمن» کلیک کرده و با رفتن به پایین صفحه بر روی گزینه «ذخیره» بزنید. حال می‌توانید از فیلتر شدن نتایج صریح هر جستجویی که توسط فرزندتان در گوگل انجام می‌ شود، اطمینان حاصل نمایید.

از دیگر برنامه های گوگل که راهنمایی های لازم در رابطه با ایجاد حساب و پیوند دادن حساب شما به فرزندتان را ارائه می دهد، Family Link می باشد. Family Link کمک شایانی به والدین جهت نظارت بر فعالیت آنلاین فرزندان شان، هنگام استفاده از فضای مجازی خواهد کرد.

اینترنت برای کودکان

آموزش رفتار مناسب در فضای مجازی به فرزندتان، یکی از بهترین راهکارها جهت ایمن نگه داشتن وی در این فضا محسوب می گردد. از فرزندتان بخواهید که در صورت مواجه شدن با یک تبلیغ یا پنجره بازشو در هر زمانی، با شما مشورت نمایند. همچنین بچه ها زمانی که با افراد غریبه در هنگام بازدید از یک سایت مواجه شدند که درخواست ارائه اطلاعات خصوصی را از آنها کرده است، حتماً این مسئله را به شما اطلاع دهند. علاوه بر این، به آنها آموزش دهید که از دانلود یا ایجاد حساب کاربری بدون نظارت شما خودداری کنند. و آنها را از عواقب انجام این کار مطلع سازید.

به فرزند خود گوشزد کنید که از اشتراک گذاری نام کاربری یا رمز عبور خود با سایر افراد حتی دوستان نزدیکش اجتناب کند؛ و به او بگویید که نمی تواند از کاری که دوستش در حسابش انجام می دهد، مطمئن شود چرا که هر لحظه قادر به زیر نظر گرفتن وی نخواهد بود. همچنین به وی توضیح دهید که بهتر است همواره اطلاعات حساب خود را خصوصی نگه دارد.

آموزش رفتار مناسب در فضای مجازی به فرزندتان

هنگام اجازه دادن به بچه ها جهت ارسال پیامک، چت یا پست در رسانه های اجتماعی، حتماً تأکید لازم بر تأثیر ارسال یک عکس یا نظر را داشته باشید. و به وی بگویید که در صورت ارسال یک عکس یا نظر، هرگز امکان حذف 100 درصد آن از اینترنت وجود ندارد. حتی با بعد از مدتی با حذف شدن عکس یا نظر، نمی‌توانید از فوروارد نکردن یا اسکرین شات گرفتن آن توسط فردی به صورت کامل اطمینان حاصل نمایید.

در صورتی که فرزندتان از نحوه رفتار کردن درست در فضای مجازی مطلع شود، آن وقت دست به انتخاب صحیح برای ایمن نگه داشتن خود در فضای اینترنت خواهد زد. علاوه بر آن، یکی از موضوعات مهم دیگر، نظارت منظم داشتن بر حساب های کاربری و نحوه استفاده کردن از آنها می باشد. در نهایت می توانیم بگوییم که با رفتار و ارتباط آنلاین مناسب، هوشیاری به خرج دادن و همچنین انتخاب تنظیمات مناسب می توان به حفظ حریم خصوصی در فضای اینترنت برای کودکان پرداخت.

نرم افزار مناسب برای حفظ امنیت کودکان در فضای اینترنت

حال که از اهمیت بالای حفظ حریم شخصی و امنیت کودکانتان در اینترنت مطلع شدید وقت آن رسیده است که نرم افزارهایی که در این مسیر به شما کمک خواهند کرد را معرفی کنیم. نرم افزارهای بسیاری برای تسهیل کنترل والدین بر کودکان ایجاد شده است که مشهورترین آنها که توسط والدین در سراسر جهان استفاده می‌شود google family link است. این نرم افزار توسط شرکت گوگل طراحی و ساخته شده است و برای کسب اطلاعات تکمیلی و دانلود این اپلیکیشن می‌توانید به مقاله “معرفی نرم افزار google family link” مراجعه کنید.

خروج از نسخه موبایل