کدتمیز چیست و چگونه کدتمیز بنویسیم ؟

امروزه نوشتن یک کد که اجرا شود و توسط کامپیوتر خوانده شود، به تنهایی مهارت کاملی محسوب نمی شود؛ زیرا باعث می شود این کد برای دیگر برنامه نویس ها قابل فهم نباشد و مانع از اصلاح و یا توسعه ی پروژه می شود؛ همچنین رفع باگ های کد بسیار دشوار می شود. بنابراین کدی که یک برنامه نویس می نویسد باید برای دیگر همکاران و توسعه دهندگان به آسانی قابل فهم باشد و به اصطلاح کدتمیز باشد.

عقیده های متفاوت درباره کدتمیز :

اگر توسعه دهندگان و یا برنامه نویسان بتوانند کار های مشابهی مانند کدنویسی را انجام بدهند و یا به اتمام برسانند؛ می توانند معنای جدیدی برای کدتمیز تعریف کنند و این کد را برای مردم نیز معرفی کنند. اگر از توسعه دهندگان بپرسید که معنای کدتمیز چیست؛ قطعا به جواب های متفاوتی می رسید زیرا هر کس برای این کد یک تعریف جداگانه دارد. اما در نتیجه به یک معنای یکسان برای این کد می رسید. در اصل برای این کدها تعریف دقیقی وجود ندارد، اما می توان گفت برای این کد چند تفکر و ایده وجود دارد که به بهترین نحو عمل می کند. برای شناخت دقیق تر این کد در ادامه مواردی ذکر می شود.

پیشنهاد مطالعه : برنامه نویسی چیست ؟

درباره کدتمیز بیشتر بدانید :

اغلب توسعه دهندگان سعی کردند که با خواندن کتاب های زیاد به معنای دقیق این کد دست یابند. در نتیجه به تعاریف مختلفی رسیدند تا بتوانند آن را به مردم برای درک بهتر ارائه دهند. آنها دریافتند که کدتمیز،” کدی است که درک کردن و همچنین تغییر دادن آن آسان است.”

کدتمیز، کدی است که درک کردن و همچنین تغییر دادن آن آسان است.

در نگاه اول شاید معنای کدتمیز ( کد پاک ) آسان باشد؛ اما ممکن است فهمیدن معنای پنهان آن کمی دشوار باشد. برای آن فهم بیشتری از معنای کدتمیز به دست بیاوریم، معنای آن را به بخش های کوچکتر تقسیم می کنیم:

اهمیت کدتمیز چیست؟

شاید برخی از توسعه دهندگان و یا برنامه نویسان به کدتمیز اهمیت ندهند؛ اما این کد می تواند حلّال مشکلات آنها باشد. و توجه به این کد بسیار مهم است. توسعه دهندگان و برنامه نویسان با هر خطی که برای برنامه خود اضافه می کنند؛ در واقع خطر ایجاد مشکلات، انجام آزمایش های بیشتر و عدم موفقیت را افزایش می دهند. پس باید میزان نوشتن کد ها را کاهش دهند. اما وجود کد ها نیز ارزش دارد؛ پس در اینجا ارزش کد های تمیز مشخص می شود.

این کد ها تنها برای زمان حال نیستند؛ و برای آینده نیز کاربرد دارند. این کد ها تنها برای یکبار نوشته نمی شوند. ممکن است در آینده افراد دیگری با این کد ها روبرو شوند و با بررسی، در کد ها تغییراتی ایجاد کنند. پس بهتر است تلاش کنید تا کدهای آسان و ساده را به وجود بیاورید و به جزئیات در آن توجه کنید.

مهم ترین مزایای کد های تمیز شامل موارد زیر هستند:

خروج از نسخه موبایل