تفاوت کدنویسی و برنامه نویسی

کمتر شخصی پیدا می شود که به تفاوت کدنویسی و برنامه نویسی دقت کند. افراد تازه وارد به حوزه برنامه نویسی و توسعه نرم افزار، بر این باورند که کدنویسی و برنامه نویسی تفاوتی ندارد و این دو را همانند هم می دانند. اکثر اساتید این حوزه، به این اعتقاد دارند که شخصی که بتواند کد بنویسد دلیلی بر برنامه نویس بودن آن شخص نمی باشد. با این حال، اغلب اوقات از هر دو نام به جای یکدیگر استفاده می شود، اما در واقع دو چیز بسیار متفاوت را نشان می دهند. بیایید به تفاوت‌های اصلی کدنویسی و برنامه‌نویسی نگاهی بیندازیم تا خط باریک بین یک کد و یک برنامه را درک کنیم.

کدنویسی چیست؟

کدنویسی فرآیند تبدیل کدها از زبان انسانی به زبان قابل خواندن توسط ماشین است و عملا به مهارت درک سینتکس و ساختار یک زبان برنامه نویسی گفته می شود. کامپیوترها زبان یک و صفر را می فهمند و زبان عادی ما با این زبان دودویی متفاوت است. در نتیجه، باید دستورالعمل‌هایی را که می‌خواهیم اجرا کنیم، به زبان پردازنده ترجمه کنیم. در واقع کدنویسی به برقراری ارتباط بین انسان و کامپیوتر کمک می کند.

کدنویسی چگونه کار می کند؟

همانطور که گفته شد، کدنویسی فرآیندی برای برقراری ارتباط موفق بین یک برنامه نرم افزاری و سخت افزار کامپیوتر است. کامپایلرها برنامه را به زبان اسمبلی ترجمه می کنند و فرآیند است، زبان اسمبلی را به سیگنال های دودویی تبدیل می کند.

مهارت های مورد نیاز برای کدنویسی

متخصصان برنامه نویسی باید مشخصات سخت افزاری را بدانند و به اصول اولیه نوشتن یک برنامه برای توسعه کامپایلرها و کتابخانه ها برای پشتیبانی از اجرای نرم افزار توسعه یافته توسط برنامه نویسان نیاز دارند. برای انجام کدنویسی به ابزارهای نرم افزاری زیادی نیاز نیست. فقط یک ویرایشگر متن ساده مانند WordPad یا Notepad کافی است. امروزه از یک IDE و ابزارهای اشکال زدایی مانند Eclipse، Bootstrap، Delphi، ATOM نیز استفاده می شود.

کدنویسی (Coding) به فرآیندی می گویند که از آن برای نوشتن دستورالعمل های رایانه و نحوه عملکرد آن استفاده می شود.

برنامه نویسی چیست؟

به نوشتن کدهای مختلف و کاربردی توسط نرم‌افزارهای مخصوص کدنویسی، که در نهایت منجر به اجرای وظیفه‌ای خاص توسط سیستم می‌شود را برنامه نویسی می‌گویند.

برنامه نویسی چگونه است؟

برنامه نویسی یک کار پیچیده است. بر خلاف کدنویسی، برنامه نویسی در مراحل مختلفی انجام می شود. در ادامه مراحل برنامه نویسی یک نرم افزار کاربردی ارائه شده است.

با این که کد نویسی بخشی از برنامه نویسی است، با این حال این دو مفهوم رویکردهای متفاوتی برای توسعه محصول نرم‌ افزاری دارند. به عبارتی، بسته به میزان پیچیدگی و گستردگی محصول نرم‌ افزاری، مزایای به کارگیری یکی از این دو رویکرد به جای دیگری بیشتر می‌ شود. کدنویسی می‌ تواند نقطه شروع مناسبی برای افراد تازه‌کار در حوزه توسعه برنامه‌های نرم‌افزاری باشد، زیرا افراد برای یادگیری ساخت یک برنامه پیچیده باید بدانند چطور هر بخش کوچک‌تر از آن برنامه را توسعه دهند تا در نهایت با ادغام بخش‌های جداگانه، برنامه نهایی را بسازند.

مهارت های مورد نیاز برای برنامه نویسی

برنامه نویسی بخش کدنویسی را نیز پوشش می دهد. با این حال، منطقه اولیه برنامه نویسی با درک بیان مسئله و طراحی یک راه حل منطقی برای مسئله با استفاده از الگوریتم ها و فلوچارت ها سر و کار دارد. با ارسال مرحله طراحی، مرحله بعدی پیاده سازی راه حل با استفاده از زبان برنامه نویسی است. سپس باید خطاها و باگ های نرم افزار پیش تولید را برطرف کنید. محصول نهایی راه حل مشکل است.

ضرورت یادگیری کدنویسی و برنامه نویسی

در دهه های اخیر تکنولوژی جهان را به گونه ای تغییر داده است که رشد و فناوری بسیار سریعتر از آنچه فکر می کنید بهبود یافته است. همه این تغییرات به دلیل توسعه نرم افزار است. وقتی به همه این نرم افزارها فکر می کنید، کدنویسی و برنامه نویسی به چشم می خورد. با کمک کدنویسی و برنامه نویسی، همه چیز به شکل بهتری در حال بهبود بود. این مهارت های کدنویسی و برنامه نویسی تاثیر زیادی بر شغل فرد دارد. آنها ثابت کرده اند که به راحتی می توانند هر چیزی را تغییر دهند. اینها نه تنها به نرم افزار کمک می کنند، بلکه در زندگی روزمره، در هر بخش کمک می کنند و نتایج عالی را نشان می دهند.

تفاوت کدنویسی و برنامه نویسی چیست؟

با توجه به مفاهیم کدنویسی و برنامه نویسی، می توان تفاوت اصلی آن دو را بدین گونه بیان کرد، که کدنویسی بخشی از برنامه نویسی است که مربوط به نوشتن کد است که دستگاه می‌ تواند ترجمه کند و برنامه نویسی فرآیند ایجاد برنامه ای است که از استاندارهای خاصی پیروی می‌کند و وظیفه خاصی را انجام می‌دهد.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی کامل تر به تفاوت کدنویسی و برنامه نویسی بیاندازیم.

تفاوت کدنویسی و برنامه نویسی را از یک منظر می توان بدین گونه بیان نمود، که کدنویسی بخشی از برنامه نویسی است که با نوشتن کدهایی سروکار دارد که ماشین می تواند آن ها را بفهمد. در مقابل، برنامه نویسی فرآیندی است که برنامه هایی را ایجاد می کند که شامل تصویب کدها می شود. همچنین کدنویسی نیاز به دانش اولیه مهارت های برنامه نویسی بدون هیچ گونه ابزار نرم افزاری دارد. اما برنامه نویسی به دانش خوب مهارت های برنامه نویسی و ابزارهای خوب توسعه نرم افزار برای مدیریت بهتر آنها نیاز دارد.

دانش کدنویسی به کار با پروژه های ساده کمک می کند و همچنین تنها به ابزارهای ساده و نحو ساده نیاز دارد، که در برنامه نویسی این مورد کاملا برعکس است. برنامه نویسی به اطلاعات دقیق و رویکردی دقیق نیاز دارد، که در کدنویسی اینگونه نمی باشد و نیازی به آمادگی قبلی ندارد زیرا این روش از روش آزمون و خطا پیروی می کند.

قبل تر نیز گفته شد که کدنویسی بخشی از برنامه نویسی است، در حالی که برنامه نویسی فرآیند ایجاد یک برنامه است. می توان این موضوع را اینطور بیان کرد که، کدنویسی به عنوان فصلی در کتاب برنامه نویسی شناخته می شود؛ درست همانطور که هر کلمه، کاراکتر و جمله یک کتاب را می سازد، خطوط کد یک برنامه را می سازند. برنامه نویسی همه چیز در مورد ایجاد یک طرح کلی است، در حالی که کدنویسی نوشتن قسمت هایی است که کتاب را تشکیل می دهد.

کدنویسی در مورد ترجمه منطق نیازمندی ها به کدهای قابل فهم برای ماشین است. در مقابل، برنامه نویسی مستلزم تجزیه و تحلیل و مفهوم سازی جنبه های مختلف هر برنامه و یافتن راه حل برای مسائلی است که ممکن است در طول فرآیند رخ دهد. همچنین شامل پارامترهای حیاتی مانند اشکال زدایی، کامپایل، آزمایش و پیاده سازی می شود.

برنامه نویسی به بررسی اسناد و انجام تجزیه و تحلیل به همراه کدنویسی نیاز دارد که به ابزارهای اضافی نیاز دارد. ابزارهای مورد نیاز در این فرآیند عبارتند از ابزارهای تجزیه و تحلیل کد، تولیدکنندگان کد، پایگاه‌های داده، چارچوب‌های آزمایشی، پیوند دهنده‌ها، کامپایلرها، ویرایشگرهای کد، طراحان رابط کاربری گرافیکی، اسمبلرها، اشکال‌زداها و ابزارهای تحلیل عملکرد. از یک برنامه نویس انتظار می رود که مفاهیم پیشرفته Git و Github، ابزارهای پایگاه داده، ابزارهای تحلیلی مانند Apache Spark، ابزارهای ارائه، ابزارهای ابری را بداند زیرا دامنه وسیع تری دارد.

بنابراین از دیگر تفاوت کدنویسی و برنامه نویسی ، این است که از چه ابزارهایی استفاده می کنند. برای برنامه نویسی به ابزارهای اضافی نیاز خواهید داشت. به عنوان یک برنامه نویس، باید برنامه ریزی، بررسی اسناد، فرمول طراحی و غیره را انجام دهید. علاوه بر این، شما باید تجربه کافی در استفاده از این ابزارها و آگاهی از نحوه استفاده توسعه دهندگان از آنها برای ساخت اپلیکیشن داشته باشید.

از دیگر تفاوت برنامه نویسی و کدنویسی، خروجی یا محصول نهایی است که از هرکدام به عمل می آید. در واقع خروجی یک فرآیند برنامه نویسی، یک اپلیکیشن، نرم افزار یا وب سایت است که این مورد در کدنویسی، تنها یک کد کاربردی است.

انتخاب زبان مناسب برای کد نویسی

افراد تازه‌کار در حوزه‌های برنامه نویسی و کدنویسی باید از میزان علاقه خود نسبت به انواع پروژه‌های نرم‌افزاری آگاه باشند، زیرا هر یک از زبان‌های برنامه نویسی را می‌توان برای پروژه‌های خاصی استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر فردی هستید که به حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و یادگیری عمیق (Deep Learning)، علاقه دارید باید به سراغ یادگیری زبان‌هایی نظیر پایتون، R، متلب و پرل بروید. همچنین، افراد علاقه‌مند به حوزه برنامه نویسی اندروید، باید به سراغ یادگیری زبان‌های برنامه نویسی این حوزه نظیر جاوا، کاتلین، پایتون، جاوا اسکریپت و Go بروند.

حال اگر شما علاقمند به یادگیری برنامه نویسی و کدنویسی هستید، می توانید در دوره های جامع برنامه نویسی آکادمی یاسان شرکت نمایید. دوره های برنامه نویسی آکادمی یاسان با هدف اشنایی کودکان و نوجوانان با برنامه نویسی از صفر تا صد برگزار می‌شود به گونه ای که کودکان با کمترین آشنایی با حوزه برنامه نویسی وارد دوره های برنامه نویسی آکادمی یاسان شده و با ورود به دوره برنامه نویسی مقدماتی، با ابتدایی ترین اصول و مبانی برنامه نویسی آشنا می‌شوند و سپس با گذراندن دوره های برنامه نویسی متوسط و پیشرفته آماده ورود به بازار کار برنامه نویسی و دانشگاه می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل