معرفی نوابغ برنامه نویسی در طول تاریخ

فهرست مطالب

کامپیوترها ماشین های پیچیده ای هستند اما بسیاری از ما، حتی بدون داشتن مهارت های تکنیکی پیشرفته، می توانیم از آنها استفاده کنیم. در واقع برای کار کردن با یک کامپیوتر، تنها باید با رابط کاربری ماشین ارتباط برقرار کنید. به بیان دیگر، شما مجبور نیستید بدانید که پشت رابط کاربری کامپیوتر، چه اتفاقاتی در حال وقوع است. هر عنصری که در کامپیوتر خود می بینید، توسط یه برنامه نویس ایجاد شده است و این هنر نوابغ برنامه نویسی است که استفاده از این ماشین ها را برای ما آسان تر کنند؛ اما این افراد دقیقا چه کسانی هستند؟

امروزه برنامه نویسان، افراد مشهوری تلقی می شوند. در ادامه ما برخی از نوابغ برنامه نویسی از نظر سایت ranked را معرفی خواهیم کرد که در طول تاریخ، دنیا را با ذهن های خلاق خود تغییر داده اند. این بزرگان برنامه نویسی الگوی بسیاری از افراد هستند و توانسته اند در پیشرفت علم و تکنولوژی، تاثیر بسزایی داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه : برنامه نویسی چیست؟

معرفی نوابغ برنامه نویسی

معرفی بزرگان برنامه نویسی: دیوید پترسون

او کیست؟ دیوید پترسون دانشمند حوزه کامپیوتر و استاد دانشگاه برکلی در کالیفرنیا است.

کار های او: پیترسون به واسطه همکاری های خود در طراحی پردازنده های RISC و تحقیقاتش در زمینه RAID ( آرایه های نواسانی دیسک های مستقل) و NOW ( کامپیوتر های شبکه ای) شناخته شده است.

دستاوردها: او جایزه Eckert-Mauchly، کارل کارلستروم، مربی برجسته، و جایزه خدمات ممتاز ACM را دریافت کرده است.

دیوید پترسون

معرفی نوابغ برنامه نویسی: جان کارمک

او کیست؟ جان کارمک (John Carmack) یک توسعه دهنده بازی، مدیر فنی سابق و یکی از بنیانگذاران Id Software است.

کار های او: کارمک سرپرست برنامه نویسان در شرکت طراحی بازی ID Doom، Rage،Commander Keen و شرکت های تابعه بوده است. او به خاطر نوآوری هایش در زمینه گرافیک های سه بعدی، مخصوصا الگوریتم های معکوس برای حجم دهی به سایه ها، معروف است. کارمک استفاده از تکنیک های متعددی را در گرافیک های کامپیوتری باب کرده است. در این میان می توان به بازیابی جزئیات تطبیقی، قسمت بندی فضای دوبعدی، ری کستینگ، ذخیره سازی موقت سطحی و تکنولوژی MEgaTexture اشاره کرد.

دستاوردها: او دو بار برنده جایزه آکادمی ملی علوم و هنرهای تلویزیونی شده است. وی همچنین جوایز Emmy در حوزه فناوری و مهندسی و جایزه یک عمر دستاورد از کنفرانس توسعه دهندگان بازی را به خاطر نوآوری هایش در این صنعت دریافت کرده است.

جان کارمک

معرفی نوابغ برنامه نویسی: دونالد اروین کنوت

او کیست؟ دونالد کنوت (Donald Ervin Knuth) یک ریاضیدان، دانشمند کامپیوتر و نویسنده کتاب هنر برنامه نویسی کامپیوتری است. او را پدر تحلیل الگوریتم ها می نامند.

کارهای او: دونالد اروین کنوت بر روی طراحی تکنیک های ارزیابی میزان پیچیدگیهای محاسباتی الگوریتم ها و تکنیک های ریاضی آن ها کار می کند. او استفاده از نمادهای Asymptotic  را رواج داد. وی همچنین سیستم نوشتاری کامپیوتری Tex، و سیستم های برنامه نویسی WEB و CWEB را برای تشویق سایرین به برنامه نویسی کارآمد طراحی کرد.

دستاوردها: وی جایزه تورینگ، جایزه گریس موری هاپر، مدال ملی علم، مدال فارادی، جایزه کیوتو و مدال جان فون نویمان را در کارنامه خود ثبت کرده است.

دونالد اروین کنوت

معرفی نوابغ برنامه نویسی: خیدو فان روسوم

او کیست? خیدو فان روسوم (Guido van Rossum) یک برنامه نویس کامپیوتر است که به عنوان نویسنده زبان برنامه نویسی پایتون شناخته می شود.

کارهای او: در اوایل کار خود، وی روتین ()glob را برای BSD Unix  نوشت و بر روی زبان برنامه نویسی ABC کار کرد. سپس وی زمانی که برای شرکت گوگل کار می کرد، زبان برنامه نویسی پایتون را طراحی کرد و از آن زمان به بعد، بر روی توسعه این زبان برنامه نویسی، متمرکز شد.

دستاوردها: روسوم جایزه NLUUG را دریافت کرده است. وی همچنین در سال 2001 جایزه توسعه نرم افزارهای آزاد را به واسطه تلاش هایش در زمینه توسعه پایتون، کسب کرد.

خیدو فان روسوم

معرفی نوابغ برنامه نویسی: جیمز آرتور گاسلینگ

او کیست؟ جیمز گاسلینگ (James Gosling) یک دانشمند کامپیوتر کانادایی است که به عنوان پدر زبان برنامه نویسی جاوا شناخته می شود.

کارهای او: جیمز نسخه چند پردازنده Unix، چندین کامپایلر و یک سیستم ارسال ایمیل را پیش از ملحق شدنش به مجموعه میکروسیستم های SUN طراحی کرد. او سپس زبان برنامه نویسی جاوا را طراحی کرد و در سال 1994 نیز طراحی کامپایلر اصلی جاوا و سیستم مجازی را به مجموعه دستاوردهای خود افزود. وی همچنین در ساخت سایر نرم افزارهای مهم و کلیدی، مانند NeWs و Gosling Emacs همکاری داشته است.

دستاوردهای اصلی: گاسلینگ جایزه نوآوری اکونومیست، مدال IEEE John von Neumann را دریافت کرده است. وی در سال 2007 نیز نشان افتخار ارتش کانادا را دریافت کرده است.

جیمز آرتور گاسلینگ

او کیست؟ نیکلاوس ویرت (Niklaus Wirth ) دانشمند کامپیوتر سوئیسی تبار است که به دلیل فعالیت های تاثیرگذارش در طراحی الگوریتم ها و زبان های برنامه نویسی به عضویت موزه تاریخ کامپیوتر درآمده است.

کارهای او: ویرث شهرت خود را مدیون توسعه چندین زبان برنامه نویسی مختلف مانند پاسکال، مادولا و همچنین توسعه چندین موضوع استاندارد در زمینه برنامه نویسی می باشد. او رئیس طراحان Algol W، Euler، Modula، Modula-2، Pascal، Oberon، Oberon-2  و Oberon-7  نیز بوده است. علاوه بر تمام موارد فوق، وی تجربه طراحی سخت افزارهای دیجیتال Lola و سیستم های شبیه سازی را نیز دارد.

دستاوردها: وی افتخار دریافت جایزه تورینگ، جایزه دستاوردهای بزرگ در زبان های برنامه نویسی SIGPLAN و جایزه مارسل بنویست را داراست.

نیکلاوس ویرت

معرفی بزرگان برنامه نویسی: آلن کورتیس کی

او کیست؟ آلن کورتیس کی (Alan Curtis kay) دانشمند کامپیوتر و عضو آکادمی ملی مهندسی، آکادمی هنر و علوم آمریکا و انجمن سلطنتی هنر است.

کارهای او: آلن بیشتر به واسطه فعالیت های پیشروی خود در زمینه برنامه نویسی شی گرا و پنجره گذاری رابط های کاربری گرافیکی (GUI) مشهور است. این سخن نیز از وی بسیار مشهور است: “بهترین راه پیش بینی آینده، ساختن آن است”.

دستاوردهای اصلی: آلن جایزه ACM Turing را برای فعالیت های حرفه ای اش در برنامه نویسی شی گرا دریافت کرده است. وی همچنین جایزه UPE Abacus و جایزه UdK 01 را برای پیشگام بودن در زمینه طراحی رابط کاربری گرافیکی دریافت کرد.

آلن کورتیس کی

معرفی نوابغ برنامه نویسی: جان مک کارتی

او کیست? جان مک کارتی (John McCarthy) دانشمند علوم شناختی و همچنین دانشمند حوزه کامپیوتر بود که اصطلاح هوش مصنوعی را ابداع کرد.

کارهای او: جان خانواده زبان برنامه نویسی Lisp را توسعه داد، به اشتراک گذاری زمانی را باب کرد و بر روی طراحی زبان برنامه نویسی ALGOL کار کرد. او یک روش Garbage Collection را برای حل مشکل Lisp ابداع کرد. این روش بعد ها به عنوان زبان برنامه نویسی مرجع برای اپلیکیشن های هوش مصنوعی، انتخاب شد.

دستاوردهای اصلی: وی جایزه تورینگ، جایزه کیوتو، مدال ملی علم، جایزه پیشگامان کامپیوتر و جایزه IJCAI برای برترین تحقیقات را دریافت کرده است.

جان مک کارتی

معرفی بزرگان برنامه نویسی: توماس اویگن کورتز

او کیست؟ توماس کورتز یک دانشمند کامپیوتر و یک استاد بازنشسته است که مفهوم Time Sharing را در کار خود پیاده کرد.

کارهای اصلی: او زبان برنامه نویسی BASIC را توسعه داد تا بدین وسیله کاربران غیر حرفه ای نیز بتوانند با کامپیوتر تعامل داشته باشند. او و جان کمنی شرکتی را با نام TRUE BASIC تاسیس کردند. هدف اصلی این شرکت، بازاریابی True BASIC بود. این محصول نسخه به روز رسانی شده زبان برنامه نویسی Basic بود. خیلی زود این زبان برنامه نویسی در میکرو کامپیوترها مورد استفاده قرار گرفت و به توسعه دهندگان و صاحبان کسب و کارهای کوچک این اجازه را داد تا نرم افزارهای مورد نیاز خود را در کامپیوتر هایشان طراحی کنند.

دستاوردهای اصلی: کورتز دو جایزه AFIPS Pioneer و جایزه IEEE Computer Science Pioneer را را به واسطه فعالیت های حرفه ای خود دریافت کرده است.

توماس اویگن کورتز

معرفی نوابغ برنامه نویسی: جان جورج کمنی

او کیست؟ جان کمنی (Kemény János György) دانشمند کامپیوتر، ریاضیدان و معلم است که بیشتر به خاطر توسعه زبان برنامه نویسی بیسیک، در کنار توماس کورتز، شناخته شده است.

کارهای او: کمنی یکی از اولین افرادی بود که استفاده کامپیوترها برای مردم عادی را آسان کرد. او زبان برنامه نویسی Basic (کد مبتدی و نمادین همه منظوره برای ایجاد دستورالعمل) را در سال 1964 و پس از آزمایش با LGP-30 ابداع کرد. وی همچنین یکی از اولین سیستم های اشتراک زمانی، یعنی DTSS (Dartmouth Time-Sharing System) را توسعه داد.

دستاوردهای مهم: او در سال 1985 جایزه پیشگامان کامپیوتر را دریافت کرد.

جان جورج کمنی

برجسته ترین زن برنامه نویس: گریس هوپر

او کیست؟ گریس هوپر (Grace Hopper) یک دریاسالار نیروی دریایی ایالات متحده و یک دانشمند کامپیوتر بود. او یکی از اولین برنامه نویسان کامپیوتر Harvard Mark I بود.

کارهای او: هوپر اولین کامپایلر را برای یک زبان برنامه نویسی طراحی کرد. وی همچنین استفاده از زبان های برنامه نویسی مستقل از ماشین را ترویج داد و نتیجه این امر، توسعه COBOL است. وی همچنین به خاطر استفاده از عبارت Debugging برای تعمیر مشکلات ماشین، معروف است.

دستاوردهای مهم: او اولین زنی در جهان بود که عضویت برجسته انجمن کامپیوتر بریتانیا، دکترای افتخاری علوم از دانشگاه مارکت و مدال ملی فناوری (1991) را دریافت کرد.

گریس هوپر

معرفی نوابغ برنامه نویسی: جان بکوس

او کیست؟ جان بکوس (John Backus) یک دانشمند کامپیوتر بود که بیشتر به عنوان توسعه دهنده FORTRAN شناخته می شود. او مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته ریاضیات را در سال 1950 از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد.

کارهای او: بکوس مدیریت تیم مخترع زبان برنامه نویسی FORTRAN را بر عهده داشت. فورترن اولین زبان برنامه نویسی پیشرفته ای بود که به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت.  وی همچنین قالب Backus Naur  یا BNF را توسعه داد. BNF یک روش بیان قواعد رسمی است. وی همچنین به واسطه ترویج برنامه نویسی تابعی معروف شده است.

دستاوردهای اصلی: بکوس نشان W.W. جایزه مک داول، مدال ملی علم، جایزه ACM Turing و جایزه Draper را دریافت کرده است و عضویت IBM را داراست.

جان بکوس

معروف ترین برنامه نویس دنیا: بیل گیتس

او کیست؟ بیل گیتس (Bill Gates) مردی که نیازی به معرفی ندارد. چگونه می توانیم ثروتمندترین برنامه نویس جهان را که محصولش در سراسر دنیا استفاده می شود، نادیده بگیریم؟

کارهای او: در 5 سال اول فعالیت خود در مایکروسافت، گیتس شخصا هر خط از کد های موجود در محصولات شرکت را بازبینی می کرد و گاهی مشکلات آن ها را عیب یابی و حل می کرد. اوایل، گیتس به همراه پائول الن یک مفسر زبان BASIC را به زبان اسمبلی نگارش کردند. این مفسر برای کامپیوتری طراحی شده بود که در ان زمان در دسترس آنها نبود. این کامپیوتر تنها 4 کیلوبایت حافظه داشت. آن ها این کد را بر روی یک PDP-10 نوشتند که بر روی شبیه ساز Intel 8080 اجرا می شد.

دستاوردهای اصلی: بیل گیتس افتخار دریافت مدال ملی فناوری و نوآوری، عضویت انجمن کامپیوتر بریتانیا، و جایزه Bower برای رهبری تجاری را داراست.

بیل گیتس

معرفی نوابغ برنامه نویس: برایان کرینگان

او کیست؟ برایان کرنیگان (Brian Kernighan) یک دانشمند کامپیوتر است که در آزمایشگاه های بل کار می کرد. او در اوایل فعالیت های حرفه ای خود، به عنوان ویرایشگر نرم افزار در مجموعه Prentice-Hall International کار می کرد.

کارهای او: وی به همراه دنیس ریچی و کن تامسون، سیستم عامل Unix را توسعه داده است. وی همچنین نویسنده تعداد زیادی از نرم افزارهای نسخه هفتم Unix، از جمله cron و ditroff بوده است. وی نویسنده همکار برای طراحی زبان های برنامه نویسی AMPL و AWK نیز بوده است. کرینگان مبدع یک رهیافت آنی برای مسئله فروشنده دوره گرد و پارتیشن بندی گرافیکی (دو مسئله در حوزه NP کامل) است. این نقل قول از کرینگان بسیار مشهور است که:”آنچه که می بینید همان چیزی است که دریافت خواهید کرد”.

دستاوردهای اصلی: او در سال 1993 برنده جایزه انجمن محاسباتی INFORMS شد و در طول زندگی حرفه ای خود جوایز زیادی را در حیطه آموزش دریافت کرد.

برایان کرینگان

کن تامپسون خالق سیستم عامل یونیکس

او کیست؟ کن تامپسون (Ken Thompson) از پیشگامان علم کامپیوتر و جامعه هکرها است. او بیشتر به خاطر طراحی و پیاده سازی سیستم عامل یونیکس شهرت دارد.

کارهای او: تامپسون به همراه ریچی، سیستم عامل اصلی یونیکس را توسعه داد. او زبان برنامه نویسی B را اختراع کرد و یکی از اولین توسعه دهندگان سیستم عامل Plan9 بود. او زمانی که برای شرکت گوگل کار می کرد، زبان برنامه نویسی Go را طراحی کرد. تامپسون همچنین بر روی رمزگذار UTF-8، ساختار جدولی و عبارات با قاعده نیز کار کرد.

دستاوردهای اصلی: او جایزه Turing، جایزه ژاپن، جایزه IEEE امانوئل آر پیور، جایزه پیشگامان کامپیوتر و مدال ملی فناوری را دریافت کرده است.

کن تامپسون

معرفی نوابغ برنامه نویسی: تیم برنرز لی

او کیست؟ برنرز لی (Tim Berners-Lee) دانشمند کامپیوتر است که بیشتر به عنوان مخترع شبکه جهانی وب شناخته می شود. او مدیر W3C، مرکز تحقیقات علوم وب، محقق ارشد و دارنده کرسی بنیانگذاران (MIT) است.

کارهای او: در سال 1989، تیم پروژه تحقیقاتی خود برای طراحی یک سیستم مدیریت اطلاعات را ارائه داد. او در این پروژه موفق شد از طریق اینترنت ارتباط بین کلاینت HTTP و سرور را برقرار کند. او همچنین یکی از شخصیت های کلیدی data.gov.uk محسوب می شود. این سایت یکی از پروژه های دولت انگلیس برای به اشتراک گذاری داده های غیر شخصی دولت با عموم مردم است.

دستاوردهای مهم: تیم به خاطر کارهای برجسته اش در زمینه علوم کامپیوتر از شخص ملکه الیزابت دوم نشان شوالیه را دریافت کرد. وی همچنین جایزه های Software System، افتخار بریتانیا، و مبتکر جوان سال (1995) را دریافت کرده است.

تیم برنرز لی

معرفی بزرگان برنامه نویسی: بی یارنه استراس تروپ

او کیست؟ استراس تروپ (Bjarne Stroustrup) دانشمند کامپیوتر و استاد پژوهشی در مورگان استنلی است. او همچنین ریاست بخش تحقیقات در زمینه برنامه نویسی بزرگ مقیاس آزمایشگاه بل را بر عهده داشت.

کارهای او: بی یارنه استراس تروپ با دنیس ریچی برای توسعه زبان برنامه نویسی C همکاری داشت. وی در سال 1978 توسعه ی زبان ++C را آغاز کرد این زبان بعد ها به C with Classes معروف شد. وی این زبان برنامه نویسی را تعریف کرد، اولین پیاده سازی آن را انجام داد و اکثر امکانات اصلی این زبان برنامه نویسی را شخصا طراحی کرد. وی همچنین یک کتاب برای زبان برنامه نویسی ++C تالیف کرده است

دستاوردهای اصلی: وی جایزه ویلیام پروکتر برای دستاوردهای علمی و جایزه گریس موری هاپر را دریافت کرده است. استراس تروپ همچنین به خاطر اختراع ++C به عنوان یکی از اعضای اصلی موزه تاریخ کامپیوتر شناخته می شود.

بی یارنه استراس تروپ

معرفی نوابغ برنامه نویسی: لینوس توروالدز

او کیست؟ لینوس توروالدز (Linus Torvalds) یک مهندس نرم افزار، مدیر پروژه و هکر است. وی سیستم عامل لینوکس را طراحی کرده است.

کارهای او: وی چیزی در حدود 2 درصد از کد کرنل Linux را نوشته و سیستم کنترل و اصلاح Git را طراحی کرده است. بسیاری از سیستم عامل های محبوب، مانند Ubuntu، Fedora و Android بر اساس لینوکس طراحی شده اند. توروالدز در حال حاضر صاحب علامت تجاری لینوکس است و بر فعالیت های این برند، نظارت می کند.

دستاوردهای اصلی: او در کنار شینیا یاماناکا، به خاطر ایجاد یک سیستم عامل متن باز، جایزه فناوری هزاره را دریافت کرد. او همچنین جایزه EFF Pioneer، مدال Lovelace از انجمن کامپیوتر بریتانیا و جایزه Volum را از کالج Reed دریافت کرده است.

لینوس توروالدز

معرفی نوابغ برنامه نویسی: دنیس ریچی

او کیست؟ دنیس ریچی (Dennis Ritchie) یک دانشمند کامپیوتر بسیار تاثیرگذار است که نقش کلیدی را در توسعه زبان برنامه نویسی C و سیستم عامل Unix بر عهده داشته است. او در شرکت Lucent Technologies و آزمایشگاه بل کار کرده است. وی پایان نامه ی خود با عنوان “ساختار برنامه و پیچیدگی محاسبات “را در آزمایشگاه بل نوشت. با این حال او هرگز به طور رسمی مدرک دکتری خود را دریافت نکرد.

کارهای او: او زبان برنامه نویسی C را توسعه داده است. در حال حاضر C در بسیاری از زبان های ماشینی مدرن و تکنولوژی هایی مانند PS4 و Xbox استفاده می شود. ریچی یک سیستم عامل چند کاربره به نام یونیکس را ایجاد کرد. او همچنین در توسعه ALTRAN، B، BCPL و Multics همکاری داشته است.

دستاوردهای اصلی: ریچی جایزه تورینگ، مدال Hamming از IEEE، جایزه پیشگامان کامپیوتر، عضویت در موزه تاریخ کامپیوتر و جایزه Harold Pender را دریافت کرده است.

دنیس ریچی

معرفی نوابغ برنامه نویسی: آلن ماتیسون تورینگ

او کیست: آلن تورینگ (Alan Mathison Turing) یک دانشمند کامپیوتر، ریاضیدان، رمزنگار و منطق دان بود. او را پدر علم کامپیوتر نظری و هوش مصنوعی می نامند.

کارهای او: در طول جنگ جهانی دوم، او روش های زیادی را برای رمزگشایی مکاتبات ارتش آلمان ابداع کرد. او یک ماشین مکانیکی-الکتریکی طراحی کرد که می توانست تنظیمات ماشین انیگما را پیدا کند. او مفاهیم محاسباتی و الگوریتم ها را با کمک یک ماشین Turing فرمول بندی کرد. این وسیله می توانست خود را برای شبیه سازی منطق هر الگوریتمی، تطبیق دهد.

دستاوردهای مهم: او جایزه اسمیت، نشان امپراتوری بریتانیا و عضویت انجمن سلطنتی را دریافت کرده است. از سال 1966، انجمن محاسبات ماشینی وظیفه اعطا جایزه تورینگ را بر عهده دارد. این جایزه به افراد مختلف و به واسطه خدمات آنان به جامعه محاسبات و علوم کامپیوتر، اعطا می شود.

آلن ماتیسون تورینگ

سایر بزرگان برنامه نویسی:

بهترین برنامه نویسان ایران

برنامه نویسی در ایران نیز پیشرفت های بسیاری داشته است و نوابغ و برنامه نویسان بزرگ ایرانی در شرکت های بزرگ ایرانی و بین المللی مشغول به کار هستند که در ادامه این مطلب چند تن از بهترین برنامه نویسان ایران را به شما معرفی می کنیم.

امیر عماد میرمیرانی (جادی)

بعید است کسی در حوزه کامپیوتر فعال باشد و نام جادی را نشنیده باشد. امیرعماد میرمیرانی که با نام مستعار جادی شناخته می‌شود، متولد سال ۱۳۵۶ است. وی یکی از مشهورترین برنامه نویسان ایرانی و فعال حوزه تکنولوژی‌ های جدید و جامعه نرم‌ افزار آزاد و متن‌ باز می باشد. جادی میرمیرانی مدرک کارشناسی برق خود را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علامه طباطبایی در رشته جامعه شناسی به اتمام رسانید.

او در زمینه امنیت شبکه فعالیت می‌ کند و یکی از شاخص‌ ترین مدرسان دوره‌ های علمی با موضوعات پایتون، LPIC، بلاک‌ چین و بیت‌ کوین است. از دیگر زمینه های فعالیت جادی میتوان، فعالیت های او در زمینه تولید پادکست تحت عنوان رادیو گیگ، که درباره مسائل مختلف مربوط به تکنولوژی و فناوری از سراسر دنیا صحبت می‌کند، نام برد.

امیر عماد میرمیرانی

پریسا تبریز

احتمالا اسم شاهزاده امنیت گوگل به گوشتان خورده است، پریسا تبریز، متولد سال ۱۹۸۳ میلادی، متخصص امنیت رایانه‌ای اهل ایالات متحده است که به شاهزاده امنیت گوگل مشهور شده است.  نشریه فوربس از پریسا تبریز به عنوان یکی از ۳۰ چهره برتر در زمینه تکنولوژی، در کنار افرادی چون مارک زاکربرگ نام برده‌است. وی ابتدا برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه ایلینویز در Urbana ثبت نام کرد، اما بعد به علوم کامپیوتر علاقه‌ مند شد و لیسانس علوم و مدرک کارشناسی ارشد علوم را در دانشگاه به پایان رساند.

او در گوگل ریاست بخشی را بر عهده دارد که از ۳۰۰ هکر در اروپا و آمریکا تشکیل شده و وظیفه بررسی تهدیدات امنیتی مرتبط با موتور جستجوی گوگل و همین‌ طور دیگر محصولات این شرکت، از جمله مرورگر گوگل کروم را بر عهده دارند.

پریسا تبریز

برادران محمدی موسسان دیجی کالا

حمید محمدی و سعید محمدی متولد 1358، موسسان دیجی کالا هستند. این دو برادر از بنیان‌گذاران دیجی کالا، بزرگ‌ترین استارتاپ تجارت الکترونیکی در ایران و جزو کارآفرینان موفق ایرانی محسوب می‌شوند. آنها این شرکت را در سال ۱۳۸۵ با ۶ نفر کارمند راه اندازی کردند که در سال ۱۳۹۵ شمسی به ۲۰۰۰ نفر رسید.

حمید محمدی-سعید محمدی

فرزاد ناظم

فرزاد ناظم در سال ۱۳۴۰ در تهران متولد شد. تحصیلات متوسطه را در دبیرستان البرز گذراند و برای ادامهٔ تحصیل به ایالات متحده مهاجرت کرد. فرزاد ناظم در ۱۳۷۵ به یاهو پیوست. به مدت ۱۱ سال مدیر فنی شرکت یاهو بود و به این ترتیب یکی از طولانی‌ترین دوره‌های ابقا در سمت مدیریت در آن شرکت را دارا است. وی در ۱۳۸۶ از مقامش در یاهو کناره‌گیری نمود.

فرزاد ناظم

سوالات متداول

نوابغ برنامه نویسی دنیا، ساکن چه کشورهایی هستند؟

HackerRank یک پلتفرم پیشرو در زمینه تکنولوژی است که بیشتر بر روی چالش های موجود و رقابت میان برنامه نویسان جهان متمرکز است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط این پلتفرم، ده کشور اول که برترین برنامه نویسان دنیا را تربیت کرده اند، عبارتند از:

  1. چین
  2. روسیه
  3. لهستان
  4. سوئیس
  5. مجارستان
  6. ژاپن
  7. تایوان
  8. فرانسه
  9. جمهوری چک
  10. ایتالیا

این فهرست با تجزیه و تحلیل عملکرد 1.5 میلیون برنامه نویس که چالش‌های کدنویسی جدید در HackerRank را برای بهبود مهارت‌های کدنویسی خود انجام می‌دهند، تهیه شده است.

گزارش ها نشان داده اند که برنامه نویسان چینی در طراحی ساختار داده، برنامه نویسی کاربردی و چالش های ریاضیاتی از سایرین پیشی گرفته اند. این در حالی است که برنامه نویسان روس بیشتر در زمینه الگوریتم تسلط دارند. برنامه نویسان آمریکایی در جایگاه 28 قرار گرفته اند و این موضوع در کنار این واقعیت که آمریکا مهد بسیاری از غول های تکنولوژی و نام های بزرگ صنعت محسوب می شود، اندکی تعجب بر انگیز است.

پیشنهاد مطالعه: طراحی سایت کودکان
بهترین زبان های برنامه نویسی برای هوش مصنوعی

هیچ زبانی برای برای هوش مصنوعی عالی نیست. هر کدام مزایا و معایب خود را به همراه دارند. با این حال، برخی از زبان های برنامه نویسی دنیا برای برخی از اهداف خاص هوش مصنوعی مناسب تر از سایرین می باشند. به عنوان مثال، بیشتر برنامه نویسان ترجیح می دهند از زبان R برای امور تحلیل احساسات، از پایتون برای مسائل NLP و از جاوا برای امنیت و تشخیص حمله استفاده کنند.

بهترین  زبان های برنامه نویسی برای هوش مصنوعی عبارتند از:

  1. پایتون
  2. R
  3. LISP
  4. پرولوگ
  5. C++
  6. جاوا
جوان ترین برنامه نویس دنیا کیست؟

کاتیلا کاتاریا که در نورث همتون انگلستان زندگی می کند به عنوان جوانترین برنامه نویس دنیا شناخته می شود. او 6 سال و 346 روز سن دارد. در نوامبر سال 2020 او 5 مدرک در برنامه نویسی پایتون و هوش مصنوعی از IBM دریافت کرده است. او همچنین کلاس های Python for data science را در دوره های شناختی IBM و مدرک  Foundations of AI را از edx دریافت کرده است.

خروج از نسخه موبایل