تفاوت مهارت های سخت و نرم

در هنگام تهیه‌ی استراتژی‌های شغلی، کارفرمایان معمولا به‌دنبال ترکیبی از مهارت های سخت و مهارت های نرم هستند. مهارت های سخت مربوط به دانش‌های فنی و تخصصی خاص هستند درحالیکه مهارت های نرم مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و خصیصه‌های شخصیتی می‌باشند. به‌عنوان مثال توان رهبری، برخورداری از غریزه‌ی ارتباطات اجتماعی و مهارت مدیریت زمان نمونه‌هایی از مهارت های نرم هستند. هر دوی این مهارت‌ها برای انجام موفق عملیات شغلی ضروری می‌باشند.

در این مقاله به شرح تفاوت مهارت های سخت و نرم، نمونه‌هایی از هرکدام و چگونگی ابراز و برجسته‌سازی مهارت‌ها در تهیه‌ی رزومه و انجام مصاحبه‌های شغلی خواهیم پرداخت.

مهارت های سخت در برابر مهارت های نرم

فاکتور کلیدی که اساس تفاوت مهارت های سخت و نرم را رقم می‌زند چگونگی کسب آنها و همچنین بکارگیری‌شان در محیط کار است. مهارت های سخت معمولا از طریق تحصیلات دانشگاهی یا طی کردن دوره‌های آموزشی خاص کسب می‌شوند. این مهارت‌ها شامل قابلیت‌های تخصصی خاصی از جمله نحوه‌ی استفاده از یک دستگاه خاص، یک نرم‌افزار یا هر ابزار شغلی دیگری هستند. در مقابل، مهارت های نرم اشاره به ویژگی‌های شخصیتی‌ای دارند که هر فرد در سراسر عمر خود درحال کسب و رشد دادن آنهاست. این مهارت‌ها زمانی به‌کار گرفته می‌شوند که شخص با چالش مدیریت زمان روبرو باشد، نیاز به برقراری ارتباط با دیگران داشته باشد یا برای اولین‌بار با یک موقعیت دشوار روبرو شده باشید.

در واقع می‌شود گفت که تفاوت مهارت های سخت و نرم این است که مهارت های سخت به‌عنوان معلومات تخصصی شما تعریف می‌شوند درحالیکه مهارت‌ های نرم عادات و نوع رفتار کلی شما در محل کار هستند.

مهارت سخت چیست؟

مهارت های سخت دانش‌ها و معلومات فنی و تخصصی‌ای هستند که افراد آنها را از طریق پشت سر گذاشتن آموزش‌هایی خاص کسب می‌کنند. به‌عنوان نمونه:
– اگر سابقه‌ی کار در یک خرده‌‌فروشی یا رستوران را دارید باید با شیوه‌ی کار سیستم صندوق‌داری آشنا باشید.
– اگر دوره‌ی آموزش حسابداری را طی کرده‌اید می‌بایست به کار با نرم‌افزار اکسل تسلط داشته باشید.
– اگر دوره‌ی آموزش یک زبان خارجی خاص را پشت سر گذاشته‌اید باید بتوانید به‌خوبی به آن زبان صحبت کنید.

هر شغلی نیاز به مجموعه‌ای از مهارت‌های تخصصی مربوط به صنعت خاص خود دارد. اگر می‌خواهید به‌عنوان یک مهندس معمار مشغول به کار شوید لازم است به نرم‌افزارهای مربوط به طراحی معماری تسلط داشته باشید. همچنین می‌بایست مجموعه‌ای از آزمون‌های مختلف را نیز پشت سر بگذارید تا صلاحیت شما به‌عنوان یک مهندس معمار مورد تایید قرار گیرد. هر شغل و صنعتی برخوردار از چنین آزمون‌هایی جهت تست صلاحیت متقاضیان شغلی است. به‌علاوه، بعضی از کارفرمایان ممکن است پیش از استخدام نیروی کار به برگزاری آموزش‌های تکمیلی برای آنان نیز اقدام نمایند.

شماری از مهمترین مهارت های سخت

-تسلط به یک یا چند زبان خارجی.
– تخصص مدیریت پایگاه اطلاعاتی.
– تسلط به نرم‌افزارهای خاص.
– تخصص امنیت شبکه.
– تسلط به حیطه‌ی سئو.
– برخورداری از دانش تحلیل‌های آماری.
– مهارت استخراج اطلاعات.
– تخصص توسعه‌ی موبایل.
– تخصص طراحی رابط‌های کاربری.
– تخصص مدیریت کمپین بازاریابی.
– تخصص مدیریت سیستم‌های انبارداری.
– تسلط به زبان‌های برنامه‌نویسی.

مهارت نرم چیست؟

مهارت های نرم اشاره به عادات و خصیصه‌های فردی‌ای دارند که شیوه‌ی عمومی فعالیت هر شخص در محل کار، چه به‌شکل فردی و چه به‌طور گروهی را تعیین می‌کنند. به‌عنوان مثال برخورداری از توان ارتباطات اجتماعی موثر یکی از مهارت های نرم بسیار کلیدی و حیاتی است که برای بسیاری از کارفرمایان حائز اهمیت است. قابلیت اعتمادپذیری و توان مشارکت در کار گروهی از دیگر نمونه‌های مهارت‌ های نرم می‌باشند.

در واقع می‌توان گفت برخورداری از مهارت های سخت جهت انجام دادن وظایف تخصصی مشخص ضروری است درحالیکه برخورداری از مهارت‌های نرم در شکل‌دهی یک محیط کار خوب و کارآمد ضروری می‌باشد. به همین دلیل کارفرمایان معمولا به‌دنبال نیروی کاری هستند که از هر دوی این مهارت‌ها برخوردار باشد. البته از آنجایی که رشد دادن مهارت‌های نرم دشوارتر است و به زمان بیشتری نیز نیاز دارد بعضی از کارفرمایان ممکن است تحت شرایطی خاص برخورداری از مهارت‌های نرم را در اولویت خود برای استخدام نیروی کار جدید قرار دهند. به‌طور مثال شما ممکن است در جستجوی شغلی در حیطه‌ی مدیریت منابع انسانی باشید اما تسلط کافی به ابزارهای آنالیز اطلاعات نداشته باشید. در عوض برخوردار از مهارت‌هایی نظیر اخلاق خوب، ذهنیت مثبت و هوش اجتماعی بالا باشید. در اینصورت ممکن است یک کارفرما شما را به کسانی که برخوردار از مهارت‌های سخت بیشتری هستند ترجیح دهد.

– درستکاری.
– اتکاپذیری.
– توان برقراری ارتباط موثر.
– برخورداری از یک ذهن باز.
– توان کار گروهی.
– خلاقیت.
مهارت حل مسئله.
– برخورداری از تفکر انتقادی.
– وفق‌پذیری.
– توان سازمان‌دهی.
– اشتیاق به یادگیری.
– برخورداری از اخلاق خوب.

چگونه مهارت های سخت و نرم خود را در رزومه جای دهیم؟

هنگام ایجاد یک روزمه‌ی شغلی بهتر است بخشی را در آن جای دهید تحت عنوان «مهارت‌ها». هدف از چنین بخشی این است که مهارت‌ها و توانایی‌های خود که مربوط به آن شغل خاص هستند را برجسته‌سازی کنید. این کار به‌طور ویژه برای شغل‌هایی که نیازمند مهارت‌های تخصصی خاص هستند ضروری می‌باشد. در تعیین اولویت‌های هرکدام از مهارت‌هایتان لازم است موقعیت شغلی خاصی که برای آن رزومه تهیه می‌کنید را مدنظر داشته باشید.

برخورداری از مهارت های سخت و نرم، هردو برای به‌دست آوردن یک شغل مناسب ضروری هستند. به‌علاوه، این مهارت‌ها از طرق و شیوه‌های گوناگونی قابل کسب هستند. پس می‌توانید پیش از اقدام برای استخدام برای کسب آن مهارت‌ها اقدام نمایید.

پیشنهاد مطالعه : مهارت های اجتماعی کودکان

چگونه مهارت‌های خود را در فرآیند مصاحبه‌های شغلی برجسته‌سازی کنیم؟

هنگامی که وارد فاز مصاحبه‌ی شغلی می‌شوید این فرصت را در اختیار دارید که به نمایش مهارت‌ های نرم خود و تاکید بیشتر بر سیاهه‌ی مهارت های سخت خود بپردازید. اگرچه ممکن است در خصوص تایید مهارت‌ های سخت خود نیاز به گذراندن آزمون‌های خاص داشته باشید.

از طریق این روش‌ها قادر خواهید بود مهارت‌های نرم خود را برجسته‌سازی کنید:
– سر ساعت و بدون تاخیر در محل مصاحبه حاضر شوید.
– به‌دقت به حرف‌های کارفرما گوش دهید.
– به روشنی و گویایی کامل صحبت کنید.
– با صداقت کامل به پرسش‌های کارفرما پاسخ دهید.
– سوال‌های هوشمندانه بپرسید.

همچنین از روش‌های زیر نیز می‌توانید جهت برجسته‌سازی مهارت‌های سخت خود بهره ببرید:
– به شرح جزئیات تجربه‌ها و آموزش‌های خود بپردازید.
– به‌طور روشن و گویا به سوال‌هایی که در خصوص حیطه‌ی تخصصی‌تان پرسیده می‌شود پاسخ دهید.
– به طرح پرسش‌هایی در خصوص جزئیات فنی کار مورد نظر بپردازید.
– برای انجام آزمون‌های حین مصاحبه آماده باشید.

کارآمدترین و موثرترین راه ابراز توانایی‌های خود شرح تجارب شغلی گذشته‌تان است. ماجرایی‌های از برخورد با چالش‌های سخت شغلی و اقدامات‌تان در مواجهه با آنها و چگونگی حلشان تعریف کنید. مثال‌های جالبی مطرح کنید که مصاحبه‌کنندگان نیز به‌راحتی با آنها ارتباط برقرار کنند. به این طریق می‌توانید مهارت‌های نرم و سخت خود را همزمان و به‌خوبی ابراز کنید.

 

 

خروج از نسخه موبایل