چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

در دنیای تکنولوژی و فناوری، یادگیری چند مهارت خاص برای سوار شدن بر قطار پیشرفت، لازم است؛ به خصوص حوزه برنامه نویسی که می توان آن را یکی هیجان‌انگیزترین مشاغل دیجیتال عنوان کرد. حال این سوال پیش می آید که چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟ و یا برای برنامه نویس شدن باید چه کرد؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

امروزه تمام جنبه‌های زندگی ما با دنیای دیجیتال گره خورده، بدون آنکه خود به آن آگاه باشیم؛ تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ، کنترل های ریموت و …، همه مدیون دنیای کدنویسی اند. قدرتی که برنامه‌نویسی به ما می‌بخشد، این شغل را به یکی از جذاب‌ترین مشاغل دنیای مدرن تبدیل و استعدادهای زیادی را به خود جلب کرده است. به همین خاطر می توان گفت، برنامه‌نویس، همانند خالقی است که از نیستی، هستی را می‌آفریند. 

حال اگر شما از جمله افرادی که مایل به قدم گذاشتن در مسیر یادگیری برنامه نویسی هستید، باید بدانید که برای شروع برنامه نویسی و یادگیری آن، باید تلاش و استقامت زیادی خرج کنید. می توان گفت مسیر سختی را در پیش دارید و یادگیری برنامه نویسی به هیچ‌وجه کار آسانی نیست. برنامه‌نویسی ممکن است برای بسیاری از افراد سخت تر از حالت عادی به‌نظر بیاید. این سختی به‌خاطر این است که روش اشتباهی در یادگیری آن به‌کار می‌گیرند. بعضی افراد بلندپرواز، می‌خواهند برنامه‌های پیچیده بنویسند درحالی که اغلب اصول اولیه برنامه‌نویسی را نمی‌دانند.

چرا کدنویسی را یاد بگیریم؟

قبل از اینکه در این راه قدم بگذارید، به این فکر کنید که چرا می خواهید کدنویسی و برنامه نویسی را شروع کنید و هدفتان توسعه و برنامه نویسی در چه بخشی است. این به شما کمک می کند تا مشخص کنید که کدام زبان برنامه نویسی را می خواهید ابتدا یاد بگیرید (مانند پایتون، C++ یا جاوا اسکریپت)، چه نوع پروژه هایی را می خواهید تکمیل کنید، و در نهایت می خواهید چه چیزی از مهارت های خود بسازید. این مرحله کمک بسزایی در مراحل بعدی یادگیری برنامه نویسی می کند.

شروع برنامه نویسی | نقشه راه 14 مرحله ای

  1. با معماری کامپیوتر و مبانی داده ها آشنا شوید.
  2. بفهمید که چرا می خواهید کدنویسی را یاد بگیرید.
  3. نحوه کار زبان های برنامه نویسی را بیاموزید.
  4. نحوه کار اینترنت را درک کنید.
  5. برخی از اصول خط فرمان را تمرین کنید.
  6. ابتدا انتخاب کنید کدام زبان برنامه نویسی را می خواهید یاد بگیرید.
  7. در دوره های آنلاین شرکت کنید.
  8. کتاب و کتاب الکترونیکی بخوانید.
  9. از ابزارهایی استفاده کنید که یادگیری کدنویسی را آسان تر می کند.
  10. نحوه کدنویسی دیگران را بررسی کنید.
  11. کد خود را با استفاده از Git ردیابی کنید.
  12. به انجمن‌هایی بپیوندید که بر نحوه یادگیری کدنویسی متمرکز هستند.
  13. بازی های کدنویسی را امتحان کنید تا نحوه کدنویسی را یاد بگیرید.
  14. ثبت نام در یک بوت کمپ کدنویسی را در نظر بگیرید.

بدون مقدمه، بیایید توضیحات هر کدام را شرح دهیم!

با معماری کامپیوتر و مبانی داده ها آشنا شوید.

در اینجا حداقلی از اصول اولیه معماری کامپیوتر برای شروع شما آورده شده است: مهم ترین قطعات کامپیوتر شما روی ریزتراشه ها یا microchips (همچنین به عنوان مدارهای مجتمع شناخته می شوند) قرار دارند. ریزتراشه ها برای عملکرد به یک جزء الکتریکی به نام ترانزیستور یا transistor متکی هستند. ترانزیستورها کلیدهای الکتریکی کوچکی هستند که در هر لحظه یا خاموش (0) یا روشن (1) هستند. یک ریزتراشه می تواند حاوی میلیون ها یا میلیاردها ترانزیستور کوچک باشد که روی آن تعبیه شده است. اکثر کامپیوترهای مدرن دارای یک ریزتراشه به نام واحد پردازش مرکزی (CPU) هستند که می توانید آن را به عنوان مغز رایانه در نظر بگیرید.

 رایانه ها دارای حافظه دسترسی تصادفی (RAM) به عنوان حافظه کوتاه مدت برای ذخیره اطلاعاتی هستند که به طور فعال توسط برنامه های در حال اجرا استفاده می شود. در نهایت، ما به مؤلفه‌ای که مطمئناً با آن آشنایی دارید، می‌پردازیم، هارد دیسک. در قیاس ما از مغز، این نشان دهنده حافظه بلند مدت است. هارد دیسک یک دستگاه داخلی یا خارجی است که داده‌هایی را ذخیره می‌کند که باید حتی پس از خاموش شدن رایانه نیز باقی بمانند.

بفهمید که چرا می خواهید کدنویسی را یاد بگیرید.

این وسوسه انگیز است که درست زمانی که شروع به یادگیری برنامه نویسی می کنید سراغ پروژه نویسی کنید. اما اگر هدف نهایی نداشته باشید ممکن است ناامید شوید و قبل از رسیدن به سرگرمی از یادگیری دست بکشید. بنابراین، قبل از شروع مطالعه، به این فکر کنید که چرا می خواهید بدانید چگونه باید برنامه نویسی را شروع کنید.

نحوه کار زبان های برنامه نویسی را بیاموزید.

در یک دسته بندی کلی، زبان های برنامه نویسی به دو دسته مهم تقسیم می‌شود. زبان‌های سطح پایین و زبان‌های سطح بالا، نام این دو دسته مهم است. درک زبان‌های برنامه نویسی سطح پایین به سختی زبان ماشین نیست اما به هر حال به دلیل نزدیکی این زبان ها به زبان ماشین، هنوز هم تفسیر و درک فرایند اجرای آن دشوار است. زبان‌های سطح پایین به زبان سخت‌افزاری شبیه‌اند بنابراین به سرعت در کامپیوتر قابل اجرا هستند.

برخلاف زبان های برنامه نویسی سطح پایین، زبان های برنامه نویسی سطح بالا به دلیل نزدیکی آنها به زبان انسان، قابل درک تر است. به لطف ابداع زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا، کار برنامه نویسی برای همه علاقمندان با سنین مختلف آسان‌تر شده است. در زبان سطح بالا، کدها توسط کلمات انگلیسی قابل فهم برای انسان ایجاد و توسط سیستم، به زبان ماشین ترجمه می‌شوند.

نحوه کار اینترنت را درک کنید.

هر نوع برنامه نویسی که می خواهید انجام دهید، با موقعیت هایی مواجه می شوید که به شما کمک می کند تا بدانید کامپیوترها چگونه با یکدیگر تعامل دارند. این معمولاً از طریق اینترنت رخ می دهد. اینترنت چیزی نیست جز مجموعه ای جهانی از رایانه های متصل. به عبارت دیگر یک شبکه جهانی است. هر کامپیوتر در شبکه بر روی مجموعه ای از قوانین توافق دارد که آنها را قادر می سازد با یکدیگر صحبت کنند. برای کامپیوتر، “صحبت کردن” به معنای انتقال داده است.

برخی از اصول خط فرمان را تمرین کنید.

خط فرمان می تواند در نگاه اول ترسناک باشد. اغلب در فیلم‌ها به‌ عنوان یک صفحه سیاه مرموز با متن، اعداد و نمادهای نامفهوم در حال حرکت نمایش داده می‌شود و معمولاً با یک هکر شرور یا همکار نابغه فنی مرتبط است. حقیقت این است که برای استفاده یا درک خط فرمان نیازی به یک نابغه نیست. در واقع، به ما این امکان را می دهد که بسیاری از کارهای مشابهی را انجام دهیم که از طریق یک ماوس نقطه و کلیک راحت انجام می دهیم.

تفاوت اصلی این است که در درجه اول ورودی را از طریق صفحه کلید می پذیرد، که می تواند به محض دستیابی به آن سرعت ورودی ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. می‌توانید از خط فرمان برای مرور پوشه‌ها، فهرست کردن محتویات یک پوشه، ایجاد پوشه‌های جدید، کپی و انتقال فایل‌ها، حذف فایل‌ها، اجرای برنامه‌ها و موارد دیگر استفاده کنید. پنجره ای که در آن می توانید دستورات را در خط فرمان تایپ کنید ترمینال نامیده می شود.

ابتدا انتخاب کنید کدام زبان برنامه نویسی را می خواهید یاد بگیرید.

اگر می خواهید بفهمید با کدام زبان برنامه نویسی شروع کنید، به اهداف بلند مدت خود فکر کنید. آیا برای سرگرمی برنامه نویسی می کنید یا برای پیشرفت در محل کار؟ آیا یک جدول زمانی انعطاف پذیر دارید یا باید یک پروژه را با عجله به پایان برسانید؟ آیا می خواهید در زمینه توسعه برنامه نویسی اندروید کار کنید یا ios؟ یا دسکتاپ؟ با تشخیص هدفتان، کار برای شروعتان راحت تر و مشخص تر خواهد شد.

در دوره های آنلاین شرکت کنید.

یادگیری کدنویسی دیگر به کلاس درس نیاز ندارد. امروزه هزاران دوره برنامه نویسی آنلاین وجود دارد که همه چیز را از HTML اولیه گرفته تا ساختارهای داده و الگوریتم های پیچیده را پوشش می دهد. اولین دوره شما باید مبانی یک زبان را معرفی کند و شامل ماژول ها و تکالیف تعاملی برای هدایت یادگیری شما باشد. دوره‌ها ساختاری را برای یادگیری ایجاد می‌کنند، که با ایجاد مفاهیم در علوم کامپیوتر در کنار یکدیگر ضروری است. یک دوره سازماندهی شده همه چیز را قابل هضم نگه می دارد و تضمین می کند که چیزها را به ترتیب صحیح یاد می گیرید.

کتاب و کتاب الکترونیکی بخوانید.

رویکرد قدیمی را ترجیح می دهید؟ یک کتاب با زبان مبتدی مدنظر خود انتخاب کنید. کتاب ها شما را با مفاهیم اساسی آشنا می کنند و کدنویسی شما را قوی می کنند.

از ابزارهایی استفاده کنید که یادگیری کدنویسی را آسان تر می کند.

در حالی که خیلی خوب است بدانید که برای نوشتن کد به ابزار خاصی نیاز ندارید، اما ابزارهایی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند.

ویرایشگر کد

ویرایشگرهای متن دارای ویژگی‌هایی برای آسان‌تر کردن کدنویسی هستند مانند کدگذاری رنگی، تکمیل خودکار، یافتن و جایگزینی و حالت تاریک. اکثر حرفه ای ها از ویرایشگر کد استفاده می کنند. این ابزار می تواند به شما کمک کند تا کدهای تمیز را سریعتر بنویسید. ویرایشگرهای کد مانند ویرایشگرهای متن هستند، اما دارای ویژگی های اضافی هستند که به شما کمک می کند کد خود را مدیریت و ویرایش کنید

کنسول

شما همچنین می خواهید کمی کامپیوتر خود را بهتر بشناسید. وقتی شروع به کدنویسی می کنید، باید یاد بگیرید که چگونه در کنسول حرکت کنید. این رابط مبتنی بر متن برای سیستم عامل شما است. این کنسول به شما امکان می دهد فایل ها را پیدا کنید و دستورات را روی آنها سریعتر از رابط کاربری گرافیکی استاندارد (GUI) اجرا کنید.

مدیریت پروژه

بسیاری از پروژه ها ساده شروع می شوند اما با ادامه پروژه پیچیده تر می شوند. با استفاده از ابزار مدیریت پروژه می‌توانید فایل‌ها را به اشتراک بگذارید، جدول‌های زمانی را به‌روزرسانی کنید، و بخش‌های جداگانه‌ای از پروژه‌های کدنویسی را تقسیم کنید. این باعث می‌شود تا در حین پایبندی به جدول زمانی خود، پیگیری پروژه‌های جانبی و فایل‌های اضافی را آسان‌تر کنید.

عیب یابی و اشکال زدایی

همانطور که روی پروژه های کدنویسی خود کار می کنید، ممکن است با باگ ها، موانع و چالش های دیگر مواجه شوید. این می تواند فوق العاده خسته کننده باشد. اشکال زدایی Rubber Duck ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما می تواند به شما در ساده سازی مشکل و یافتن راه حل های مفید کمک کند.

نحوه کدنویسی دیگران را بررسی کنید.

برای برخی افراد ویرایش کار شخص دیگری آسان تر از ایجاد آن از یک صفحه خالی است. اگر شما از جمله این افراد هستید، یک راه عالی برای یادگیری نحوه کدنویسی این است که کد شخص دیگری را مرور کنید. بررسی کد برنامه نویسان دیگر نیز می تواند الهام بخش شما باشد و مهارت های کدنویسی شما را حتی بیشتر کند. این رویکرد به شما کمک می کند:

کد خود را با استفاده از Git ردیابی کنید.

Git محبوب ترین سیستم کنترل نسخه (VCS) است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. این به چندین توسعه دهنده اجازه می دهد تا با هم روی نرم افزار همکاری کنند.

به انجمن‌هایی بپیوندید که بر نحوه یادگیری کدنویسی متمرکز هستند.

اکنون شما اصول اولیه را می دانید، زمان آن است که وارد جزئیات شوید. مکان‌های آنلاین زیادی برای پرسیدن سؤال، دریافت کمک در مورد مشکلات مهم و یادگیری بهترین شیوه‌ها وجود دارد. پیوستن به یک انجمن واقعاً می‌تواند به شما کمک کند تا به کدنویسی ادامه دهید و زمانی که احساس می‌کنید گم شده‌اید، کمی مسیر را به شما نشان می‌دهد. به طور طبیعی، برنامه نویسان رایانه فضاهای زیادی را در اینترنت ایجاد کرده اند که به کدنویسان در تمام سطوح تجربه کمک می کند.

همانطور که پیشرفت می کنید، احتمالاً با مسائلی روبرو خواهید شد که هر چقدر هم که تلاش کنید، نمی توانید آنها را برطرف کنید. اینجاست که مربیان می توانند کمک کنند. یک مربی نیازی ندارد که یک معلم واقعی باشد، این شخص می تواند هر کسی باشد که تنها به آن زبان برنامه نویسی شما آگاه باشد. آنها باید بتوانند مفاهیم دشوار را توضیح دهند و راه حل ها را به شما نشان دهند.

بازی های کدنویسی را امتحان کنید تا نحوه کدنویسی را یاد بگیرید.

هنگامی که شروع به یادگیری نحوه برنامه نویسی کردید، اینجاست که می توانید شروع به جستجوی بازی های کدنویسی کنید. اینها به عنوان پازل عمل می کنند که نحوه برخورد شما با مسائل برنامه نویسی را به چالش می کشد. آنها برای مبتدیان کاملاً مبتدی نیستند، اما برای افراد متوسط ​​عالی هستند.

برخی از بازی های خارجی برای برنامه نویسی عبارتند از:

ثبت نام در یک آموزشگاه برنامه نویسی را در نظر بگیرید.

وقتی صحبت از نحوه شروع برنامه نویسی می شود، هیچ چیز نمی تواند یک معلم واقعی را شکست دهد. در یک آکادمی برنامه نویسی، شما در یک محیط یادگیری همه جانبه قرار می گیرید که شما را از دانش آموز برنامه نویس به برنامه نویس خودکفا می رساند. حال اگر شما یا فرزند شما قصد یادگیری برنامه نویسی از این روش را دارد، ما آموزشگاه برنامه نویسی یاسان را به شما معرفی کنیم.

در این آموزشگاه، دوره های برنامه نویسی آکادمی یاسان با هدف اشنایی کودکان و نوجوانان با برنامه نویسی از صفر تا صد برگزار می‌شود به گونه ای که کودکان با کمترین آشنایی با حوزه برنامه نویسی وارد دوره های برنامه نویسی آکادمی یاسان شده و با ورود به دوره برنامه نویسی مقدماتی، با ابتدایی ترین اصول و مبانی برنامه نویسی آشنا می‌شوند و سپس با گذراندن دوره های برنامه نویسی متوسط و پیشرفته آماده ورود به بازار کار برنامه نویسی و دانشگاه می‌شوند.

برای آموزش برنامه نویسی به کودکانتان روی عکس بالا کلیک کنید.
خروج از نسخه موبایل