مهارت های لازم در سال ۲۰۲۵

برترین افراد و به خصوص مدیران کسانی هستند که در حال، به آینده فکر می‌کنند و دوراندیش هستند. در این دنیای در حال توسعه امروز، برای تمامی کسانی که به دنبال موفقیت در حرفه‌ی خود هستند و همچنین برای رهبران و مدیران ضروری است که با این تغییرات حرکت کرده و خودشان را با آن‌ها وفق دهند تا بتوانند به موفقیت برسند. در این پست به بررسی مهم‌ترین مهارت های لازم در سال ۲۰۲۵، می‌پردازیم:

۱- رقابت‌های متقابل فرهنگی و نسلی:

در دنیای در هم تنیده امروز، نیروی کار به صورت فزاینده‌ای بین المللی بوده و از تنوع فرهنگی برخوردار است. بهترین کارمندان در آینده، افرادی خواهند بود که وجودِ تفاوت‌های سنت‌ها و فرهنگ‌ها را به خوبی درک می‌کنند. آن‌ها همچنین از سوال کردن و گوش دادن نمی‌هراسند. و مهم‌تر از همه، آن‌ها می‌خواهند به صورت فعالی دانش خود را افزایش دهند و به دنبال درک دنیای در حال تغییرِ اطراف خود هستند.

به ادامه دادن شغل خود در یک محیط بین المللی بیاندیشید، سپس مهارت داشتن یک زبان خارجی را نیز به لیست مهارت‌های آینده خود اضافه کنید.

به همین صورت رقابت‌های بین نسل‌ها نیز، به عنوان یک توانمندی کلیدی در نظر گرفته می‌شود. به این خاطر که نیروی کار در سال ۲۰۲۵ تلفیقی از نسل‌های مختلف خواهد بود، بهترین کارمندان، افرادی هستند که می‌دانند چگونه باید پلی میان این نسل‌ها باشند و نقاط مشترک خودشان را با آن‌ها بیابند.

۲- مهارت‌های میان رشته‌ای:

روزها در حال سپری شدن هستند و شما می‌توانید شغلی را پیدا کرده و تا زمان بازنشستگی آن را ادامه دهید. اما محیط کار نیز در این گذر زمان بی تغییر نخواهد ماند و نمی‌توانید تنها در یک حوزه متخصص شوید و دیگر با همان توانمندی‌های محدود به کار خود ادامه دهید.

متخصصین معتقد هستند که مهارت‌های میان رشته‌ای، یکی از کلیدی‌ترین مهارت‌ها تا قبل از سال ۲۰۲۵ خواهد بود.

اگر می‌خواهید در این محیط کاریِ در حال تغییر موفق باشید، شما باید گستره وسعت دید خود را باز کنید و اجازه یادگیری تخصص‌های جدید را به خودتان بدهید، و نمی‌توانید تنها در کاری که خودتان انجام می‌دهید خوب باشید.

برترین کارمندان در سال ۲۰۲۵ افرادی هستند که تا پایان عمر دانش‌آموز باقی می‌مانند و همواره علاقمند و مشتاق به وفق پذیری با محیط اطراف خود هستند. در مواردی که شما می‌خواهید به دانشگاه بروید، ایده خوبی خواهد بود که از میان دروس میان رشته‌ای نیز واحدهایی را انتخاب کنید.

اینترنت نیز مملو از دوره‌های سطح بالایی می‌باشد که می‌تواند به شما در توسعه و یادگیری مهارت‌های جدید، به شدت کمک کند.

۳- تفکر انتقادی:

افرادی که به صورت انتقادی تفکر می‌کنند، قادر هستند تا به صورت ماهرانه‌ای اطلاعات را پردازش، تحلیل و موشکافی نمایند. این افراد می‌توانند راه حل‌ها را به مسائلی که هرگز در گذشته با آن مواجه نشده‌اند، مرتبط سازند. از همه مهم‌تر، آن‌ها کار خود و کار همکاران خود را به دقت بررسی می‌کنند و می‌توانند ایرادات آن را یافته و آن‌ها را برطرف کنند و در ضمن آن فعالیت را ارتقا دهند.

شما می‌توانید به خودتون آموزش دهید تا چه در طول دوره دانشگاه و چه در پروسه شغلی خود، انتقادی فکر کردن را یاد بگیرید. در مرحله اول باید در مورد کاری که انجام می‌دهید کنجکاو باشید و به خودتون زمان دهید تا وظایف خود را مرور کرده، و بررسی کنید که در دفعات بعدی چه راه حل های جایگزینی را می‌توانید برای آن‌ها به کار ببندید. به صورت کلی متفکر انتقادی بودن مستلزم این است که به خودتان فرصت کافی بدهید تا بتوانید رشد کنید.

۴- هوش عاطفی:

مطمئنا داشتن آیکیوی بالا بسیار جالب توجه خواهد بود، اما یک کارمند ایده‌آل، برای شکوفا شدن در محیط کاری، نیاز به پردازش نوع دیگری از هوش می‌باشد که آن هوش عاطفی نامیده می‌شود و به رقابت‌های میان نسلی و فرهنگی بسیار نزدیک است. هوش عاطفی مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم است که در ارتباط با شناسایی، درک و مدیریت احساسات فردی و همچنین حالات احساسی دیگران می‌باشد.

در دنیای دیجیتالی امروزی، هوش عاطفی یکی از توانمندی‌های کلیدی برای پردازش می‌باشد. بر اساس نظرات متخصصین، هوش عاطفی یکی از مهارت‌های مهم در آینده است که حتما باید به آن توجه ویژه شود. همچنین اثبات شده است که کارمندانی که حوزه کاریشان در ارتباط با جنبه احساسی افراد است، عاطفی‌تر، کنجکاوتر و متمرکزتر می‌باشند. به علاوه آن‌ها به سختی تلاش می‌کنند تا دیگران را تحت تاثیر قرار داده و در دیدِ مدیران خود نیز بسیار با ارزش به نظر می‌رسند.

۵- مهارت‌های مرتبط با تکنولوژی:

بر اساس تحقیقات World Economic Forum به روزترین مشاغل در سال‌های آینده در ارتباط با رشته‌های علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات (STEM= science, technology, engineering, mathematics) خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: STEM چیست؟

متخصصین پیش بینی کرده‌اند که در آینده بیشترین تقاضا برای دانشمندانِ داده، مهندسین و توسعه دهندگان نرم افزار می‌باشد، و همچنین نیاز رو به رشدی برای موقعیت‌های شغلی مرتبط با تکنولوژی در سایر رشته‌ها نیز خواهد بود. این موضوع نیازمندِ آموزش دهندگان، افراد حرفه ایِ منابعِ انسانی، که آشنا با مهارت‌های تکنولوژی هستند، و متخصصینی که آشنا به جنبه قانونی تکنولوژی‌های جدید هستند، می‌باشد. پس خبر خوبی برای افرادی که در حوزه‌های مرتبط با علوم اجتماعی و انسانی مطالعه داشته‌اند، خواهد بود.

توانایی هدایت یک محیط دیجیتالی در دنیای امروز، جزو مهارت‌های اساسی و کلیدی می‌باشد. تکنولوژی به صورت فزاینده‌ای در حال پیچیده‌تر شدن است و به صورت تنگاتنگی با زندگی ما در هم تنیده شده است. در نتیجه ایجاد مهارت‌های مرتبط با تکنولوژی برای موفقیت در محیط کاری کاملا ضروری خواهد بود.

البته این موضوع به این معنا نخواهد بود که تا سال ۲۰۲۵ هر فردی باید یک مهندس یادگیری ماشین شده باشد، بلکه به این معنا است که هر کارمندی تا قبل از سال ۲۰۲۵ باید بتواند با ابزارهای دیجیتالی محیط کاری خود کار کند ( مانند مایکروسافت آفیس، شبکه های اجتماعی و یا تکنولوژی ابر) و به سرعت بتواند خود را با تغییراتِ تکنولوژی وفق دهد.  با این وجود اگر آرزوی شما موفقیت کامل در محیط کاری است، بهتر خواهد بود تا در مورد یادگیری مهارت‌های اولیه کدنویسی کمی بیاندیشید (زبان های پایتون و جاوا گزینه های مناسبی خواهند بود).

خروج از نسخه موبایل