بررسی بازارکار پایتون و میانگین درآمد برنامه نویسان پایتون

زمانی که قصد یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید را داریم، درآمد و بازار کار آن زبان از جمله مواردی است که توسط اکثر زبان آموزان مورد توجه قرار می‌گیرد. پایتون یک زبان برنامه نویسی پرکاربرد و همه کاره است که امروزه در برنامه های مختلفی به کار رفته است. مدتی است که صحبت درباره بازار کار پایتون و به طور کلی مزایای این زبان برنامه نویسی، در محافل مختلف داغ شده است. بدین ترتیب، در این مقاله می خواهیم شما را با بازار کار پایتون همچنین میانگین درآمد برنامه نویسان پایتون را در ایران و جهان آشنا کنیم.

پایتون و دلیل گسترش آن

معرفی این زبان برنامه نویسی به سال ۱۹۹۱ میلادی باز می‌گردد. در آن زمان، این زبان برنامه نویسی توسط گیدو ون روسوم به جهانیان معرفی شد. با این حال گسترش این زبان برنامه نویسی متن باز، نتیجه کار مداوم هزاران برنامه نویس از سرتاسر جهان بوده است. یکی از دلایلی فراگیری زبان برنامه ‌نویسی پایتون این است که در مقایسه با زبان‌های دیگر نسبتاً ساده تر بوده و مدت زمان کمتری برای تکمیل آموزش آن مورد نیاز خواهد بود؛ سادگی و قابل فهم بود این زبان برنامه نویسی تا آنجایی پیش رفته که در دنیای امروز آموزش پایتون برای کودکان توصیه می‌شود. با این حال کاربرد بسیار زیاد این زبان برنامه نویسی در صنایع مختلف باعث گردیده تا بازار کار پایتون در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی در ایران و جهان در حال گسترش باشد. 

بازار کار پیش روی برنامه نویسان پایتون

اگر گفته شود که یک زبان برنامه نویسی معرفی کنید که بتوان با آن در حوزه های مختلف کار کرد، آن زبان قطعاً زبان برنامه نویسی پایتون خواهد بود. یک برنامه نویس پایتون در عین حال که توانسته این زبان را خیلی سریع تر از سایر زبان ها فرا بگیرد، کارهایی که می‌تواند با این زبان برنامه نویسی انجام دهد، بسیار بیشتر از سایر زبان ها خواهد بود. به گونه ای که در هر یک از صنایع و حوزه های شغلی مختلفی که با علم داده سروکار دارند، نیاز به یک متخصص و برنامه نویس پایتون خواهد بود‌.

این امر سبب شده تا کسب درآمد پایتون با سهولت بیشتری برای متخصصان این امر میسر گردد. در کنار آن میزان تقاضا برای متخصصان پایتون در سرتاسر جهان در حال افزایش است. حتی اگر شما سری به وب سایت های آگهی دهنده مشاغل حوزه نرم‌افزاری بزنید، با انبوهی از موقعیت های شغلی برای متخصصین پایتون در سطوح مختلف از تخصص مواجه خواهید شد.

گستردگی بازارکار پایتون

بازارکار پایتون به عنوان یک زبان برنامه نویسی عمومی از گستردگی مناسبی برخوردار است. یک فرد متخصص در حوزه زبان برنامه نویسی پایتون، در صورت کسب تجربه در حوزه های کاری مختلف، با گزینه های فراوانی جهت کسب درآمد از پایتون مواجه خواهد شد. از جمله موارد بازار کار پایتون در ایران و خارج از کشور می توان به موارد زیر اشاره نمود:

توسعه وب

زبان برنامه نویسی پایتون انتخاب خیل کثیری از توسعه‌دهندگان وب است. علت در این است که این زبان برنامه نویسی قابلیت‌های متعددی را برای توسعه وب سایت، ارائه می دهد. فریم ورک های متعددی بر مبنای زبان پایتون توسعه یافته اند. از جمله آنها می توان به فریم ورک جنگو (Django) اشاره نمود. همچنین مدل های مختلفی از سیستم های مدیریت محتوای پیشرفته بر مبنای پایتون راه اندازی شده اند که کار با انواع پروتکل‌های اینترنتی را به ارمغان می آورند.

توسعه بازی های کامپیوتری

یکی دیگر از حوزه های بازار کار پایتون در خصوص تولید و توسعه بازی های کامپیوتری است. تا به حال کتابخانه های مختلفی بر مبنای زبان پایتون معرفی شده اند. از این کتابخانه ها در خلق بازی های مشهور و خارق العاده ای همچون بازی battlefield استفاده شده است.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

یکی دیگر از حوزه های بازارکار پایتون، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین همواره به یک زبان ایمن، انعطاف پذیر و گسترده نیاز دارند تا بتوانند به توسعه این علوم بپردازند. پایتون تنها زبان برنامه نویسی است که به طور گسترده توسط متخصصین علم داده در حال استفاده است.

طراحی رابط کاربری با پایتون

یکی دیگر از حوزه های بازار کار پایتون ، در بخش توسعه رابط کاربری گرافیکی برای سیستم عامل های مختلف خصوصاً ویندوز است. به دلیل اینکه زبان پایتون (Python) امکان کار بر روی سیستم عامل های مختلف را فراهم می کند، باعث گردیده تا ابزار بسیار مناسبی برای توسعه رابط‌های کاربری باشد.

طراحی و توسعه نرم افزار

طراحی و توسعه نرم افزار یکی دیگر از حوزه های کاری بازارکار پایتون به حساب می آیند. شما به عنوان یک برنامه نویس پایتون می‌توانید طیف مختلفی از برنامه ها را به کمک این زبان برنامه نویسی تولید نمایید. از برنامه های کاربردی دسکتاپ و سطح وب گرفته تا برنامه‌های پیچیده جهت محاسبات مهندسی و آماری از جمله برنامه هایی هستند که به کمک پایتون قابل توسعه خواهند بود‌‌.

جالب است بدانید که وب سایت هایی همچون گوگل، نتفلیکس و ردیت به کمک زبان پایتون طراحی شده اند. همچنین این زبان برنامه نویسی پایه اساسی برای نرم افزارهای محاسباتی همچون AutoCAD و Abacus به شمار می آید.

مقایسه بازارکار پایتون با دیگر زبان های برنامه نویسی

به طور کلی بازارکار پایتون در سطح جهانی وضعیت بسیار مناسبی نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی قرار دارد. در دوره ای که همه روزه تعداد کاربران برخی زبان های برنامه نویسی در حال کاهش است، امروزه حدود ۳۰ درصد کل موقعیت های شغلی متخصصین برنامه نویسی، برای متخصصین پایتون است. چنین امری سبب گردیده تا درآمد از پایتون با سهولت بیشتری میسر گردیده باشد.

وضعیت بازارکار پایتون در آینده چگونه خواهد بود؟

بازارکار پایتون در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی از پیشرفت روزافزونی برخوردار شده است. بر طبق گزارش های GitHub، نرخ رشد کاربری زبان برنامه نویسی پایتون چیزی در حدود 22.5 % می باشد. همچنین این نهاد گزارش داده است که میزان کاربران زبان پایتون در سال ۲۰۲۲ حدود ۸ میلیون نفر در سراسر جهان بوده است که افزایش یک میلیون نفری را نسبت به سال ۲۰۲۱ تجربه کرده است.

همانطور که پایتون در چند سال گذشته رشد خیره کننده ای را تجربه کرده است، پیش بینی می شود بازارهایی که در آنها نقش محوری ایفا میکند نیز رشد کنند. حتی پیش بینی می شود که بازار تجزیه و تحلیل کلان داده تا سال 2027 به 103 میلیارد دلار برسد!

درآمد پایتون

به طور کلی، میزان درآمد پایتون با توجه به حوزه ای که در آن در حال فعالیت هستید و همچنین سطح تجربیات شما تعیین خواهد شد. همچنین موقعیت مکانی شما که در حال فعالیت هستید نیز در میزان کسب درآمد از پایتون تاثیر خواهد گذاشت. برای روشن تر شدن هر چه بیشتر این موضوع، دعوت می کنیم تا بخش بعدی را مطالعه نمایید.

درآمد پایتون در ایران و جهان

برای بررسی میزان درآمد در بازار کار پایتون در خارج از کشور ابتدا به سراغ کشور انگلستان می رویم. متخصصان پایتون در این کشور شهر از میانگین حقوق ماهیانه پنج هزار پوندی بهره مند هستند. با این حال هرچه میزان تخصص فرد بالاتر باشد میزان دستمزد ها نیز به همان ترتیب بالاتر خواهد رفت.

حال در این قسمت از بررسی بازارکار پایتون در خارج از کشور به سراغ کشور آمریکا می رویم. به گزارش وب سایت کاریابی indeed، میزان متوسط درآمد پایتون در آمریکا در حدود ۸۴ هزار دلار در سال است‌ قاعدتاً با توجه به سطح تخصص و تجربه کاری می‌توان گزینه های درآمدی بیش از ۱۲۰ هزار دلار در سال را نیز متصور بود.

در ادامه به بررسی درآمد در بازار کار پایتون در ایران می پردازیم. در کشور ما نیز بسته به سطح تخصص افراد به زبان برنامه نویسی پایتون، میزان درآمد پایتون متفاوت خواهد بود. با کمی پرس و جو و گشت و گذار در آگهی های استخدام برنامه نویس پایتون در ایران می توان گفت که برای یک برنامه نویس پایتون، گزینه های مختلف شغلی و درآمدی از زیر ۱۰ میلیون تا بالای ۱۰ میلیون را متصور شد. این میزان از دستمزد، با توجه به موقعیت و محل شغلی فرد، متغیر خواهد بود‌.

سرمایه گذاری آینده نگرانه بر روی فرزندانمان با آموزش پایتون

در این مقاله از سری مقالات آموزشی یاسان آکادمی به بررسی بازار کار پایتون در ایران و خارج از کشور پرداختیم. در صورتی که قصد سرمایه گذاری برای آینده فرزندان خود را دارید، فراگیری یک زبان برنامه نویسی آینده دار، بسیار مفید خواهد بود. برای این کار شما میتوانید با شرکت فرزندانتان در دوره های آموزش برنامه نویسی آکادمی یاسان، راه آن ها را برای کسب درآمد از پایتون هموار سازید. در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به راهنمایی های بیشتر، میتوانید با ارتباط با کارشناسان ما از آخرین وضعیت دوره های آموزش زبان پایتون، مطلع شوید.

خروج از نسخه موبایل