آشنایی با تفاوت اسکرچ و پایتون

یکی از مسائل چالش برانگیز در دنیای گسترده برنامه نویسی، دانستن این موضوع است که باید برای یادگیری برنامه نویسی از کجا شروع کنیم. انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی از میان 700 زبان برنامه نویسی موجود بدون راهنمایی های متخصصان کاری غیرممکن است؛ در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت اسکرچ و پایتون به عنوان دو مورد از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی امروزی بپردازیم.

اگر در پی ایجاد عشق به فناوری در فرزند خود هستید، بررسی گزینه‌های مختلف برنامه نویسی می تواند مهم ترین گام جهت شروع باشد. یادگیری برنامه نویسی برای کودکان، یک سفر واقعاً سرگرم کننده به شمار می رود که قرار است تنظیمات و اصلاحاتی در طول مسیر انجام شود. این مقاله می تواند کمک شایانی به شما جهت اطمینان از قرارگیری کودکانتان در مسیر صحیح یادگیری برنامه نویسی نماید.

داشتن تجربیات مثبت، هنگام یادگیری اسکرچ و به طور کلی هر چیزی برای اولین بار، می تواند تأثیر بسیار قدرتمندی در کسب نتیجه مطلوب داشته باشد. همچنین در این راستا بایستی برخی از فاکتورهای مهمی از قبیل سن، علایق و اهداف فرزندتان را نیز مد نظر قرار گیرد. برای اینکه مطمئن شوید که نخستین تجربه برنامه نویسی برای فرزندتان عالی خواهد بود، در این مقاله به بیان تفاوت اسکرچ و پایتون و ویژگی های آنها خواهیم پرداخت. ما با بررسی نکات کلیدی به روشی فراگیر، تصویری شفاف در ذهن کودکتان به دور از هرگونه اصطلاحات مبهم و گیج کننده ایجاد می کنیم.

تفاوت اسکرچ و پایتون چیست؟

برای مقایسه اسکرچ و پایتون، باید این دو زبان برنامه نویسی را در معیارهای مختلف مورد بررسی دقیق قرار دهیم تا متوجه تفاوت های این دو زبان شویم و علاقمندان به شروع برنامه نویسی بتوانند با توجه به شرایط، یکی از این دو زبان را برای یادگیری انتخاب کنند. انتخاب اولین زبان برنامه نویسی برای یادگیری به خصوص برای کودکان مسئله ای بسیار مهم است.

در بررسی تفاوت اسکرچ و پایتون اولین معیاری که به ذهن خطور می‌کند تفاوت این دوزبان از نظر پیچیدگی و جذابیت است؛ هدف از طراحی اسکرچ، آشنا کردن کودکان با مبانی و اصول برنامه نویسی است تا آنها بتوانند در آینده منطق نهفته در کدها را درک کنند و راحت تر برنامه نویسی پیشرفته را بیاموزند. اما زبان برنامه نویسی پایتون نسبت به اسکرچ، پیچیده تر به شمار می‌رود. با این وجود هر هر دو زبان گزینه ای عالی برای مبتدیان به حساب می آیند، اما اسکرچ یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر بلوک بوده، از این رو، مناسب دانش آموزان کم سن و سال تر خواهد بود، در صورتی که پایتون یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر متن یا متن باز به شمار می رود و می تواند به عنوان مقدمه‌ای جهت یادگیری برنامه‌نویسی برای دانش‌آموزان متوسطه یا دبیرستانی محسوب گردد.

شیوه یادگیری پروژه محور می تواند فواید زیادی برای دانش آموزان در هر سنی داشته باشد، بنابراین هر دو زبان برنامه نویسی از چنین پتانسیلی برخوردارند.

دانش آموزان هنگام استفاده از اسکرچ (Scratch)، قادر به خلق هنر و بازی های شگفت انگیزی خواهند بود و می توانند با کمک سخت افزار، یادگیری خود را پربارتر کنند. بچه ها عاشق یادگیری خلق یک بازی یا شخصیت هستند و افرادی که درگیر یادگیری پروژه های عملی هستند، قادر به اتصال Scratch به روباتیک VEX خواهند بود. علاوه بر آن، اسکرچ توانایی ارائه گزینه‌های بین ‌رشته‌ای متعددی را دارد، چرا که بچه‌ها داستان یا آهنگ خود را با بکارگیری ابزارهای ساده مبتنی بر بلوک یا کشیدن و رها کردن، کدنویسی می کنند. با ای وجود کاربرد اسکرچ در سطوح بالا، مانند زندگی روزمره تقریبا صفر است و اکثر کاربردهای این زبان برنامه نویسی متعلق به بازی سازی کودکان، داستان سازی و … است.

از سوی دیگر، پروژه های پایتون دارای پیچیدگی بیشتری بوده و عملاً نامحدود است. و کاربردهای آن در سطح دانشگاهی و حرفه ای، می تواند به عنوان محدودیتی جهت یادگیری بچه ها محسوب شود.

شاید فرزندتان بازی‌های ویدیویی را دوست داشته باشد یا علاقه فراوانی به پیشرفت‌های اخیر در حوزه تکنولوژی از خود نشان دهد. برای مثال از برنامه نویسی بازی‌های آرکید(تفننی) گرفته تا دوره‌های پیشرفته‌تر پایتون با الگوریتم‌های پیچیده، کدنویسی و یا هوش مصنوعی؛ پایتون در این زمینه ها بسیار غنی است و محدودیتی ندارد .

کودکان با سنین پایین نباید برای یادگیری پایتون عجله کنند و باید ابتدا به سراغ یادگیری مقدمات کدنویسی و زبان های ساده تر بروند. آکادمی یاسان ، کودکان را از سن 9 سالگی با برنامه نویسی مقدماتی آشنا می کند و آنها را آماده یادگیری پایتون، اپ اینونتور و … می کند .

بنابراین با دانش‌آموز خود در رابطه با اهدافش و اینکه از ساخت چه چیزی هیجان زده می شود صحبت کنید و با بررسی تفاوت اسکرچ و پایتون، در وی آمادگی لازم جهت موفقیت در این دو زبان برنامه نویسی را ایجاد نمایید.

طول پروژه یا مدت زمان انجام آن، از دیگر موارد تفاوت اسکرچ و پایتون می باشد. میزان کاری که برای رسیدن به یک بازده مشخص انجام میشود در این دو زبان بسیار متفاوت است . عملکرد پایتون به شکل تدریجی است و ممکن است پروژهای سنگین زبان پایتون چندماه به طول انجامد.

در صورتی که دانش‌آموز شما از ذهنی تحلیلی برخوردار است و برای وی تماشای نحوه تکامل یک موضوع لذتبخش است، بدون شک به برنامه نویسی پایتون علاقمند خواهد شد. افرادی که اولویت آنها بیشتر یادگیری به صورت بصری یا عملی است، بهتر است کار خود را با یک چیزی ساده یا با یک افزونه سخت افزاری آغاز نمایند.

در برنامه نویسی اسکرچ نسبت به پایتون، مسیر برای رسیدن به نتیجه و هدف بسیار سریعتر است؛ به طوریکه کودک شما می‌تواند در عرض چند دقیقه یا چند ساعت بازی دلخواه خود را طراحی کرده و بسازد. همچنین، یادگیری این زبان با زنگ‌ها و سوت‌های زیادی همراه است تا بچه‌ها را درگیر و سرگرم نماید.

بهتر است فرزند من در ابتدا کدام زبان برنامه نویسی را بیاموزد؟

کدنویسی بصورت حرفه ای کاری پیچیده و سخت است اما در ابتدای مسیر با انتخاب زبان های برنامه نویسی مناسب مانند پایتون یا اسکرچ می‌توان بخش زیادی از این سختی مسیر را کم کرد.هر دو این زبان ها برای شروع یادگیری برنامه نویسی برای کودکان مناسب هستند و یکی از دلایل محبوبیت این زبان های برنامه نویسی نیز همین امر است.

انتخاب زبان برنامه نویسی برای افراد مختلف با توجه به شرایط مختلف آنها متغیر است و پیش از انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب فرزند شما باید به این نکات توجه کنید که علایق فرزند شما بصری و هنرمندانه است یا تحلیلی و منطقی؟ قدرت حل مسئله در فرزند شما رشد بزرگی داشته است؟ و بسیاری از سوالات دیگر که پیش از انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب باید پاسخ آنها را بدانید.

بنابراین ممکن است انتخاب زبان برنامه نویسی با توجه به سن افراد، معیار مناسبی نباشد اما با این وجود در بیشتر مواقع این معیارها صادق است؛ به خصوص در مقایسه پایتون و اسکرچ که تفاوت های اساسی ای در مقایسه پایتون و اسکرچ میان این دو زبان برنامه نویسی دیدیم.

با توجه به نکات بیان شده، میتوان گفت شروع برنامه نویسی برای کودکان در مقطع ابتدایی، با یادگیری زبان برنامه نویسی اسکرچ، به دلیل تصویری و جذاب تر بودن آن، انتخاب مناسبی خواهد بود و سبب تقویت مهارت های فکری کودک در آینده برای یادگیری زبان های برنامه نویسی دیگر مانند پایتون خواهد بود.

در صورتی که دانش آموز شما در مقطع متوسطه تحصیل می کند، پایتون می تواند با توجه به اهداف وی در میان زبان های برنامه نویسی آغاز خوبی محسوب شود. یکی از نکات حائز اهمیت این است که تمرین کردن، سبب رشد و پیشرفت یک برنامه نویس خواهد شد و علاوه بر آن، باید برای کسب مهارت در پروژه های پیشرفته تر صبور بود.

شباهت های اسکرچ و پایتون

این دو زبان برنامه نویسی در کنار تفاوت های اساسی ای که از آنها نام بردیم، شباهت هایی نیز دارند تا حدی که متخصصان را به مقایسه این دو زبان برنامه نویسی برای بیان تفاوت ها واداشته است. در ادامه با شباهت های اسکرچ و پایتون آشنا خواهیم شد:

مناسب برای شروع برنامه نویسی

هر دو زبان برنامه نویسی نام برده شده، برای شروع یادگیری برنامه نویسی کاربردی و بی نقص هستند و این موضوع، این دو زبان برنامه نویسی را به زبان هایی مناسب کودکان تبدیل کرده است. اسکرچ به دلیل تصویری و بلوکی بودن به آسانی به کودکان آموزش داده می‌شود و قدمی بزرگ در مسیر شروع برنامه نویسی برای آنها به شمار می رود. اما پایتون با وجود اینکه از اسکرچ پیچیده تر است اما به دلیل الگوی کدنویسی آسان، سطح بالا بودن می تواند در سطوح مختلف آموزش داده شود. بنابراین پایتون مقدماتی برای کودکان و نوجوانان نیز توصیه میشود و شروع خوبی برای آغاز برنامه نویسی است.

منابع یادگیری متنوع و گسترده

هر دو زبان برنامه نویسی اسکرچ و پایتون از منابع آموزشی غنی بسیاری برخوردارند. در بین منابع فارسی زبان آموزش این دو زبان برنامه نویسی، آکادمی یاسان با بهره گیری از شیوه آموزشی بهترین آکادمی های بین المللی، در بین آکادمی های فارسی زبان پیشتاز است.

محبوبیت بالا

هر دو زبان برنامه نویسی اسکرچ و پایتون از محبوبیت بالایی برخوردارند و این امر باعث می‌شود کودک شما در هنگام یادگیری این زبان های برنامه نویسی بتواند با جامعه بزرگ توسعه دهندگان با پایتون و اسکرچ ارتباط برقرار کند و در وبلاگ ها و منابع مختلف پاسخ سوالات خود را دریافت کند.

مقایسه اسکرچ و پایتون برای سنین مختلف

سؤال خیلی از والدین این است که آیا بچه ها باید اسکرچ را پیش از پایتون بیاموزند؟ چندین عامل پاسخ این پرسش را تعیین خواهد کرد.

عامل اصلی تعیین کننده این موضوع، سن و سال دانش آموز شما است. اسکرچ گزینه ای ایده آل برای برنامه نویسان مقطع راهنمایی و کوچکتر می باشد. در حالی که پایتون برای افراد دبیرستانی و بزرگتر بهترین انتخاب خواهد بود. اما اسکرچ و پایتون برای کودکان نیز آموزش داده می شوند.

از نظر شما دلیل این امر چه می تواند باشد؟ باید بگوییم که اسکرچ به جهت ارائه یک مقدمه کارتونی بسیار جذاب و رنگارنگ، برای بچه های کوچک ایده ال می باشد. همچنین بچه‌ها عاشق این هستند که با شخصیت‌های سرگرم‌کننده تعامل داشته و از برنامه‌نویسی مبتنی بر بلوک یا ابزارهای کشیدن و رها کردن استفاده نمایند و کارشان با دستیابی به نتیجه سریع آسان خواهد شد.

از طرف دیگر، پایتون، نگاهی جالب به نحوه ساخت برخی از جذاب ترین تکنولوژی ها همچون پلتفرم های شبکه های اجتماعی، ماشین های خودران و … به دست حرفه ای ها دارد. ارتباط داشتن با چیزهای جالبی مانند موارد فوق و همچنین فکر یافتن یک حرفه هیجان انگیز برنامه نویسی در آینده، می تواند سبب ایجاد یک انگیزه قوی در دانش آموزان گردد.

لازم به ذکر است که وقتی بچه‌ها درگیر برنامه نویسی می شوند، قدردان سادگی نسبی پایتون نسبت به دیگر زبان های برنامه نویسی سطوح بالاتر خواهند بود.

نتیجه گیری

هر دو زبان اسکرچ و پایتون، زبان های غنی و کاربردی ای برای آموزش به کودکان هستند اما با توجه به تفاوت های این دو زبان از نظر نوع کدنویسی، سطح سختی و … توصیه می شود برای انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب برای شروع برنامه نویسی، ابتدا به طور کامل خلقیات و علایق کودک خود را بررسی کنید تا با انتخاب زبان برنامه نویسی اشتباه علاقه یک برنامه نویس بالقوه را به نفرت تبدیل نکنید. همچنین کارشناسان ما در آکادمی یاسان، آماده هرگونه کمک به شما در این زمینه هستند و می توانید برای طرح سوالات خود در این زمینه با انها ارتباط برقرار کنید.

خروج از نسخه موبایل