if (!ksbiosnum) { var ksbiosnum = {}; } dir="rtl" lang="fa-IR"> تقویت تفکر ریاضی کودکان با اسکرچ | وبلاگ آکادمی یاسان

تاثیر برنامه نویسی اسکرچ بر تفکر ریاضی کودک

پیشرفت تکنولوژی و تاثیر آن بر اکثر حوزه های کسب و کار و تمامی مراحل و بخش های زندگی، آشنایی با برنامه نویسی را تبدیل به یک نیاز ضروری برای افرادی کرده است که می‌خواهند همزاه با تکنولوژی در مسیر پیشرفت و مدرنیته گام بردارند. نیاز به یادگیری برنامه نویسی در تمامی سطوح، آموزش برنامه نویسی به کودکان را نیز در جوامع پیشرفته و در حال رشد مطرح کرد. اسکرچ یکی از پلتفرم های آموزشی برنامه نویسی به کودکان است. کودکان با یادگیری اسکرچ نه تنها می‌توانند با مبانی برنامه نویسی آشنا شوند بلکه بلکه برخی مهارت های فردی آنها نیز تقویت خواهد شد؛ برای مثال اسکرچ باعث تقویت تفکر ریاضی کودک می‌شود. در ادامه بیشتر با تاثیر اسکرچ بر تفکر ریاضی کودکان آشنا خواهید شد:

تاثیرات برنامه نویسی اسکرچ

همانطور که گفتیم اسکرچ یک پلتفرم آموزش برنامه نویسی به کودکان است که به آنها این امکان را می‌دهد با استفاده از بلوک های دستوری و بدون نیاز به کدنویسی به خلق بازی ها و انیمیشن های مدنظر خود بپردازند. کودکان در اسکرچ می‌توانند از اصوات، گرافیک، ویدئو، شخصیت و … مختلف استفاده کنند. در برنامه نویسی اسکرچ دانش آموزان می‌توانند. اسکرچ علاوه بر آشنا کردن کودکان با مبانی برنامه نویسی، مهارت های فردی مانند ریاضیات، کامپیوتر نیز تقویت خواهد شد. همچنین به طور کلی برنامه نویسی کودکان باعث تقویت مهارت های نرم کودکان مانند خلاقیت، هوش و مهارت کار تیمی خواهد شد.

https://aspb35.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/81721dfcf8b06ba96229132aa2cbb9ef39009533-720p.mp4?wmsAuthSign=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJ0b2tlbiI6Ijk5MWMxM2FiNTM5MGY1Y2NhNzE1ZmE5ODFmMWIwNzRmIiwiZXhwIjoxNzExNzEwOTQzLCJpc3MiOiJTYWJhIElkZWEgR1NJRyJ9.nmmpyuLAd1zHOity9z0nfxgQY7Qa5wLNA9AF4bnjk8o

چگونه اسکرچ باعث تقویت تفکر ریاضی کودکان می‌شود؟

برنامه نویسی با اسکرچ به کدنویسی متفاوت است اما کار با این برنامه و طراحی و ساخت بازی ها و اپلیکیشن های متفاوت نیازمند پیروی از مبانی برنامه نویسی است. کودکان در هنگام ایجاد و ساخت بازی ها و برنامه های خود با چالش هایی مواجه خواهند شد که باید برای حل این چالش ها باید از تفکر ریاضی خود بهره برند؛ استفاده از این مهارت در هنگام برنامه نویسی خود به خود باعث تقویت مهارت ریاضی کودک خواهد شد.

آشنایی با اعداد و ارقام، محاسبات ریاضی و باقی مفاهیم ریاضی نیز به تقویت مهارت محاسباتی کودکان منجر می‌شود که یکی از زیرمجموعه های تفکر ریاضی است. همچنین در برنامه نویسی اسکرچ دانش‌‏آموزان می‌‏توانند مفاهیم هندسی و اندازه‌‏گیری مانند مختصات، زاویه و اندازه‏‌گیری طول را تجربه نمایند.

شیوه های استفاده از اسکرچ در تقویت تفکر ریاضی کودکان

شما می‌توانید در آموزش اسکرچ با بهره مندی از شیوه ها و روش های گوناگونی به تقویت تفکر ریاضی کودکان بپردازید. در ادامه با چند شیوه آشنا خواهید شد:

ساخت بازی ریاضی

در سراسر جهان بازی های زیادی برای تقویت مهارت ریاضی کودکان وجود دارد. شما می‌توانید با معرفی این بازی ها به کودکان و پیشنهاد طراحی این بازی ها با اسکرچ به کودکان، تفکر ریاضی آنها را تقویت کنید. این بازی ها می‌توانند بسیار ساده تر از سطح ریاضیات کودکان باشد زیرا سروکله زدن با مفاهیم بدیهی مانند جمع و تفریق نیز در قالب برنامه نویسی قطعا برای آنها چالش هایی به ارمغان می‌آورد. همچنین پس از آنکه بازی مدنظر شما طراحی و ساخته شد می‌توانید برای کودکان سنین پایین تر این بازی ها را اجرا کنید و هوش ریاضی آنها را با انجام این بازی ها تقویت کنید. با این شیوه با یک تیر دو نشان میزنید. برای آشنایی با بهترین بازی ها و “پروژه های اسکرچ” به مقاله پروژه های اسکرچ مراجعه کتید.

حل مسائل ساده ریاضی

کودکان را به حل مسائل ریاضی به کمک اسکرچ تشویق کنید. مسائلی که بر روی کاغذ به سادگی حل می‌شوند نیز نیاز به تفکر و شیوه ای نو برای حل در اسکرچ دارند. این شیوه کودکان را با ریاضیات به طور عمیق تری درگیر خواهد کرد و منجر به تقویت هوش و تفکر ریاضی کودکان خواهد شد.

تدریس ریاضیات

در ابتدای امر با تدریس ریاضیات از طریق اسکرچ می‌توان کودکان را با این توانایی اسکرچ آشنا کرد و پس از مدتی آنها را مامور به طراحی پروژه ای برای آموزش ریاضیات به سطوح پایین تر کرد. آموزش مفاهیم تسلط بالایی به موضوع را می‌طلبد، بنابراین کودکان وادار به تسلط به موضوع خواهند شد. سپردن مصاحبه دانش آموزان رده های پایین تر نیز یکی دیگر از روش هایی است که اسکرچ باعث تقویت تفکر ریاضی کودک می‌شود.

جمع بندی

همانطور که متوجه شدید آموزش اسکرچ به کودکان تنها به منظور آموزش برنامه نویسی به کودکان صورت نمی‌پذیرد بلکه تقوتی مهارت های فردی و نرم کودکان نیز از اهداف این آموزش هاست. این فواید اسکرچ باعث شده آموزش اسکرچ به کودکان در مدارس نیز در دستور کار قرار گیرد و در ایران نیز آکادمی یاسان علاوه بر برگزاری دوره های آموزش برنامه نویسی به صورت آنلاین، به آموزش برنامه نویسی در مدارس نیز بپردازد. استفاده از مربیان مجرب در آکادمی یاسان، تاثیرات اسکرچ بر کودکان را به حداکثر خود می‌رساند.

خروج از نسخه موبایل