آیا تایپ سریع در برنامه نویسی اهمیت دارد؟

در طی 10 سال یا حتی بیشتر از آن، یک سوال به شکلی فزاینده مرسوم شده است و به طور مکرر در بنر های انجمن ها و وب سایت هایی مانند Quora و Reddit ظاهر می شود.

روشن است که بسیاری از مردم نگران این جمله هستند که آیا تایپ سریع در برنامه نویسی می تواند چه در مورد آموزش مهارت های برنامه نویسی و چه در دیگر زمینه های حرفه ای موجب مشکلاتی گردد. اما آیا این تنها چیزی است که باید نگران آن بود؟

آیا سرعت تایپ در برنامه نویسی مهم است؟

بر اساس نظر متخصصان، تایپ سریع در برنامه نویسی آن چیزی نیست که یک برنامه نویس مبتدی یا حتی حرفه ای می بایست بر آن اصرار ورزد. در مقابل، این استدلال که باید بر مهارت های مرتبط تر چون زبان های برنامه نویسی مختلف، مهارت حل مسئله و ریاضیات متمرکز باشند، مطرح است.

با این حال، معدودی از متخصصان بر این باورند که سرعت تایپ برای موفقیت یک برنامه نویس بسیار مهم است، و این امر غالبا آب را برای افراد تازه وارد به شدت گل آلود می کند!

البته گاهی، این اختلاف نظر در حالی که کاربران موافق و مخالف به دنبال اهمیت سرعت تایپ هستند، می تواند در سطح هیئت مدیره موسسات آشکارتر شوند.

آیا برنامه نویسان به تایپ سریع احتیاج دارند ؟

چرا سرعت تایپ همیشه مهم نیست ؟

در ابتدا، باید روشن شود که سرعت برنامه نویسی و سرعت تایپ دو نکته کاملاً متفاوت است. در اصل، بسیاری از برنامه نویس ها ترکیبی از ویرایشگرهای متنی و محیط های توسعه یکپارچه را در نظر می گیرند تا از تایپ کامل اجتناب کنند.

با ترکیب فعالیت های روزمره، مانند اشکال زدایی و ویرایش کد منبع که اغلب برنامه نویس ها از آن استفاده می کنند، بهره گیری از IDE به آنها اجازه را می دهد تا بارها از تایپ نگارش های مشابه کد صرف نظر کنند. به عنوان مثال، برنامه نویسان با تجربه قادرند دهها خط کد را با استفاده از چندین کاراکتر خاص در ویرایشگر متنی به یکدیگر ارتباط بدهند که این مورد باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان می شود.

علاوه بر این، اغلب کارهای روزانه یک برنامه نویس شامل استفاده از میانبرهایی این چنینی است. بر این اساس، به راحتی می توان درک کرد که چرا بسیاری از مردم معتقدند سرعت تایپ هنگام یادگیری کد نویسی از اهمیت زیادی برخوردار نیست.

همچنین، این امر چندان غیر معمول نیست که برنامه نویسان زمان زیادی را برای تایپ سریع در برنامه نویسی صرف نموده و برای درک چگونگی حل مشکل فعلی خود طوفان فکری به پا کنند. به عنوان مثال، این متخصصین باید مواردی مانند خوانایی کدهایشان و درست عمل کردن کدها را در نظر بگیرند. در مجموع، این موضوع می تواند سرعت تایپ را اگرچه اغلب بسته به مهارت و تجربه برنامه نویس متغیر است، تا حد زیادی کاهش دهد .

با پیشرفت فناوری، نیاز به تایپ در برنامه نویسی در حال منسوخ شدن است. پلتفرم هایی با کد کم و یا حتی بدون کد به شکل روز افزونی در بازار مورد اقبال گسترده ای قرار گرفته و به کاربران اجازه می دهند تا اجزای یک برنامه را با کشیدن و رها کردن به هم مرتبط نموده تا اپلیکیشن های پیچیده تحت وب و تلفن همراه ایجاد گردد.

البته واضح است سنت گرایانی که تایپ را ترجیح می دهند در همه حال وجود خواهند داشت، اما تا چه مدت تایپ به عنوان بخش مهمی از برنامه نویسی می تواند باقی بماند؟

چرا برخی برنامه نویس ها مخالفت می کنند ؟

اگرچه اکثر برنامه نویس ها با این نکته که تایپ سریع در برنامه نویسی اهمیت چندانی ندارد موافق هستند، اما برخی از کارشناسان این حوزه صنعتی با این نظر مخالف هستند.
مشهورترین این افراد جف اتوود، توسعه دهنده نرم افزار و کارآفرین آمریکایی است که در سال 2008، یک پست بسیار بحث برانگیز را در وبلاگ خود منتشر کرد و نظر خود را مبتنی بر این موضوع مورد بحث قرار داد. در این پست نوشت، که چگونه برنامه نویس ها باید تایپیست های سریع شوند اگر می خواهند در حرفه خود سرآمد و متمایز باشند و نیز کسانی که با شیوه نوک زدن (تایپ دوانگشتی) تایپ می کنند نباید جدی گرفته شوند .

آن ها باید تایپیست هایی سریع باشند

بلافاصله پس از پست وی، افراد بسیاری از حوزه برنامه نویسی با نظرات اتوود مخالفت کرده و اظهار کردند که موفقیت برنامه نویس به هیچ وجه ارتباطی با سرعت تایپ او ندارد.
در عوض، اکثر آنها با این نکته که برنامه نویس باید بر توانایی تایپ بدون نیاز به فکر زیاد تمرکز کنند موافق بودند، البته نه تا این حد که سعی کنند با سرعت دیوانه واری تایپ کنند. از دیدگاه عموم، برنامه نویس ها باید توجه خود را به تسلط بر تایپ معطوف کنند بدون آنکه در تمرکز فکری خود وقفه ای ایجاد کنند.

در کنار این موارد، ایرادات دیگری نیز ذکر شد، از جمله این ادعای او مبنی بر اینکه توانایی دارد با سرعت 150 کلمه در دقیقه که برابر رکورد جهان در آن زمان بود، تایپ کند.
امروزه، سرعت متوسط ​​تایپ حدود 36 کلمه در دقیقه است و اکثر تایپیست های حرفه ای گاهی به 75 یا 80 (و بهترین آن ها، حدود 90 یا بیشتر) کلمه می رسند.

با این حال، این بدان معنا نیست که مهارت تایپ برای برنامه نویس ها کاملا بی اهمیت است. برنامه نویسان باید سرعت برنامه نویسی بالایی داشته باشند و این امر شامل معیارهای فراوانی است که یکی از آنها سرعت تایپ آنها است ؛ امروزه با وجود ویرایشگرهای متنی و محیط های توسعه یکپارچه دیگر نیازی به تایپ تمام متن طی برنامه نویسی نداریم و این موضوع از اهمیت سرعت تایپ برنامه نویسان می کاهد .

 

خروج از نسخه موبایل