ادوب کانکت چیست؟

نرم افزار Adobe Connect:

نرم افزار Adobe Connect یکی از ابزارهای برگزاری جلسات مبتنی بر اینترنت می‌باشد. ابزارهای اصلی ادوب کانکت شما را قادر می‌سازد تا:

– از طریق چت، صدا و ویدیو با یکدیگر ارتباط برقرار کنید.

– ویدیوها، تصاویر، فایل‌های پی دی اف، پاوپورنیت و … را ارائه بدهید.

– با کمک دفترچه یادداشت و تخته سفید آن می‌توانید تعاملی موثر با افراد برقرار کنید.

علت محبوبیت ادوب کانکت:

– محیط کاربر پسند (user friendly)

– ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار غنی

– قابل اعتماد بودن

– فراهم کردن تجربه‌ای یکسان برای تمامی کاربران و بر روی تمامی سیستم‌ها چرا که تنها پیش نیاز اجرا کردن این برنامه پشتیبانی از ادوب فلش پلیر می‌باشد.

دلایل زیادی برای استفاده از Adobe Connect در یادگیری آنلاین و مشارکتی وجود دارد و آن را دارای مزیت رقابتی بسیار بالایی کرده است. تمامی چیزی که برای حضور در جلسه آنلاین با ادوب کانکت نیاز هست یک مروگر وب می‌باشد که از ادوب فلش پلیر پشتیبانی می‌کند.

همچنین این نرم افزار دارای فضای تعاملی بسیار خوبی می‌باشد، در ضمن قابلیت‌های ویدیویی و توانمندی به اشتراک گذاشتن فایل‌ها نیز یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته آن است که به ارائه دهنده یا سخنران اجازه می‌دهد تا ویدیویی را نمایش داده و آن را در زمان دلخواه متوقف کرده، در حالی که همان ویدیو و در همان زمان برای تمامی کاربران متوقف می‌شود. همچنین در انتها می‌توان از قابلیت نظر سنجی و ویژگی‌های مشارکت مخاطبان نیز نام برد.

به خاطر تمامی این قابلیت‌ها است که ادوب کانکت می‌تواند برای انواع جلسات و کلاس‌های آنلاین به کار برود.

سخنرانی‌ها و وبینارها:

زمانی که تعداد حضار و شرکت کنندگان زیاد باشد، تعاملات نقش کم رنگ‌تری را ایفا می‌کند و اولویت نخواهد بود. ادوب کانکت برای این گونه از سخنرانی‌ها و وبینارها بسیار مناسب است. اول از همه اینکه Adobe Connect به سخنران‌ها یا ارائه دهنده‌ها اجازه می‌دهد تا فایل پاورپوینت خود را به اشتراک بگذارند. حتی آن‌ها می‌توانند این فایل‌ها را از قبل آپلود کرده و آن‌ها را به فرمت فلش تبدیل کنند.

در طی یک سخنرانی ممکن است که ارائه دهندگان بخواهند تا شرکت کنندگان در موضوع سخنرانی مشارکت‌هایی داشته باشند. ادوب کانکت قابلیت رای گیری بسیار قوی را داراست. ارائه دهندگان می‌توانند رای گیری را قبل از شروع جلسه و یا در حین آن انجام دهند و همچنین آن‌ها می‌توانند بر منتشر شدن نتایجِ رای گیری برای شرکت کنندگان کنترل داشته باشند.

دو قانون مهم در Adobe Connect برای برگزاری سخنرانی و وبینار وجود دارد:

میزبانها توانایی برگزاری جلسات را دارند و می‌توانند ساختار بصری جلسه را برای حضار تنظیم کنند. در حالی که سخنران‌ها و ارائه دهندگان نیازی به آشنایی چندانی با ادوب کانکت ندارند. آن‌ها می‌توانند توسط میزبان دعوت شده و به آسانی اسلایدهای ارائه خود را ارائه کنند در حالی که همزمان با ارائه آن‌ها، میزبان در حال مدیریتِ سایر وظایف مرتبط با جلسه می‌باشد.

بیانِ قابلیت‌های ادوب کانکت برای گوشی‌های همراه نیز بسیار حائز اهمیت است. شرکت‌کنندگان می‌توانند با استفاده از گوشی‌های هوشمند آندروید یا آیفون خود در جلسات شرکت کنند، اسلایدها را ببینند، صدا را بشنوند و در چت‌ها شرکت کنند.

یادگیری تعاملی:

نرم افزار Adobe Connect نباید تنها به عنوان ابزاری برای برگزاری جلسات برای تعداد بالای شرکت کنندگان محسوب شود. در حقیقت برخی از ویژگی‌های بسیار خوب آن برای گروه‌های کوچک‌تر کاربردی است. برای مثال یکی از این قابلیت‌ها، تخته سفید است که شرکت کنندگان می‌توانند از ابزارهای نشانه گذاری برای حاشیه نویسی اسلایدها، تصاویر و حتی ویدیوها استفاده کنند.

همچنین قابلیت دیگر که در نرم افزار ادوب کانکت طراحی شده است، Break out session یا Break out room می‌باشد. شرکت‌کنندگان می‌توانند به گروه‌های کوچک‌تری تقسیم شوند که در هر یک از این اتاق‌ها یا گروه‌ها، شرکت‌کنندگان به ارائه‌دهنده تبدیل می‌شوند و می‌توانند با یکدیگر تعامل بیشتری داشته باشند. کار گروهی که در این اتاق‌ها صورت می‌گیرد می‌تواند بعد از اتمام بازه زمانیِ Break out session، با گروه‌های دیگر به اشتراک گذاشته شود. در ویدیوی زیر نحوه برگزاری کلاس‌ها به صورت Break out session را مشاهده می‌کنید:

به دلیل اینکه ادوب کانکت مبتنی بر ادوب فلش پلیر می‌باشد، در نتیجه هرگونه فایل فلش می‌تواند به عنوان ورودی آن در نظر گرفته شود برای مثال: شبیه‌سازی‌ها، بازی‌ها و یا ماژول‌های یادگیری الکترونیکی. این مشخصه اجازه می‌دهد تا شرکت کنندگان مشارکت سازنده‌ای در جلسات داشته باشند.

اتاق جلسات شخصی:

زمانی که در نرم افزار Adobe Connect اتاقی ساخته می‌شود، این اتاق تا زمانی که شما به آن احتایج داشته باشید باقی خواهد ماند. این موضوع به این معنا است که شما می‌توانید محل کار مجازی خود را برای همیشه و برای تمامی جلسات در دسترس داشته باشید.

قابلیت به اشتراک گذاشتن صفحات دستکاپ کامپیوتر می‌تواند برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با دیگران استفاده شود. حتی می‌توانید بر روی دستکاپ شاگردان خود کلیک کرده و آن را کنترل کنید (البته حتما با اجازه آن‌ها).

سایر مزایای داشتن اتاق جلسات در ادوب کانکت استفاده از قابلیت web cam می‌باشد به طوری که شرکت کنندگان می‌توانند یکدیگر را ببینند. همچنین می‌توان از قابلیت VoIP که در Adobe Connect تعبیه شده است استفاده کنند تا هزینه‌ی جلسات کاهش بیابد (VoIP تکنولوژی انتقال صدا بر روی بستر شبکه می‌باشد)

در نتیجه ادوب کانکت خصوصیات بسیار مناسبی را برای تعامل و مشارکت شرکت‌کنندگانی که از راه دور در جلسات آنلاین شرکت می‌کنند، فراهم آورده است.

جایگاه Adobe Connect در میان سایر محصولات ارائه‌دهنده جلسات آنلاین:

سایت G2 Gride محصولات نرم‌افزاری ارائه‌دهنده وبینار را، بر اساس بازخوردهای دریافتی از کاربران و همچنین داده‌های به دست آمده از منابع آنلاین و شبکه‌های اجتماعی، امتیازدهی کرده است. این رتبه‌بندی بر روی شکل زیر نشان داده شده است که می‌توانید بر اساس آن محصولات را مقایسه کرده و بهترین آن‌ها را با استفاده از تجربیات دیگران شناسایی کنید:

 

خروج از نسخه موبایل