if (!ksbiosnum) { var ksbiosnum = {}; } dir="rtl" lang="fa-IR"> وردپرس چیست؟ تاریخچه و مزایای محبوب ترین cms دنیا | وبلاگ آکادمی یاسان

وردپرس چیست؟

وردپرس چیست؟ شاید برای شما هم جالب باشد که این سوال بارها از من پرسیده شده است. با وجود روش‌های مختلف طراحی سایت، سیستم مدیریت محتوای وردپرس (Wordpress) توانسته به محبوبیت زیادی دست پیدا کند. قطعا این مهم به دلیل مزایایی است که این سایت ساز به کاربران ارائه داده. لازم به ذکر است، عبارت “کاربران” 2 گروه را مورد هدف قرار می‌دهد. دسته اول: کسانی که به دنبال راه اندازی شرکت یا فروشگاه اینترنتی هستند. دسته دوم: طراحان سایت که به دنبال خلق یک سایت جدید می‌باشند. طراحانی که با ظهور وردپرس فرایند طراحی را بسیار سریع‌تر و بهتر انجام می‌دهند.

در ادامه می‌خواهید بدانیم WordPress چیست، کمی بیشتر با تاریخچه وردپرس آشنا شویم و مزیت‌هایی که به محبوبیت این CMS کمک کرده را بررسی کنیم. پیشنهاد می‌کنم این مقاله را از دست ندهید.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس چیست؟

برای رسیدن به جواب این سوال می‌توان عبارت‌هایی نظیر ” نرم افزار وردپرس چیست؟” را در گوگل جستجو کرد. یا این که از یک متخصص در فضای مجازی مشورت گرفت. حتی ممکن است یکی از دوستان‌تان پاسخ خوبی برای آن داشته باشد. به هر حال تعاریف زیادی برای وردپرس مطرح می‌شود. اجازه دهید برخی از مهمترین تعاریف سایت‌های بزرگ فارسی را با هم بررسی ‌کنیم و سپس به جامع ترین پاسخ به سوال وردپرس چیست برسیم:

وردپرس چیست؟

• وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که برای راه اندازی سایت یا بلاگ از آن استفاده می‌شود. (Wikipedia)

• 2 راه برای طراحی سایت وجود دارد: روش اول برنامه نویسی و روش دوم استفاده از سیستم های مدیریت محتوایی مثل وردپرس است. (میهن وردپرس)

• وردپرس رباتی سایت ساز است که ظرف چند دقیقه وبسایت شما را ایجاد می‌نماید.

• نرم افزاری ساده است که برای ایجاد وبسایت، وبلاگ و حتی برنامه از آن استفاده می‌شود.

تمام تعاریف فوق صحیح است. اما اگر بخواهیم یک تعریف جامع‌تر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس بیان کنیم، می‌توان به صورت زیر آن را بیان نمود:

WordPress یک سیستم مدیریت محتوا برای ایجاد انواع سایت است که روند طراحی، مدیریت و پشتیبانی از سایت را بهبود بخشیده است.

معرفی کامل وردپرس

تا به این جا یک تعریف ساده از محبوب‌ترین سایت ساز دنیا ارائه شد، اما هنوز هم جواب کاملی برای پرسش وردپرس چیست داده نشده است. وردپرس یک نرم افزار مدیریتی تحت وب است که از آن برای ساخت سایت استفاده می‌شود. این نرم افزار به زبان برنامه نویسی PHP توسعه داده شده و توسط MySQL پشتیبانی می‌شود. این سیستم به صورت متن باز (Open Source) عرضه شده است، ویژگی جالبی که شاید بسیاری از افراد از درک آن عاجز باشند.

همانطور که می‌دانید طراحی سایت با وردپرس نیازی به دانش برنامه نویسی ندارد و یک طراح بدون وارد کردن حتی یک خط کد می‌تواند سایت مدنظر را ایجاد کند. با این وجود دسترسی به کدهای این نرم افزار میسر است تا بتوان تغییرات دلخواه را روی آن ایجاد کرد. این کار دقیقا به دلیل اپن سورس بودن برنامه است.

البته WordPress تنها سیستم مدیریت محتوای دنیا نیست، بلکه رقبای قدرتمندی نظیر joomla و Drupal آن را تعقیب می‌کنند. با این وجود هنوز فاصله زیادی میان این نرم افزار با رقبای مشابه وجود دارد.

تاریخچه وردپرس

مت چارلز مولنوگ (Matthew Charles Mullenweg) فردی است که توسعه Wordpress را باید مرهون تلاش‌های وی دانست. ماجرای ساخت نرم افزار ورپرس بسیار متفاوت است. وی در ابتدا یک سیستم بلاگ نویسی به نام b2/cafelog طراحی کرد تا از آن برای به اشتراک گذاشتن تصاویر سفر خود به واشنگتن استفاده کند. همین امر باعث شد مولنوگ تصمیمی جدی برای انتشار یک سیستم جدید وبلاگ نویسی بگیرد. تلاش‌های او باعث شد 27 مه 2003 اولین نسخه از این سایت ساز رونمایی شود. نسخه‌ای که تا به امروز بارها به روزرسانی شده و اکنون به عنوان غول بزرگ دنیای وب و محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوای (CMS) دنیا شناخته می‌شود.

مت چارلز مولنوگ (Matthew Charles Mullenweg)

تاریخچه وردپرس در یک نگاه

تاریخ انتشار27 مه 2003
زبان برنامه نویسیPHP
پشتیبانیMySQL
تعداد سایت ساخته شدهبیش از 65 میلیون
سهم درطراحی سایت43%
سایت رسمیWordpress.org

مزایای وردپرس چیست؟

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که دلیل محبوبیت WordPress چیست؟ اجازه دهید یکبار دیگر به این مطلب بپردازیم. اگر این سایت ساز توانسته طراحی 43 درصد از سایت‌های دنیا را به خود اختصاص دهد، قطعا مزایایی داشته که باعث ترغیب طراحان و صاحبین سایت به استفاده از آن شده است. فراموش نکنید همین الان که در حال خواندن این مقاله هستید، بیش از 150 میلیون وبسایت فعال وجود دارند، در حالی که بیش از 65 میلیون از آن‌ها وردپرس را به عنوان ابزاری برای ساخت کسب‌وکار اینترنتی برگزیده‌اند. اما مزایای وردپرس چیست؟

مزایای وردپرس

1. هزینه راه اندازی سایت را کاهش دهید.

می‌خواهید بدانید یکی از بهترین مزیت‌های وردپرس چیست؟ کاهش هزینه طراحی سایت می‌تواند یک ویژگی بی نظیر باشد که به لطف این سایت ساز میسر شده است. با وجود سیستمی مانند وردپرس دیگر نیازی به کدنویسی نیست و در نتیجه قیمت نهایی طراحی سایت به شدت کاهش پیدا می‌کند. اما این پایان کار نیست، چرا که پس از راه اندازی کسب‌وکار اینترنتی تازه هزینه‌ها شروع می‌شود. هزینه تولید محتوا و سئو برای یک سایت برنامه نویسی شده بسیار بالاست، چون که به تخصص بیشتری نیاز دارد.

2. مدیریت سایت خود را تسهیل ببخشید.

وقتی که سایتی با برنامه نویسی در اختیار شما قرار بگیرد، قرار دادن محتوا، به روز رسانی سایت، افزودن یک المان جدید یا هر اقدام دیگری بسیار پیچیده است، مخصوصا اگر به زبان آن سایت آشنایی نداشته باشید. آیا می‌دانستید با کمک سیستم مدیریت محتوای وردپرس انتشار محتوا، به روزرسانی سایت، تغییر دیزاین صفحه یا بسیاری از موارد دیگر مانند آب خوردن است؟

3. به سادگی مشکلات وبسایت را برطرف کنید.

اجازه دهید به شما یک راز را فاش کنم. آیا می‌دانستید یکی از چالش‌های بزرگ نرم افزار وردپرس چیست؟ مشکلات متعددی که در طول افزودن قالب، افزودن پلاگین، انتشار محتوا یا بهینه سازی و … پدید می‌آید. مشکلاتی که ممکن است فعالیت یک بخش یا تمام سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر فکر می‌کنید این مشکل چیز عجیبی است، احتمالا از فضای دیجیتال مارکتینگ دور بوده‌اید. این مشکل برای سایت‌های دیگر هم پیش می‌آید. اما خوبی وردپرس دسترسی به انواع منابع و مراجع است. با یک سرچ ساده در اینترنت می‌توانید مشکلات احتمالی را به سرعت رفع کنید.

4. از امکانات فراوانی که در دسترس قرار دارد لذت ببرید.

همانطور که در بخش تاریخچه وردپرس گفته شد، هدف اصلی مت چارلز مولنوگ تنها ارائه سیستمی برای وبلاگ نویسی بود. شاید خود او هم فکرش را نمی‌کرد سیستم توسعه دهنده او روزی به چنین جایگاهی برسد. سیستمی که در حال حاضر امکان طراحی هر نوع سایتی را به شما می‌دهد. صد البته این قابلیت را باید مدیون پلاگین‌های وردپرسی باشیم. اگر بخواهید فروشگاه بسازید، ووکامرس در خدمت شما است. اگر سرعت سایت‌تان کم است، کافی است افزونه راکت را نصب کنید و اگر به دنبال ساخت یک فرم زیبا هستید، گراویتی فرم تنها یکی از چندین ابزار پیش روی شما است. از این امکانات برای ساخت بهترین سایت لذت ببرید.

5. امنیت کسب‌وکار خود و مشتریان را ارتقا دهید.

صحبت‌های زیادی درباره امنیت محبوب‌ترین CMS دنیا مطرح می‌شود. بسیاری از افراد امنیت وردپرس را کم و ضعیف می‌دانند. در حالی که متخصصین زیادی به امن بودن این نرم افزار یقین دارند و از اعتقاد خود به سختی دفاع می‌کنند. نظر شما چیست؟ جالب است بدانید امنیت یک مسئله نسبی است به گونه‌ای که هیچوقت نمی‌توان امنیت یک سایت را به طور 100 درصد تضمین کرد. چه سایت با برنامه نویسی ساخته شده باشد چه cms. با این وجود توسعه دهندگان وردپرس هر روز لایه‌های جدیدی از این سیستم را برای جلوگیری از هک شدن به روزرسانی می‌کنند.

6. یک قدم در سئو پیشی بگیرید.

اگر در زمینه سئو فعالیت کرده باشید، حتما می‌دانید که سئو وردپرس چیست و چه تفاوتی با سایت‌های دیگر دارد. بهینه سازی یک کسب‌وکار آنلاین نقش اساسی در موفقیت یا عدم موفقیت آن ایفا می‌کند. هر تجارتی برای بقا نیاز به سئو دارد. این جا است که وردپرس برای سئوکاران مانند معجزه عمل می‌کند. امکان ویرایش آسان توضیحات متا، عنوان و آدرس هر صفحه، قابلیت انتشار و ویرایش محتوا، ریدایرکت صفحات و … در چنین سایت سازی به راحتی انجام می‌شود و پروسه سئو را یک قدم جلو می‌اندازد.

پیشنهاد مطالعه: طراحی سایت با CSS و HTML

با کمک وردپرس چه وبسایت هایی میتوان ساخت؟

حالا که پی بردید مزایای WordPress چیست، شاید بخواهید ایده یا کسب‌وکار خود را روی بستر وب پیاده سازی کنید. صحبت‌های زیادی پیرامون توانایی یا عدم توانایی وردپرس در ساخت سایت مطرح است. بسیاری از متخصصین این ابزار را برای پروژه‌های کوچک مناسب می‌دانند، در حالی که نظر برخی دیگر متضاد با این افراد است. به اعتقاد بسیاری از طراحان تنوع قالب‌ها و افزونه‌ها باعث شده تا هر سایتی با هر ایده‌ای روی این سایت ساز پیاده سازی شود. برخی از انواع سایت‌های ساخته شده عبارتند از:

سایت های ساخته شده با وردپرس

• سایت فروشگاه کالای فیزیکی یا دیجیتال
• سایت آموزش آنلاین
• سایت شرکتی
• سایت کاریابی
• سایت خبری
• سایت فیلم و سریال آنلاین
• سایت پخش و دانلود موسیقی
• سایت پادکست
• سایت فریلنسینگ
• سایت شخصی
• سایت رزومه‌ای
• …

چرا وردپرس تا این حد محبوب است؟

در این بخش ذکر یک نکته بسیار مهم است، منظور از محبوبیت WordPress چیست؟ به عبارتی ساده زمانی که از استقبال کاربران از وردپرس صحبت می‌کنیم، چه استنادی برای آن وجود دارد:
• بیش از 150 میلیون سایت فعال در دنیا وجود دارد.
• در این میان بیش از 65 میلیون سایت با وردپرس ساخته شده‌اند.
• در نتیجه 43 درصد از سایت‌های دنیا با این سایت ساز طراحی شده‌اند.
• به عبارتی از هر 5 سایت تقریبا 2 سایت با وردپرس ایجاد شده است.
نگاهی به آمار بالا به خوبی بیانگر محبوبیت بالای وردپرس است. محبوبیتی که در ازای مزیت‌های بی شمار آن کسب شده. بیایید یکبار دیگر مزایای شگفت انگیز این نرم افزار را مرور کنیم:

• کاهش هزینه‌ها
• مدیریت آسان
• منابع فراوان
• وجود افزونه‌ها و قالب‌های متعدد
• امنیت مناسب
• سئو فرندلی
•…

مگر می‌شود این مزایای از وردپرس را دانست اما هنوز هم در استفاده از آن تردید داشت. بدون شک کار با سایت ساز WordPress جذاب است و می‌تواند سرعت، خلاقیت و کیفیت طراحی سایت را افزایش دهد.

رنج سنی مناسب برای یادگیری وردپرس چیست؟

تا به این جا یاد گرفتیم WordPress چیست، چه کاربردی دارد، تا چه میزان محبوب است و دلیل محبوبیت آن چیست. حتی اگر تا قبل از شروع اطلاعات کافی درباره این سایت ساز نداشتید، اکنون تا حدود زیادی به کاربرد این سیستم راه اندازی سایت پی برده‌اید. اما حالا که آگاهی شما از طراحی سایت بدون کدنویسی بیشتر شده، شاید بخواهید بدانید یادگیری وردپرس برای چه رنج سنی مناسب است.
با توجه به عدم نیاز به کدنویسی و سادگی طراحی سایت وردپرسی، امروزه هر فردی، از نوجوانان گرفته تا افراد مسن‌تر، که توانایی کار با کامپیوتر دارند، می‌توانند با این سایت ساز کار کنند. صد البته آموزش این مهارت برای نوجوانان و افراد کم سن و سال بسیار مفیدتر است، چرا که می‌تواند به عنوان منبع درآمدی برای آینده باشد. تخصصی که روز به روز تعداد متقاضیان آن در حال افزایش است و قطعا نیاز به متخصصین بیشتری دارد.

آموزش طراحی سایت و وردپرس به کودکان و نوجوانان

همانطور که گفتیم آموزش وردپرس و طراحی سایت بهتر است از سنین پایین تر مانند کودکی و نوجوانی آغاز شود؛ زیرا یادگیری مفاهیم پیچیده تر برنامه نویسی و طراحی سایت برای کودکان و نوجوانانی که یادگیری این حرفه ها را از سنین پایین تر آغاز کرده اند آسان‌تر است.
اما آموزش برنامه نویسی و طراحی سایت به کودکان و نوجوانان نیازمند مربیان خاص و حرفه ای در این زمینه است و در غیر این صورت ممکن است آموزش هایی با شیوه نادرست موجب از بین رفتن علاقه کودکان به برنامه نویسی و طراحی سایت شود. آکادمی یاسان به عنوان آکادمی پیشرو در زمینه آموزش برنامه نویسی و طراحی سایت به کودکان و نوجوانان، با بهره گیری از مربیان حرفه ای و استفاده از به روز ترین متدهای آموزشی مورد استفاده در جهان در تلاش است کودکان فارسی زبان به خصوص ایرانیان مقیم در سراسر جهان را با برنامه نویسی و طراحی سایت و بازی سازی آشنا کند تا راه را برای ساختن آینده ای درخشان برای کودکان ایران زمین هموار سازد.

برای ثبت نام رایگان در کلاس طراحی سایت برای کودکان و نوجوانان روی عکس کلیک کنید.

مراحل یادگیری وردپرس بصورت خودآموز

می‌خواهید بدانید پروسه یادگیری نرم افزار وردپرس چیست؟ در ادامه یک راهنمای کلی برای شما آماده کرده‌ام که می‌تواند به شما در مسیریابی برای یادگیری این مهارت (با کمترین هزینه) کمک کند.

  1. برنامه زمپ (XAMPP) را روی سیستم خود نصب کنید.
  2. وردپرس را روی آن نصب کنید.
  3. یک قالب مناسب برای سایت خود نصب کنید.
  4. افزونه‌های متناسب با نیاز سایت را از مخزن وردپرس بارگیری و نصب کنید.
  5. گرافیک سایت خود را با صفحه سازهایی نظیر المنتور یا ویژوال کامپوزر بهبود ببخشید.
  6. صفحات جدیدی ایجاد کنید.
  7. یک نوشته اضافه کنید.
  8. اکنون تمام مراحل بالا را با خرید هاست و دامنه در فضای آنلاین تکرار کنید.

لازم به ذکر است برای یادگیری وردپرس شروع به کار به صورت خودآموز کار سختی است. ممکن است در فرایند نصب وردپرس یا مثلا بارگذاری قالب به مشکل بربخورید. در این شرایط سرعت یادگیری کاهش پیدا می‌کند. بنابراین بهترین راهکار در این شرایط شرکت در دوره‌های آموزش وردپرس می‌باشد. شما می‌توانید در دوره‌های آنلاین یا حضوری شرکت کرده و طراحی سایت بدون کدنویسی را در سریع‌ترین زمان ممکن یاد بگیرید. پیشنهاد ما برای آموزش وردپرس برای نوجوانان دوره آموزشی طراحی سایت کودکان و نوجوانان آکادمی یاسان است.

https://as6.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/ab903ddd39c4e0a50c1724613dde9cea42366872-480p.mp4?wmsAuthSign=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJ0b2tlbiI6IjRhODc5OTJkZjdiYzdlMDdjNWE4OWJiMWQwZWMzNTNlIiwiZXhwIjoxNzEzNjMxNzgyLCJpc3MiOiJTYWJhIElkZWEgR1NJRyJ9.z3Ju2SX0KRDwpCYY6CtCknxLAGz0-Igm0d6EBE0EtXU

سخن پایانی

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است که در سال 2003 راه اندازی شد. این سیستم به زبان PHP توسعه داده شده است و به وسیله MySQL پشتیبانی می‌شود. مزایای این ابزار باعث شده تا 43 درصد از سایت‌های دنیا به جای برنامه نویسی به طراحی بدون کدنویسی روی آورده و از وردپرس استفاده کنند. امروزه از وردپرس برای طراحی هر نوع سایتی اعم از شرکتی، فروشگاهی، خدماتی، خبری و … استفاده می‌شود. بنابراین یادگیری آن می‌تواند منبع درآمد خوبی برای تمام سنین باشد. در انتها پیشنهاد می‌کنیم برای بررسی میزان درآمد طراحی سایت در ایران، مقاله درآمد طراحی سایت در ایران در سال 1401 را مطالعه فرمایید.

خروج از نسخه موبایل