فهرست مطالب
به گزارش idtech ،از منابع بزرگ آموزش برنامه نویسی کودکان، جاوا اسکریپت برای کودکان بهعنوان یک زبان برنامهنویسی آسان شناخته میشود. شما میتوانید با استفاده از این زبان برنامهنویسی کودکان علاقهمند به رایانه را بهراحتی جذب کنید.
جاوا اسکریپت برای کودکان قبل از اینکه بهعنوان زبان برنامهنویسی باشد عاملی برای تهیه و تولید بازیهای مختلف است. ممکن است بچهها از قبل بدانند که با استفاده از جاوا اسکریپت میتوانند بازیها، وبسایتها و برنامههای تحت وب و حتی برنامههای موبایل ایجاد کنند. حتی اگر کودک شما در علوم رایانه دانش مناسبی داشته باشد، ممکن است بداند که با استفاده از جاوا اسکریپت بازیهای مبتنی بر مرورگر، سایتهای تعاملی و برنامههایی مانند نتفلیکس و اسنپ را میتوان ایجاد کرد.
جاوا اسکریپت چیست؟
جاوا اسکریپت یکی از زبانهای برنامهنویسی است که میتوان آن را به کودکان در سنین پایین آموزش داد. دلیل اینکه جاوا اسکریپت برای کودکان بسیار مناسب است به نوع ساختار آن باز میگردد. ساختار و نحوه کد نویسی این زبان برنامهنویسی به دستورالعملهای نگارشی شبیه است. جاوا اسکریپت یکی از عوامل تأثیرگذار در دنیای وب و اینترنت است.
ساختار کد جاوا اسکریپت لیستی از دستورالعملها به نام دستورات است. در این ساختار یک عبارت (منظور همان کد است) از یک خط جدید شروع میشود و با یک نقطهویرگول (سیمی کالن) به پایان میرسد.
شرایط آموزش جاوا اسکریپت برای کودکان
قبل از اینکه شرایط را بررسی کنیم باید با یک مفهوم آشنا شویم. قطعاً تا به حال با خود فکر کردهاید که اسکریپت به چه معنا است. در دنیای رایانه اسکریپت به معنی زیر است:
اسکریپت مجموعهای از مراحل است که برنامهنویس برای کامپیوتر مینویسد تا آنها را دنبال کند.
جاوا اسکریپت برای کودکان بسیار سادهتر از برنامهنویسیهای دیگر است. یکی از مواردی که باعث شده جاوا اسکریپت اینقدر ساده باشد استفاده از توابع کتابخانهای گسترده است. درواقع در حالی که جاوا اسکریپت میتواند از ابتدا نوشته شده و تمام کدها را در بدنه خود استفاده کند، اما برای سرعت بالاتر از کتابخانه استفاده کرده و در صورت لزوم توابع موردنیاز را از داخل کتابخانهها فراخوانی میکند.
کتابخانه و توابع کتابخانهای در جاوا اسکریپت:
وقتی که شما یک تابع یا دستور خاص را مینویسید آن را در یک مخزن قرار میدهید، این مخزن مانند یک کتابخانه عمل میکند. حال هر زمان که از این توابع بخواهید استفاده کنید تنها باید آنها را فراخوانی کنید. اگر این کار را انجام ندهید هر بار که بخواهید از توابع استفاده کنید باید آنها را بهصورت کامل بنویسید. در برنامه و وبسایتهای بزرگ ممکن است چندین بار توابع مختلف نوشته شوند، این کار(نوشتن توابع چندین بار) از نظر بهینه سازی زمان درست نیست. در این مورد، p5.js به عنوان یکی از شناختهشدهترین کتابخانههای جاوا اسکریپت با هزاران کد داخلی برای استفاده عموم در دسترس است.
حال اگر میخواهید فرایند آموزش جاوا اسکریپت برای کودکان را تکمیل کنید، باید اصطلاح ویژه این زبان برنامهنویسی را یاد بگیرید:
- Variables
متغیرها محفظههایی در کد هستند که میتوانند یک عدد، کلمه یا اطلاعات دیگر را در خود جای دهند. متغیرها دارای سه بخش نوع، نام و مقدار هستند. شما برای ایجاد یک تغییر باید یک متغیر را فراخوانی کنید.
- Keywords
کلمات کلیدی کلماتی هستند که در یک زبان برنامهنویسی معنایی از پیش تعیینشده دارند. این کلمات ثابت هستند و شما نمیتوانید آنها را بهعنوان متغیر تعریف کنید.
- شرط IF
این شرط عبارات یک بلوک کد را اجرا می کنند اگر شرط عبارت درست باشد.
- شرط Else – IF
دستور else باید به دستور if متصل شود و زمانی که شرط if نادرست باشد اجرا میشود. درنتیجه اگر در کد و ساختار شرط برقرار باشد آن شرط اجرا میشود، در غیر این صورت دستور else اجرا میشود.
مدل دیگر این دستور شرطی بهصورت عبارت else if است. این نوع دستور به یک برنامه اجازه میدهد تا به ورودیهای مختلف واکنش متفاوتی نشان دهد و بیش از دو مسیر را فعال میکند.
- Function ها
تابع مجموعهای از دستورات در یک اسکریپت است که میتواند برای انجام یک کار خاص مجدداً استفاده شود. تابعها را میتوان حتی در برنامههای دیگر نیز فراخوانی کرد.
- Parameters
پارامترها جایی هستند که شما اطلاعاتی را ارائه میکنید که بر نحوه اجرای عملکردها تأثیر میگذارد.
- Sprites
Sprites ها تصاویری هستند که داراییهای بازی را نشان میدهند. این تصاویر در داخل بازی استفاده میشوند.
- Colliders
Colliders ها جعبههای نامرئی هستند که تصاویر را احاطه میکنند. این جعبهها مانند کادر عمل میکنند.
- game mechanic
مکانیک بازی هر اقدام فعال بازیکن یا رویدادی در بازی است. این اقدامات گرد هم میآیند تا یک بازی جذاب برای بازی ایجاد کنند. مکانیکهای بازی از بخشهای مهم بازی هستند که هرچه کاراکتر محور باشند، بازی بهتر خواهد بود.
- Loops
حلقهها یک شرط را بررسی میکنند و سپس یک بلوک کد را اجرا میکنند. در واقع یک حلقه تا زمانی که شرط نادرست باشد به بررسی و اجرای برنامه ادامه خواهد داد. در هنگام استفاده از حلقهها باید مراقب باشیم تا یک حلقه بیپایان تولید نکنیم.
- Arrays
آرایهها محفظههایی هستند که متغیرها را در خود نگه میدارند. آنها برای گروهبندی متغیرهای مشابه استفاده میشوند. آرایهها این قابلیت را دارند تا چندین متغیر را در خود قرار دهند.
کارهایی که میتوانید با زبان برنامهنویسی جاوا اسکریپت انجام دهید
زمانی که بخواهیم جاوا اسکریپت برای کودکان را قابل فهم تر کنیم باید از مثالهای کوچک و کاربردی استفاده کنیم. در واقع برای بچههایی که علاقهمند به یادگیری جاوا اسکریپت هستند، نگاه کردن به موارد کوچکتر و خاصتر برای یادگیری مفیدتر است.
فرآیند ایجاد تعامل کاربر – استفاده از هشدارها و دکمهها
مخاطب برای تعامل بیشتر در بازی باید بتواند با محیط بازی تعامل برقرار کند. زمانی که بخواهیم جاوا اسکریپت برای کودکان را قابل فهم تر کنیم باید بین برنامهنویسی و کاربر، تعاملی برقرار شود. این تعامل به بازیکن این اجازه را میدهد که با تصمیم خود بخشهای مختلف بازی را کنترل کند. این کار باعث میشود که بازیکن تجربه بهتری از یک بازی داشته باشد. در دنیای وب نیز اگر کاربر با وبسایت تعامل داشته باشد بهتر و سریعتر با سایت ارتباط برقرار میکند. تعامل با سایت میتواند باز کردن یک تصویر و یا اجرا کردن یکی از بخشهای سایت باشد. حتی یک هشدار بهصورت پاپ آپ نیز میتواند بهعنوان تعامل با کاربر تلقی شود. یکی از موارد مهم برای تعامل کاربر با سایت استفاده از دکمهها است.
استفاده از جاوا اسکریپت در ساخت بازی تیراندازی ساده
یکی از موردهای کلاسیک در بازیسازی، ساخت بازی تیر اندازی با المانهای پایه و ابتدایی است. در این حالت شما از پایین به بالا شلیک میکنید در حالی که دشمنان شما از بالا به سمت پایین حرکت میکنند. شما در پایین صفحه تنها به سمت چپ و راست رفته و به سمت آنها شلیک میکند. هدف شما این است که نگذارید آنها(دشمن ها) به شما رسیده و یا از شما رد شوند. این حالت یکی از پایهترین حالتهای تیراندازی است.
با استفاده از جاوا اسکریپت شما میتوانید یک حلقه نامتناهی از دشمنان ایجاد کنید که بهصورت نامحدود به سمت شمال حرکت میکنند. در واقع با کمک جاوا اسکریپت و با استفاده از حلقهها برنامهنویسان میتوانند دشمنانی ایجاد کنند که بهطور تصادفی در سراسر سطوح ایجاد میشوند.
دوره آموزشی جاوا اسکریپت برای کودکان
یکی دیگر از مواردی که بهعنوان دوره آموزشی جاوا اسکریپت برای کودکان از آن یاد میشود فرایند یادگیری هوش مصنوعی است. البته در این فرایند از هوش مصنوعی پیشرفته صحبت نمیشود، اما در حد یادگیری ماشینی برای تشخیص تصویر و کنترل صدا میتوان در این مرحله آموزشهای لازم را به کودکان داد.
برای این کار شما باید به سراغ کتابخانههای جاوا اسکریپت بروید. کتابخانههای جاوا اسکریپت قبلاً رایانه را برای تشخیص تصاویر یا صداهای خاص آموزش دادهاند، بنابراین مبتدیان فقط باید به دستورات خاصی اشاره کنند تا این برنامه ها بهطور کامل کار کنند! در این مورد، کتابخانه اضافی که برای یادگیری ماشین استفاده می شود، ml 5 نامیده میشود. شما میتوانید در برنامه خود بهراحتی کدهای لازم را از طریق این کتابخانه فراخوانی کنید.
شروع آموزش جاوا اسکریپت برای کودکان
قبل از اینکه به سراغ آموزش جاوا اسکریپت برای کودکان باشید باید به این سؤال پاسخ دهید. آیا کد نویسی برای هر کودکی مناسب است؟ این یک سؤال بسیار ضروری است. اگر مناسب است باید به این نکته توجه کنید که در حال حاضر کودک یا کودکان نیاز به این ندارند که تمامی سؤالات را پاسخ دهند یا در مورد همهچیز بدانند؛ اما آنها به راههایی برای گسترش یادگیری خود نیاز دارند و باید خودشان مسیر درست را با کمک شما پیدا کنند. اگر به فکر این هستید که از جاوا اسکریپت برای کودکان و آموزش به آنها استفاده کنید بهتر است که از سنین دبستان این کار را شروع کنید و در بهترین حالت میتوانید ابتدا برای آشنایی کودکتان با برنامه نویسی، از نرم افزار ها و زبان های برنامه نویسی مقدماتی مانند اسکرچ و پایتون بهره ببرید.