فهرست مطالب
شروع برنامه نویسی با اسکرچ یکی از بهترین راه های یادگیری برنامه نویسی برای کودکان است. سرگرم کننده بودن اسکرچ و رابط کاربری آسان این پلتفرم کار را برای یادگیری کودکان بسیار ساده و جذاب میکند. بهترین شیوه آموزش برنامه نویسی، آموزش پروژه محور است؛ در این شیوه آموزشی دانش آموزان همزمان با آموزش دیدن، پروژه های مناسب سطح خود را انجام میدهند تا به طور عملی با زبان برنامه نویسی مدنظر آشنا شوند. از این رو در ادامه با معرفی 11 پروژه اسکرچ که علاوه بر سادگی جذابیت خاصی نیز برای کودکان داشته باشد به شما معرفی میکنیم تا در آموزش اسکرچ به کودکان، مورد استفاده قرار گیرد و برنامه نویسان جوان با ساختن این پروژه ها خود را مورد چالش قرار دهند.
12 ایده و پروژه اسکرچ برتر
یکی از شیوه های افزایش خلاقیت و ایده پردازی کودکان این است که بازی ها و ایده های برتر و محبوب پیاده سازی شده توسط دیگر برنامه نویسان را دوباره اجرایی کرده و بسازند. کودکان در اجرای این پروژه ها میتوانند ایده هایی جدید پیاده سازی کنند و پروژه اختصاصی خود را داشته باشند. 12 پروژه زیر از برترین پروژه های سایت Scratch هستند که پیشنهاد میشود برای یادگیری بهتر اسکرچ و افزایش خلاقیت، همزمان با آموزش اسکرچ این پروژه ها را نیز بسازید:
پروژه اسکرچ اول: مسابقه تپه نوردی
بازی محبوب و مشهور Hill climb racing با استفاده از اسکرچ ساخته شده است و این امکان برای شما فراهم شده است تا این پروژه اسکرچ را تست کنید.
پروژه اسکرچ دوم: Fruit ninja
یکی از بازیهای اندرویدی که در سالهای اخیر علاقمندان زیادی پیدا کرده بود بازی Fruit ninja بود. در این بازی بازیکنان باید در نقش یک نینجا، میوه هایی که به صفحه میآمو را با شمشیر نصف کنند و آسیبی به بمبها نرسانند. در اینجا نمونه ساخته شده این بازی با اسکرچ را میتوانید مشاهده و بازی کنید.
پروژه اسکرچ سوم: شهر سه بعدی
پروژه اسکرچ دوم، بازی شهرسه بعدی است که در آن میتوانید ماشین خود را در میان ماشین های مختلف موجود در شهر، هدایت کنید. رانندگی و تصادف های این بازی جذابیت خاصی برای کودکان خواهد داشت
پروژه اسکرچ چهارم: لغزش
بازی محبوب Slither نیز با استفاده از اسکرچ، بازسازی شده است و شما میتوانید در ادامه این پروژه اسکرچ را تست کنید و با حرکت دادن موس مار را به سمت نقطه های نورانی هدایت کنید .
پروژه اسکرچ پنجم: رودخانه ماهی
در این بازی، باید شخصیت خود را در دریا از افتادن در آب و برخورد با ماهی ها نجات دهید.
پروژه اسکرچ ششم: فرود موشک
در این بازی موشک خود را هدایت کنید تا بر روی سکو فرود آید. در ساخت این پروژه از بلوک های حسگر استفاده شده است.
پروژه اسکرچ هفتم: خراشیدن کارت ها
در این سبک پروژه های اسکرچ کاربرد با خراشیدن روی کارت ها با پیامی تصادفی مواجه میشود و با توجه به پیام دریافت شده، جوایز و یا مجازات هایی برای او تعیین میشود.
پروژه اسکرچ هشتم: تقویم
در این تقویم با فرا رسیدن هر روزی کاربرد میتواند با کلیک بر روی آن تاریخ، هدیه ای را دریافت کند.
پروژه اسکرچ نهم: شکار آبنبات
در این بازی باید روحی که شبانه به قصد شکار آبنبات در حال پرسه زدن است را به سمت برداشت آبنبات بفرستید.
پروژه دهم اسکرچ: یافتن تخم دایناسور
در این بازی باید به دایناسور مادر کمک کنید تا به تخم خود برسد و این جوجه دایناسور سر از تخم دربیاورد. ساختن این بازی بسیار آسان است و در ابتدای مسیر برنامه نویسی برای کودکان بسیار مناسب است.
پروژه یازدهم اسکرچ: گربه فضایی
به عنوان گربه اسکرچ در فضا سیر کنید و به جمع اوری الماس بپردازید.
پروژه دوازدهم اسکرچ: گروه موسیقی
در این پروژه اسکرچ از بلوک های صدا برای شبیه سازی یک گروه موسیقی با چهار دستگاه میکروفون، ساکسیفون، گیتار و درامز استفاده شده است.
چگونه به کودکان اسکرچ را آموزش دهیم؟
یادگیری اسکرچ به صورت خودآموز کار چندان سختی نیست اما کودکان در سنین پایین معمولا بدون حضور در کلاس های درس جذاب و اصولی، مشتاق یادگیری مفاهیم جدید نخواهند بود؛ مخصوصا اگر این مفاهیم در ابتدا گنگ و نامفهوم باشد. از این رو بهترین راه برای آموزش اصولی اسکرچ و سایر زبان های برنامه نویسی به کودکان، آموزش اصولی این موارد زیر نظر متخصصان این حوزه است. آکادمی یاسان پس از انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای کودکان شما، به آموزش این زبان ها مانند اسکرچ میپردازد. آکادمی یاسان با بیش از 2000 دانش آموز فعال، سالهاست به صورت تخصصی به آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان میپردازد. برای اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و یا صفحه دوره های برنامه نویسی آکادمی یاسان را مطالعه کنید.
پروژه های اسکرچ آکادمی یاسان
دانش آموزان آکادمی یاسان، در کلاس های آموزشی به طراحی و ساخت پروژه هایی خلاقانه می پردازند. برای مشاهده چند پروژه برتر یاسانی اینجا کلیک کنید.