مقالات

آموزش سخت افزار به کودکان

آموزش کامپیوتر و سخت افزار به کودکان

در دنیای حاضر چه بخواهیم و چه نخواهیم تمام امور و کارها با کامپیوتر و دنیای تکنولوژی  عجین شده است. کسانی موفق خواهند بود که حداقل اطلاعاتی از کارایی و روش استفاده از آن داشته باشند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کسانی که از حداقل‌های کامپیوتر اطلاعی نداشته باشند در آینده دچار مشکل شده و بی سواد محسوب خواهند شد. آموزش سخت افزار به کودکان و همچنین آشنایی آن‌ها با نرم افزار و اینترنت یکی از مهم‌ترین آموزش‌های حال حاضر می‌باشد. البته این آشنایی خود به خود با وضعیت موجود حال حاضر جهان به وجود خواهد آمد ولی چه بهتر که این آموزش اصولی و هدفمند و کنترل شده باشد.

آموزش سخت افزار به کودکان چه میزان اهمیت دارد؟

آموزش سخت افزار به کودکان به اندازه آموزش و یادگیری نرم افزارها و برنامه‌ها مورد توجه نبوده است. زیرا کودکان معمولا به صورت تجربی و دیدن بزرگترها از نحوه استفاده از موس و کیبورد و مانیتور آشنایی پیدا می‌کنند ولی از کیس و تجهیزات داخل کیس و متعلقات آن  معمولا هیچ اطلاعاتی ندارند. و به کیس تنها به عنوان یک جعبه که کامپیوتر با آن روشن می‌شود نگاه می‌کنند. در این بخش به ضرورت آموزش سخت افزار به کودکان می‌پردازیم. البته این موضوع با سنی که می خواهیم به آن‌ها آموزش دهیم متفاوت خواهد بود ولی در کلیات یکسان می‌باشد:

آموزش سخت افزار به کودکان

1) اولین مورد در این خصوص آشنایی با سخت افزارها و تجهیزات قابل رویت و لمس کامپیوتر می‌باشد. این تجهیزات شامل: موس، کیبورد، مانیتور و دکمه‌های بر روی کیس می‌باشد. کودک بایستی اسم این تجهیزات را یاد بگیرد و حداقل بداند که این تجهیزات چی کاری انجام می‌دهد. البته این یادگیری به صورت تجربی  اتفاق می‌افتد.

2) با توجه به سن دانش‌آموزان بایستی آموزش خود را هدفمند کنیم . برای دانش‌آموزان با سنین پایین‌تر آشنایی با سخت افزارهای قابل رویت کفایت می‌کند . ولی در رده‌های  سنی بالاتر آموزش سخت افزار به کودکان را می‌توان گسترده‌تر انجام داد. و تجهیزات داخل کیس را نیز به کودکان توضیح داد. این کار باعث می‌شود تا حس کنجکاوی کودکان تحریک شده و در مراحل بالاتر حتی وظیفه این قطعات و حتی نحوه کارکرد و نصب و حتی تعمیر آن‌ها را نیز یاد بگیرند.

3) با اندک اشاره‌ای به استعداد کودکان در هر زمینه‌ای می‌توان به علایق و استعداد کودکان پی‌برد. در صورتی که این آموزش و راهنمایی هدفمند باشد. شاید این آموزش سخت افزار به کودکان باعث شود تا فردی که به این رشته علاقه داشته و تا دیروز متوجه این علاقه خود نبوده به استعداد و علاقه خود پی ببرد و  مسیر تحصیل و زندگی خود را در این راستا تنظیم کند.

متدهای آموزش سخت افزار به کودکان:

همان‌طور که اشاره شد این روش‌ها با سن کودکان متفاوت خواهد بود. در این بخش به رایج‌ترین روش‌های آموزش سخت افزار به کودکان اشاره اجمالی خواهیم کرد:

1) اولین روش که معمولا برای سنین پایین استفاده می‌شود استفاده از ماکت و یا شبیه ساز است: به عنوان مثال اسباب بازی‌هایی به شکل کیبورد یا موس که برای این سن بهتر است موزیکال و یا دارای چراغ باشند استفاده شود. سپس کودک در معرض ابعاد و اشکال واقعی این تجهیزات قرار گیرد و در خصوص نحوه کار به کودک توضیح داده شود.

2) استفاده از گیم: این روش که بیشترین آشنایی را به کودکان تمام رده‌های سنی در خصوص سخت افزار به کودکان می‌دهد و بیشترین روش آموزش سخت افزار به کودکان با این روش است بسیار تاثیر گذار و رایج می‌باشد. حتی اگر آموزش هدفمندی هم در این راستا نباشد بازی کردن گیم در کامپیوتر باعث آشنایی کامل کودکان با سخت افزارهای قابل لمس و همچنین نرم افزارها خواهد شد. تحقیقات نشان داده است که حدود 80% آشنایی کودکان با کامپیوتر از طریق گیم بوده است. پس به این بخش باید توجه ویژه داشت و با هدفمند کردن این آشنایی قدم موثر در آموزش سخت افزار به کودکان برداریم.

3) از روش‌های دیگر که در کشورهای اروپایی بسیار رواج دارد برگزاری کلاس‌های کالبد شکافی کامپیوتر است. این روش در ابتدا در کشور ژاپن برای کودکان برگزار شد که در آن کودکان با خراب کردن و جداسازی وسایل دیجیتال به حس کنجکاوی خود پاسخ  می‌دادند. این روش آموزشی که بیشتر برای سنین بالاتر قابل اجراست به این صورت می‌باشد که ابتدا توضیحات اندکی در خصوص سخت افزارهای کامپیوتر که قابلیت لمس و رویت هستند داده می‌شود. سپس یک کیس کامپیوتر را در مقابل کودکان به اصطلاح کالبد گشایی می‌کنند. البته نیازی به توضیحات اضافی و اینکه عملکرد این تجهیزات چه می‌باشد نیست. فقط در حد یادگیری اسم و نحوه اتصال به کیس کافی می‌باشد.

آموزش سخت افزار به کودکان

4) در مراحل بالاتر با توجه به علاقه افراد می‌توان به صورت پیشرفته‌تر و حرفه‌ای‌تر به توضیحات و حتی عملکرد قطعات پرداخت و حتی می‌توان با کمک کودکان به نصب قطعات و اتصالات این تجهیزات نیز پرداخت.

نکات مهمی که باید آموزش سخت افزار به کودکان رعایت کنیم:

1. اولین و مهم‌ترین نکته ایجاد علاقه و جذابیت است: خوشبختانه این موضوع یعنی آموزش سخت افزار به کودکان به خودی خود جذاب بوده و لازم نیست کار خاصی برای جذب کودکان به این مورد انجام دهیم .استفاده از انیمیشن و کارتون برای آموزش نحوه کارکرد موس استفاده از نرم افزارهای تایپ برای یاد دادن نحوه کارکرد کیبورد و همچنین روشن و خاموش کردن مانیتور برای نشان دادن وظایف آن کاربردی می‌باشد.

2. در سنین بالاتر نحوه وصل کردن موس کیبورد به کیس و نام محل اتصال را می‌توان به آنها آموخت.

3.برای معرفی پرینتر و نحوه کارکرد و وظیفه آن می‌توان با پرینت کردن عکس و یا نوشته‌ای که توسط خود کودک نوشته شده کارکرد آن را آموزش داد.

4. برای جلوگیری از آسیب زدن کودکان به کامپیوتر می‌توان به این نکات اشاره کرد که در صورتی که شما این کار را انجام بدهی این دستگاه خراب شده و شما دیگر قادر به بازی یا دیدن کارتون نخواهی بود. سپس نحوه درست استفاده از سخت افزارها مانند: کلید روشن و خاموش کردن کیس و مانیتور و نحوه صحیح استفاده از موس و کیبورد و حتی خاموش کردن کامپیوتر را آموزش داد.

متاسفانه آموزش سخت افزار به کودکان در کشور ما به خصوص نسبت به آموزش نرم افزار کمتر مورد توجه قرار گرفته است. و جالب اینجاست که یکی از مشاغلی که امروزه پردرآمد بود همین آشنایی با سخت افزار و مهندسی سخت افزار می‌باشد. زیرا با این وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور ما بازار استفاده از وسایل و تجهیزات دست دوم رونق گرفته است و تعمیرات و نگهداری این وسایل هم ارتباط مستقیم با بخش سخت افزاری کامپیوتر دارد. به همین دلیل آموزش سخت افزار به کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است.

تحقیقات نشان داده است که کودکانی که با کامپیوتر، چه بخش سخت افزار و نرم افزار آشنا هستند از ضریب هوشی بالاتری برخوردار بوده و در کارهای خود در آینده موفق‌تر خواهند بود. یکی از کشورهایی که در رابطه با آموزش سخت افزار به کودکان تجربه بسیار موفقی داشته است کشور ژاپن می‌باشد که پیشرفت و پرچمداری این کشور در زمینه تکنولوژی برای همگان آشکار است. پس در کشور ما هم می‌توان  از این تجربه با دانش‌آموزان باهوشی که داریم استفاده کرد.

آموزش سخت افزار به کودکان 1

آکادمی یاسان رویدادی را در چهار مدرسه برای مقطع دبستان برگزار کرد که در این رویداد دانش‌آموزان با روشی جذاب و سرگرم کننده با قطعات کامپیوتر و کارایی آن‌ها آشنا شدند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا