استفاده از ابزارهای وب ۲ در کلاس
تمام چیزهایی را که دانشآموزان به طور مشترک در طول یک ترم فرا میگیرند، بخشی از “دانش مشترک” آنهاست. اینکه درجهی سختی امتحان میان ترم به چه اندازه است بخشی از دانش مشترک دانشآموزان است، همانطور که سبک تدریس استاد این گونه است. هدف از اختصاص تحقیق و تکلیف به دانشآموزان و ارزیابی آنها توسط آزمونها، رشد بخشهای لازم از دانش مشترک آنهاست.
مانند اینکه انتظار میرود تا دانشآموزان دربارهی مطالب علمی مربوط به کلاس اطلاعات داشته باشند تا به اهداف و مقاصد آموزشی نائل شوند. دانش مشترک میتواند اشکال مختلفی داشته باشد، از توصیفی گرفته تا محاسباتی. دانش مشترک در طول ارائههای دانشجویی، انجام تکالیف خانگی یا پروژهها، و مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای آنلاین جمعآوری میشود.
تاثیر وب ۲ در کلاس درس
یادگیری مشترک دانش آموزان با استفاده از یک کامپیوتر یا شبکهای از کامپیوترها باعث میشود تا پروسهی یادگیری دانشآموزان محدود به زمان یا مکان خاصی نباشد و در طول زمان و مکانهای مختلف توزیع شود. ابزارهای وب ۲ ساده مانند – از چت گرفته تا فرومهای آنلاین، ویکیها و بلاگها – میتوانند به یادگیری گروهی کمک کنند. شرکت کنندگان در یک فعالیت گروهی دارای اهداف مشترکند و عملکرد، دانش و وضعیت آنها با یکدیگر در یک راستاست.
دو فاکتور باعث ایجاد دانش مشترک میشوند: میزان انباشتگی دانش و تسهیم آن. در فضای بلاگها میزان انباشتگی دانش تابعی است از تعداد عناوینی که مورد بحث قرار گرفته است و میزانی که در مورد این عناوین بحث شده است. در مورد فاکتور توزیع دانش نیز میزان وسعت تعاملات میان دانشآموزان و دانش موجود در فضای بلاگها را اندازهگیری میکند.
آزمایش استفاده از وب ۲ در کلاس دانشگاه
در دانشگاه برندیس ایالت ماساچوست در آمریکا درسی با عنوان اینترنت و جامعه برگزار شد که در آن ۲۵ دانشجو در طول یک ترم دریک فعالیت بلاگینگ با هم مشارکت کردند. دانشجویان ملزم بودند که در رابطه با هر مبحثی که استاد در کلاس تدریس میکند یک پست در وبلاگ خود بگذارند، لازم به ذکر است که در هفته دو سخنرانی اجرا میشد. یک پست به طور معمول دارای دو پاراگراف متن میشد. علاوه بر این دانشجویان ملزم بودند تا پست دیگران را مطالعه نموده و نظرات خود را دربارهی آنها بیان کنند.
هر کدام از دانشجویان دارای یک وبلاگ شخصی میباشند. دانشجویان میتوانند در هر زمان که لازم باشد فضای وبلاگها را بررسی کنند، و هر زمان که لازم بود پستها و نظرات دیگران را مطالعه کنند یا خودشان نظر بدهند.
طبیعت غیر رسمی و فضای آرام و راحت وبلاگها باعث میشود دانشجویان نظرات خود را بدون فشار زمان و به راحتی در مورد عناوین مورد بحث مطرح کنند.
یک پست در وبلاگ حاوی عکس نویسنده، عنوان و تگ مربوط به سخنرانی استاد در کلاس است. تگها به حرکت دانشجویان در میان مطالب بلاگها کمک میکنند. در صفحهی ورودی به فضای بلاگها لیستی از آخرین پستها و نظرات نمایش داده میشود. مکانیزمی برای جستجو میان تگهای موجود در بلاگها وجود دارد. دانشجویان در هر روز ایمیل دریافت میکنند که در آن لیستی از آخرین فعالیتهای انجام شده در ۲۴ ساعت گذشته در فضای بلاگها وجود دارد.
دادهها نشان میدهند که تقریبا در ۵۵% از مواقع، زمانی که دانشجویی در وبلاگ خود پست میگذارد، در درون مطالب دیگر موجود در فضای وبلاگها گشت و گذار میکند، بنابراین بدلیل اینکه مباحثات طولانیتر معمولا بیشتر در معرض دید قرار دارند، احتمال بیشتری وجود دارد که توسط افرادی که پست ارسال میکنند در مطالعه شوند.
۴۵% درصد از اظهار نظرات از نوع موافقت یا شرح و تفصیل نظرات دیگر دانشجویان در رابطه با مسائل مربوط به کتاب درسی بوده است. این نوع از مباحث دانشجویان را به سمت ایجاد یک درک مشترک و تفسیر خاصی از بخشهای خاصی از درس سوق میدهد.
به طور میانگین هر دانشجوی فعال در ۲۵٫۷% از مباحثات طولانی مشارکت فعال داشته و ۵۱٫۴% آنها را فقط مطالعه کرده است. هر دانشجوی کمتر فعال در ۷٫۳% از مباحثات مشارکت کرده و ۱۶٫۲% از آنها را تنها مطالعه کرده است. این تفاوت زیاد و قابل توجه است و نشان میدهد که دانشجویان فعال بسیار بیشتر از دانشجویان کمتر فعال در فعالیتهای اصلی و فرعی مشارکت داشته اند. دانشجویان کمتر فعال در حدی که مورد انتظار بوده است فعالیتهای مطالعاتی داشتهاند، اما فعالیت آنان به عنوان مشارکتکنندگان اصلی در مباحثات به میزان قابل توجهی کمتر از حد انتظار بوده است.
رفتارهای مربوط به خواندن مطالب و نوشتن مطالب دانشجویان در ۳ روز انتهایی، قبل از اینکه مهلت نوشتن مقالات به پایان برسد مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. دادهها نشان میدهد که دانشجویان بیشتر زمان خود را در این سه روز به خواندن پستها و مباحثی که به موضوع مقاله مرتبط است صرف میکنند.
در طول ترم، دانشجویان دو مقاله نوشتهاند. همبستگی و ارتباط میان فعالیت مقاله نویسی دانشجویان و آمادهسازی محتوای مقاله بر اساس مطالب موجود در فضای وبلاگها مثبت و قابل توجه بوده است. برای ۱۶ نفر از ۲۵ دانشجوی موجود در کلاس، عملکردشان در فضای وبلاگها کمک شایانی به ساخت و شکلگیری اکثر مفاهیم مورد استفاده در مقالههای پایانی کرده است.
در انتهای ترم، نظر سنجی از دانشجویان انجام گرفت که بر اساس آن فعالیت در فضای وبلاگ توسط دانشجویان بسیار مثبت ارزیابی شد. در پاسخ به این پرسش که “به چه میزان فعالیتهای بلاگینگ برای شما مفید بوده است“ دانشجویان امتیاز ۵٫۳ از ۶ دادهاند. در پاسخ به این سوال که “آیا فعالیتهای بلاگینگ برای نوشتن مقالات به شما کمک کرده است یا خیر” ۶۷% از دانشجویان جواب مثبت دادهاند.
بهترین وبسایتی که تاحالا
دیدم.ازتون متشکرم
عاشق این وبسایت شدم من.عالی هستید شما