مقالات

آشنایی با طبقه بندی اهداف آموزشی

اهمیت و تعریف اهداف آموزشی:

یک بخش ضروری طراحی آموزشی تعیین هدف‌های آموزشی است. منظور از هدف آموزشی قصد و منظوری است که معلم از انجام فعّالیّت‏‌های آموزشی خود دارد. از آنجا که آموزش معلّم به قصد تسهیل و هدایت یادگیری یادگیرندگان انجام می‌‏گیرد، به جای هدف آموزشی، از اصطلاح هدف یادگیری (learning objectives) نیز استفاده می‏‌شود.

تنوع هدف‌‏های آموزشی:

ما در طول زندگی یادگیری‏‌های متنوّع و گوناگونی داریم. برای مثال یادگیری برنامه‏ نویسی، دوست داشتن و دوچرخه سواری متفاوت است. از آنجا که هدف آموزش، یادگیری است، همان طور که یادگیری‏‌ها متنوّع هستند، هدف ‏های آموزشی هم گوناگون‏‌اند.

فایده طبقه‌‏بندی هدف‏‌های آموزشی:

هدف‏‌های متعدّد آموزشی در سطوح مختلف تحصیلی نیاز به نوعی سازمان و نظم و ترتیب دارند. طبقه‌بندی‌های هدف‏ های آموزشی، مانند طبقه‌‏بندی‏‌های مورد استفاده در علم زیست‏‌شناسی، دقیقاً به همین منظور تهیه شده‌‏اند.

طبقه‏‌بندی هدف‏‌های آموزشی معروف به طبقه‌‏بندی بلوم:

این طبقه‏‌بندی به وسیله گروهی از متخصصان تهیه شده و به نام بنجامین بلوم که سرپرستی گروه را بر عهده داشته شهرت یافته است. در این طبقه‏‌بندی، هدف‏‌های آموزشی ابتدا به سه دسته کلی با نام‏‌های حوزه شناختی (cognitive domain)، حوزه عاطفی (affective domain) و حوزه روان-حرکتی (psychomotor domain) تقسیم شده‏‌اند، و هر یک از این حوزه‏‌ها یا حیطه‏‌ها هم شامل تعدادی طبقه است.

آشنایی با حوزه شناختی:

حوزه شناختی، دانش و معلومات و توانایی‏‌ها و مهارت‏‌های ذهنی را در برمی‏گیرد. مثلاً وقتی معلم از این بابت نگران است که یکی از دانش‌‏آموزان در حل کردن مسائل درس حساب با مشکل مواجه است نگرانی در رابطه با مشکل دانش‌‏آموز به حوزه شناختی مربوط می‌‏شود. بیشتر فعّالیّت‏‌های آموزشی معلّمان و تلاش‏‌های دانش‏‌آموزان برای یادگیری در دوران مختلف تحصیل، به حوزه شناختی ارتباط  دارد.

آشنایی با حوزه عاطفی:

حوزه عاطفی با علاقه، انگیزش، نگرش، قدردانی و ارزش‏‌گذاری سر و کار دارد. برای مثال وقتی معلم از این بابت نگران است که یکی از دانش‏‌آموزان او علاقه‏‌ای به درس فیزیک نشان نمی‏‌دهد، نگرانی او در رابطه با مشکل دانش‌آموز به حوزه عاطفی مربوط می‏‌شود. همه معلمان، در ضمن آموزش هدف‏‌های شناختی، چه مستقیم و چه غیر مستقیم، در تحقّق بخشیدن به هدف‌‏های عاطفی نیز می‏‌کوشند. با این حال، چون غالباً محتوای برنامه‌‏های درسی را هدف‌‏های حوزه شناختی تشکیل می‏‌دهند، حوزه عاطفی هر چند بسیار با اهمیت است، به اندازه حوزه شناختی شهرت نیافته است.

آشنایی با حوزه روان-حرکتی:

حوزه روان-حرکتی به زمینه مهارت‌‏های حرکتی یا فعّالیّت‏‌های بدنی ارتباط دارد. به عبارت دیگر، هر فعّالیّتی که علاوه بر جنبه روانی دارای جنبه جسمانی هم باشد در این حوزه جای دارد. به عنوان نمونه، وقتی معلّم از این بابت نگران است که یکی از دانش‏‌آموزان او نمی‌‏تواند حروف صدادار را درست تلفّظ کند، نگرانی او در رابطه با این مشکل دانش‌‏آموز به حوزه روانی-حرکتی مربوط است.

هدف های آموزشی

اهداف آموزشی این مطلب:

انتظار می‌رود که پس از مطالعه این مطلب بتوانید:

۱) اهدف آموزشی را تعریف کنید.

۲) حوزه‌‏های سه‌گانه شناختی، حوزه عاطفی و حوزه روان-حرکتی را توضیح دهید.

۳) برای هر یک از حوزه‏های سه‌گانه یک هدف آموزشی مثال بزنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا