مقالاتمطالب آموزش اسکرچ کودکان

برنامه اسکرچ

برنامه اسکرچ بزرگترین انجمن برنامه نویسی در جهان برای کودکان و یک زبان برنامه نویسی تصویری ساده است که به کودکان و نوجوانان اجازه می دهد داستان های دیجیتال، بازی و انیمیشن بسازند. برنامه اسکرچ توسط بنیاد اسکرچ، طراحی و توسعه داده شده است.

با آموزش اسکرچ به کودکان و نوجوانان خود تفکر محاسباتی و مهارت های حل مسئله را ارتقا می بخشید؛ آموزش و یادگیری خلاق، ابراز وجود و همکاری، و عدالت در محاسبات نیز مباحثی است که این زبان برنامه نویسی تقویت می کند.

آموزش برنامه اسکرچ در آموزش برنامه نویسی موثر است؟

در جواب به این سوال باید گفت بله، اسکرچ بزرگترین انجمن برنامه نویسی برای کودکان و یک زبان برنامه نویسی با رابط تصویری ساده است که به کودکان و نوجوانان اجازه می دهد داستان ها، بازی ها و انیمیشن های دیجیتال بسازند. یادگیری برنامه اسکرچ کودکان را با اصول برنامه نویسی آشنا می‌کند و آنها را آماده یادگیری زبان های پیشرفته برنامه نویسی می‌کند.

پیشنهاد مطالعه : اسکرچ چیست؟

آموزش برنامه نویسی اسکرچ برای چه گروه سنی مناسب است؟

دانش‌آموزان در همه سطوح (از مدرسه ابتدایی تا دانشگاه) و در رشته‌های مختلف (مانند ریاضی، علوم کامپیوتر، هنرهای زبان، مطالعات اجتماعی) با اسکرچ مبانی برنامه نویسی را با این زبان برنامه نویسی تصویری یاد می‌گیرند. منابع آموزشی در صفحه اسکرچ برای ویرایشگران (Scratch For Educators) موجود است.

آموزش برنامه نویسی به کودکان
برای آشنایی با آکادمی یاسان و آموزش برنامه اسکرچ روی عکس کلیک کنید.

آموزش نرم افزار اسکرچ برای سنین 8 تا 16 سال طراحی شده است، اما توسط افراد در هر سنی استفاده می شود. میلیون‌ها نفر در حال ایجاد پروژه‌های اسکرچ Scratch در محیط‌های مختلف، از جمله خانه‌ها، مدارس، موزه‌ها، کتابخانه‌ها و مراکز اجتماعی هستند؛ که همین ویژگی در دسترس بودن نرم افزار اسکرچ است که افراد زیادی را به این زبان جذب کرده است.

ویدیو آموزش برنامه اسکرچ

آموزش برنامه اسکرچ به کودکان و نوجوانان یکی از راه های افزایش هوش ریاضی، خلاقیت و قدرت حل مسئله در کودکان ونوجوانان است که در ادامه مطلب به آن پرداخته ایم.

یادگیری کدنویسی، کدنویسی برای یادگیری

توانایی کدنویسی برنامه های کامپیوتری بخش مهمی از سواد در جامعه امروزی است. وقتی افراد کدنویسی را در اسکرچ یاد می گیرند، استراتژی های مهمی برای حل مشکلات، طراحی پروژه ها و انتقال ایده ها یاد می گیرند.

مزایای اسکرچ چیست؟

 1. تشویق تفکر خلاقانه
2. کتابخانه وسیع
3.  افزایش قدرت حل مسئله 
4. یادگیری آسان
5. کمک به بهبود تفکر منطقی
6. اسکرچ، پلی به سوی برنامه نویسی پیشرفته
7. محیط سرگرم کننده در اسکرچ

 1. تشویق تفکر خلاقانه

شعار اسکرچ «ایده بردازی کن، برنامه نویسی کن، به اشتراک بزار» نشان دهنده اهمیت ایده پردازی و تفکر خلاقانه در طراحی نرم افزار اسکرچ است. 

بنیاد اسکرچ (Scratch) با توسعه برنامه اسکرچ قابلیت ترکیب تصاویر، گرافیک و صدا را برای کودکان فراهم می کند تا چیزی جدید خلق کنند. با اسکرچ کودکان می‌توانند شخصیت مورد علاقه خود را بسازند و داستان هایی جذاب و خلاقانه خلق کنند. این موضوع که کودکان می‌توانند بصورت سفارشی اسپرایت ها و داستان و یا بازی های خود را بسازند باعث افزایش خلاقیت آنها می‌شود و باعث رشد آنها در طراحی، انیمیشن سازی و بازی‌سازی میشود.

آموزش نرم افزار اسکرچ
ایده بردازی کن، برنامه نویسی کن، به اشتراک بزار

2. کتابخانه وسیع

برنامه اسکرچ دارای کتابخانه ای بزرگ با تصاویر زمینه و شکلک های (sprites) از پیش تعیین شده است و همچنین به کودکان اجازه می دهد شکلک های خود را طراحی و در داستان های تعاملی ساخته دست خود کودکان از آن استفاده کنند، که بیان کننده منعطف بودن زبان برنامه نویسی اسکرچ است. ساخت شکلک و طراحی داستان تعاملی باعث افزایش خلاقیت می شود و همچنین مهارت های کودکان و نوجوانان را در داستان نویسی، انیمیشن و طراحی افزایش می دهد.

3.  قدرت حل مسئله 

برنامه اسکرچ به گونه ای  طراحی شده تا ذهن کودکان و نوجوانان را به سمت حل مسئله سوق دهد، و با این کار توانایی حل مسئله های متفاوت را از کودکی تقویت کند.

از اهداف اسکرچ آن است که کودکان و نوجوانان به جای آن که در زمینه انیمیشن و بازی ها مصرف کننده باشند، همزمان با یادگیری اسکرچ به تولید این آثار بپردازند؛ کودکان در حین طراحی بازی و یا انیمیشن خود باید چندین بخش از کد های تصویری را در کنار یکدیگر به درستی قرار دهند تا در مرحله اجرا به مشکل نخورند. تمرین طوفان فکری در اسکرچ مهارت حل مسئله را در کودکان تقویت می‌کند و با عث می‌شود این مهارت در روزمره و چالش های زندگی به کمک کودکان آید.

حل مسئله در اسکرچ به چه صورت است؟

برنامه نویسی اسکرچ به کودکان تفکر برنامه نویسی را آموزش می دهد، به این معنا که با تقسیم یک مشکل به قطعات کوچک تر حل مشکل را ساده می کند و کودکان را به سمت استفاده از راه حل های متفاوت سوق می دهد، و با این کار قدرت حل مسئله کودکان و نوجوانان را تقویت می کند. 

4. سهولت در یادگیری 

یادگیری به طور طبیعی زمانی اتفاق می افتد که بچه ها سرگرم هستند. زبان برنامه نویسی اسکرچ در درجه اول برای بچه ها با رابط تصویری جذاب طراحی شده است.

بچه ها برای شروع ساختن برنامه ها باید بلوک ها را از پالت بلوک به فضای کاری کدنویسی بکشند. بچه ها می توانند بلوک های کد را ببندند تا شخصیت ها حرکت کنند، بپرند، برقصند و آواز بخوانند. آنها می توانند ظاهر شخصیت های خود را تغییر دهند، پس زمینه های خود را طراحی کنند.

مزایای آموزش برنامه اسکرچ به کودکان

با برنامه اسکرچ، بچه ها می توانند صداها و حتی عکس های خود را اضافه کنند و سپس از بلوک های برنامه نویسی برای زنده کردن شخصیت های خود استفاده کنند. این به بچه ها اجازه می دهد تا بازی ها، انیمیشن ها و سایر برنامه های تعاملی را به راحتی ایجاد کنند.

به این ترتیب کودکان مفاهیم کدنویسی را در محیطی امن و سرگرم کننده کشف می کنند.

5. کمک به بهبود تفکر منطقی

با نرم افزار اسکرچ، بچه ها می توانند بلوک های کد را بکشند و رها کنند. این شامل کشیدن و رها کردن بلوک های کد به جای نوشتن کد است در حالی که کودکان هنوز منطق کدنویسی را یاد می گیرند.

آنها می توانند نتیجه اقدامات و آنچه را می سازند فوراً ببینند. این به بچه ها کمک می کند تا منطق پشت برنامه ها را درک و تجزیه و تحلیل کنند.

منطق در اسکرچ بر مفاهیم اساسی مانند متغیرها، انواع داده ها، لیست ها، آرایه ها، حلقه ها و عملگرها بنا می شود. هنگامی که دانش‌آموزان از کدنویسی مبتنی بر بلوک محبوب به کدنویسی مبتنی بر متن پیش می‌روند، این مهارت‌ها به زبان‌های دیگر نیز ترجمه می‌شوند.

6. اسکرچ، پلی به سوی برنامه نویسی پیشرفته

یادگیری زبان های برنامه نویسی متنی در ابتدای مسیر برای کودکان، خسته کننده است و باعث می‌شود نه تنها از این آموزش ها بهره کافی را نبرند بلکه از ادامه دادن مسیر نیز صرف نظر کنند. آموزش برنامه اسکرچ یکی از بهترین راه ها برای شروع برنامه نویسی برای کودکان است؛ این مسیر عالی برای بچه ها برای یادگیری تفکر برنامه نویسی و شروع مشتاقانه به مهارت های کدنویسی در دنیای واقعی است.

بسیاری از زبان های برنامه نویسی دیگر از بچه ها می خواهند که دستورات متنی را یاد بگیرند و قوانین سختگیرانه ای در مورد استفاده از آنها داشته باشند در صورتی که برنامه اسکرچ به بچه ها امکان می دهد انرژی خود را روی چیزهای سرگرم کننده متمرکز کنند، به ایده هایی برای برنامه های جدید فکر کنند، چگونه آنها را بسازند، آنها را طراحی کنند و آنها را با دوستان به اشتراک بگذارند.

7. محیط سرگرم کننده در اسکرچ

یادگیری در کودکان بدون ایجاد محیط آموزشی سرگرم کننده بی نتیجه خواهد بود. اسکرچ با آگاهی از این موضوع با ایجاد محیط بصری و شاداب برای کودکان فضای آموزش را سرگرم کننده و جذاب کرده است تا کودکان بتوانند در وهله با اسکرچ ارتباط برقرار کنند. کودکان در این محیط جذاب می‌توانند بدون محدودیت و با بکارگیری خلاقیت خود بازی ها و انیمیشن های خاص طراحی کنند.

8. بدون نیاز به پیش نیاز علمی

یکی از سخت ترین مراحل کدنویسی،ایجاد شدن خطاها و باگ هایی در پروژه به دلیل وجود خطای جزئی در کدهای نوشته شده است. حتی باتجربه ترین برنامه نویسان نیز با این مرحله مواجه شده اند و برای پیدا کردن خطای کد نوشته شده، زمان زیادی را صرف کرده اند و حتی برخی خطاها برنامه نویس را مجبور به بازنویسی کدها می‌کند. اما در اسکرچ، به دلیل محیط کاربری ساده، امکان بروز خطاهای گنگ وجود ندارد و کودکان هیچگاه برای اصلاح یک خطا مجبور به بازخوانی دروس و مبانی برنامه نویسی نخواهند شد. این زبان برنامه نویسی به خاطر عدم نیاز به پیش نیازهای اساسی، از بهترین روش ها برای شروع برنامه نویسی برای کودکان است.همچنین یادگیری اسکرچ نیازی به مطالعه چند ساعته مبانی و مطالب عمیق درباره این زبان برنامه نویسی نیست و تمامی دستورات از دستورالعمل های ساده پیروی می‌کنند.

9. بدون نیاز به دانلود

شعار اسکرچ همواره برقرای عدالت آموزشی برای همگان بوده است و در همین راستا سایت Scratch قابلیت برنامه نویسی تحت وب با زبان اسکرچ را در وبسایت خود قرار داده است. پس کودکان و نوجوانان برای برنامه نویسی با اسکرچ و طراحی و ساخت بازی ها و انیمیشن های مورد علاقه خود نیازی به کامپیوترها با تکنولوژی به روز و سطح بالا ندارند و یک کامپیوتر ساده می‌تواند با استفاده از مرورگر این امکان را در اختیار برنامه نویسان جوان قرار دهد.

تاثیر یادگیری اسکرچ بر مهارت های نرم کودکان چیست؟

بچه ها می توانند از برنامه اسکرچ برای برنامه نویسی داستان های تعاملی، انیمیشن ها و بازی های خود استفاده کنند. در این فرآیند، آنها یاد می‌گیرند که خلاقانه فکر کنند، به‌طور سیستماتیک استدلال کنند و به طور مشترک کار کنند مهارت هایی که در قرن 21 برای کودکان ضروری به نظر می رسد.

امروزه، مربیان در سراسر جهان از برنامه نویسی اسکرچ برای آموزش موضوعاتی مانند ریاضیات، موسیقی، هنر، طراحی و بسیاری موارد دیگر به کودکان استفاده می کنند. اسکرچ برای کاوش و آزمایش طراحی شده است و از بسیاری از سبک های یادگیری مختلف پشتیبانی می کند.

مزایای اسکرچ

پیش نیاز ورود به دنیای اسکرچ

اسکرچ یک پلتفرم مناسب جهت ساخت نرم افزارها و همین طور به اشتراک گذاری آنها می باشد. بنابراین برای شروع کار با زبان برنامه نویسی اسکرچ بایستی در دوره های آموزشی کامل در مورد مفاهیم مهمی همچون کار کردن با Sprite و Backdrop، کدهای قسمت Broadcast Messages، Sounds و کاربرد آن، حلقه ها و دستورات شرطی، کدهای قسمت Sensing به کار بردن آنها، تعریف متغیرها و کاربرد آنها، بررسی کدهای قسمت Operators، تولید بازی های دیگر شرکت نمود.
بنابراین برای آغاز کار با زبان برنامه نویسی اسکرچ، نخست احتیاج است به سایت Scratch Online Platform برویم و یک حساب کاربری اسکرچ جهت نگهداری کلاس ها و پروژه ها به طور آنلاین ایجاد نماییم. در واقع با ایجاد یک حساب کاربری هر زمان که بخواهیم می توانیم به این کلاس ها و پروژه ها دسترسی داشته باشیم. این زبان یک زبان تحت وب است که می توان به طور آنلاین نیز از آن استفاده نمود. البته ورژنی از این برنامه نیز به طور آفلاین وجود دارد، که می توان آن را نیز دانلود نمود. برای دانلود ورژن های متفاوت اسکرچ می توانید از صفحه دانلود اسکرچ اقدام کنید.

شروع به کار با برنامه اسکرچ

پس از آن که نصب اسکرچ به اتمام رسید می بایست دست به کار شوید و با آن شروع به کار کنید. بعد از باز کردن اسکرچ در ویندوز با صفحه ای آبی رنگ روبرو خواهید شد که در مرکز این صفحه عبارت Scratch is loading نوشته شده است. پس از لود شدن اسکرچ شما صفحه ای را مشاهده خواهید کرد که تنها یک بار و هنگام راه اندازی برنامه نشان داده خواهد شد. در این صفحه شما مشخص می کنید که آیا اجازه می دهید برخی از اطلاعات و ساخته های شما توسط تیم اسکرچ جمع آوری شود یا خیر؟

در ادامه به بررسی منوی بالایی صفحه اصلی اسکرچ خواهیم پرداخت. اولین گزینه ای که در منوی بالایی این صفحه وجود دارد، لوگو کره زمین است که برای تعویض زبان برنامه مورد استفاده قرار می گیرد. زبان فارسی نیز در این منو وجود دارد و می توانید از طریق آن به زبان فارسی نیز تغییر دهید.

کادر جستجو نیز آخرین بخشی می باشد که در منوی بالایی قرار گرفته است. در این کادر شما می توانید نام پروژه ای اسکرچ را سرچ کرده و به آن دسترسی پیدا کنید. منو ابزاری نیز در کنار صفحه اصلی شما قرار دارد که نوار ابزار ها نامیده می شود. این نوار شامل سه آیتم زیر می باشد:

  • Code:

این سربرگ شامل کد هایی است که می توانیم از آن استفاده کنیم. ترتیب قرار گیری کد ها در این آیتم بر اساس عملکرد آن ها است. در این بخش شما می توانید با انتخاب دسته مربوط به کد هایی که احتیاج دارید دسترسی پیدا کنید.

  • Costumes:

Costumes برای اطلاع از تغییر وضعیت ظاهری اسکرچ استفاده می شود. همچنین برای شخصی سازی نیز از این سربرگ استفاده می شود.

  • Sounds:

سربرگ Sounds برای تمام صدا های مربوط در اسکرچ استفاده می شود و بلوک های کد صدا نیز تماما در این سربرگ قرار دارند.

گزینه بعدی که در منو مشاهده می کنیم، گزینه فایل می باشد که خودش دارای سه زیر منو به نام های زیر دارد:

  • New:

از این گزینه برای ایجاد فایل جدید استفاده می شود.

  • Load from your computer:

جهت بارگذاری پروژه ای که از قبل ایجاد شده و در کامپیوتر ذخیره شده است.

  • Save your computer:

از این گزینه برای ذخیره کردن یک پروژه در سیستم استفاده می شود. فایل های اسکرچ با پسوند  sb3 انجام می شود.

گزینه بعدی که در منو مشاهده می شود، گزینه edit است که دارای دو زیر منو می باشد:

  • Restore:

هنگامی که یک Costume حذف می شود، با استفاده از این گزینه می توانیم این Costume حذف شده را برگردانیم.

  • Turbo mode:

این گزینه می تواند راهی سریع برای اجرای برنامه ایجاد کند.

بررسی Tutorials و باکس سرچ

منوی Tutorials می تواند دوره های آموزشی اسکرچ را در اختیار ما قرار دهد. با استفاده از این ویژگی می توانیم دوره های متفاوتی از آموزش های اسکرچ را مشاهده کنیم و بتوانیم به سادگی با اسکرچ کار کنیم. در این بخش شما می توانید از ساده ترین و ابتدایی ترین آموزش ها شروع کنید تا به میزان توانایی شما افزوده شود. برای آموزش های تکمیلی برای کودکانتان میتوانید در دوره های آکادمی یاسان شرکت کنید .

کادر جستجو نیز آخرین بخشی می باشد که در منوی بالایی قرار گرفته است. در این کادر شما می توانید نام پروژه ای اسکرچ را سرچ کرده و به آن دسترسی پیدا کنید. منو ابزاری نیز در کنار صفحه اصلی شما قرار دارد که نوار ابزار ها نامیده می شود. این نوار شامل سه آیتم زیر می باشد:

  • Code:

این سربرگ شامل کد هایی است که می توانیم از آن استفاده کنیم. ترتیب قرار گیری کد ها در این آیتم بر اساس عملکرد آن ها است. در این بخش شما می توانید با انتخاب دسته مربوط به کد هایی که احتیاج دارید دسترسی پیدا کنید.

  • Costumes:

Costumes برای اطلاع از تغییر وضعیت ظاهری اسکرچ استفاده می شود. همچنین برای شخصی سازی نیز از این سربرگ استفاده می شود.

  • Sounds:

سربرگ Sounds برای تمام صدا های مربوط در اسکرچ استفاده می شود و بلوک های کد صدا نیز تماما در این سربرگ قرار دارند.

دوره آموزش برنامه اسکرچ آکادمی یاسان

برای آموزش برنامه اسکرچ به کودکان و نوجوانان خود و قرار دادن آنها در مسیر یادگیری برنامه نویسی اصولی زیر نظر کارشناسان و مربیان حرفه ای به صفحه دوره اسکرچ آکادمی یاسان مراجعه کنید و در جلسه رایگان آکادمی ما شرکت کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا