مقالاتمطالب آموزش پایتون کودکان

پایتون یا جاوا، یادگیری کدام یک سودمندتر است؟

زبان‌های برنامه‌نویسی دارای انواع مختلفی هستند که یک برنامه‌نویس برای آغاز و ادامه کار خود باید به یکی از آن‌ها تسلط کافی داشته باشد. تسلط بر این زبان‌ها مساوی است با مسلط بودن به کد‌های نوشته‌شده در کامپیوتر!

جاوا یا پایتون را می‌توان در این دسته قرار داد و با بررسی مجزای هر‌کدام، تشخیص داد که کدام‌یک نسبت به دیگر برتری دارد. از آنجایی‌که زبان‌های پایتون و جاوا در دسته برنامه‌های آسان و به نسبت ساده هستند، می‌توان آن‌ها را برای افراد تازه‌کار یا حتی کودکان که در این کار استعداد دارند، مناسب دید.

انتخاب زبان برنامه‌نویسی برای بسیاری از برنامه‌نویسان حرفه‌ای یا حتی تازه‌کار‌ها، کاری دشوار و کمی گیج‌کننده است. به‌طور معمول افراد می‌توانند با سرچ ساده، بهترین‌ها را در این حیطه پیدا کنند. وقتی نام جاوا یا پایتون به میان می‌آید، عنوانی از بهترین هم به همراهشان خواهد آمد. اگر بتوان یک برنامه‌نویس را تا این اندازه محدود کرد که یکی از آن‌ها را انتخاب کند، باید کدام‌یک را برگزیند؟ با بررسی آن‌ها می‌توان شروط برتری را مشخص کرد.

مقایسه کلی پایتون و جاوا

پایتون و جاوا دو تا از محبوب ترین و قوی ترین زبان های برنامه نویسی هستند. جاوا به طور کلی سریعتر و کارآمدتر از پایتون است زیرا یک زبان کامپایل شده است. پایتون به عنوان یک زبان تفسیری، نحو ساده‌تر و مختصرتری نسبت به جاوا دارد. می تواند همان عملکرد جاوا را در خطوط کد کمتری انجام دهد.

پایتون یا جاوا؛ کدامیک بهتر است؟

برای اینکه بتوان پایتون یا جاوا را نسبت به یکدیگر مورد مقایسه قرار داد و تفاوت‌های آن‌ها را متوجه شد، ابتدا نیاز است در مورد تعاریفی از آن‌ها اطلاعات کسب کرد. در کنار این تعاریف لازم است هدف آن‌ها هم بیان شود. امکان برنامه نویسی برای کودکان در این دو را می‌توان وجه اشتراکشان دانست. با وجود این موضوع، باز هم تفاوت‌ها، حاکم هستند.

جاوا یا پایتون

آشنایی کلی با  جاوا

قرار‌گیری برنامه شیء‌گرا در جاوا (Java) توانسته آن را به سطح خاصی از برتری برساند. جاوا یا پایتون، هر دو در دسته زبان‌های برنامه‌نویسی همه‌منظوره قرار می‌گیرند. برتری جاوا نسبت به پایتون با این زاویه، در مورد هم‌زمان یا هم‌روند بودن آن هم صدق می‌کند. این زبان علاوه بر اینکه شیء‌گرا است، در دسته برنامه‌های استاتیک هم قرار می‌گیرد. معرفی و توسعه این برنامه مربوط به سال 1995 می‌شود که با شعاری از (یک‌بار بنویس و هرجا اجرا کن) کار خود را آغاز کرد.

قابلیت اجرای این زبان روی تمامی پلتفرم‌های موجود در بازار، یکی از ویژگی‌های اصلی آن است. اجرای چنین قابلیتی در سیستم جاوا تنها از طریق ماشین جاوا امکان‌پذیر می‌شود. بنا بر شعاری که از ابتدای کار در این زبان برنامه‌نویسی داده شد، می‌توان جاوا را به‌عنوان برنامه‌ای دانست که بتوان آن را در جایی واحد نوشته و به‌عنوان کد از آن استفاده کرد و سپس همان را در پلتفرم‌های دیگر کپی کرده و به اجرا در آورد. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به ساختار‌بندی منظم و سطح بالا اشاره کرد.

جاوا به دلیل ساختار ساده و آسانی که دارد به کودکان نیز آموزش داده می‌شود که می‌توانید در مقاله جاوا برای کودکان در این رابطه مطالعه کنید.

مقایسه جاوا و پایتون

آشنایی کلی با پایتون

همه‌منظوره بودن جاوا یا پایتون (Python) به این معنی است که می‌توان آن‌ها را روی تمامی پلتفرم‌ها به اجرا در آورد. پایتون در دسته زبان‌های برنامه‌نویسی با داده‌های پویا قرار می‌گیرد. اولین چیز‌هایی که از پایتون به میان آمد، در یک موسسه تحقیقاتی هلند بود و در همان‌جا توسعه یافت. هدف از ساخت این برنامه این بود که برنامه‌نویسان بتوانند سطح بالایی از کد‌نویسی را تجربه کرده و شکاف میان محیط‌های اسکریپتینگ و C را از میان بردارند.

می‌توان از خوانایی، سادگی بالا و کوتاه برنامه‌های نوشته‌شده، به‌عنوان دیگر اهداف سازندگان آن نام برد. به همین دلایل است که پایتون برای کودکان و افراد تازه‌کار بسیار مناسب بوده و آن‌ها می‌توانند با سادگی هرچه تمام‎تر کار‌های برنامه‌نویسی و کد‌نویسی خود را انجام دهند.

تفاوت های پایتون و جاوا

جاوا یا پایتون، به‌عنوان ابزاری برای برنامه‌نویسی توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان قرار می‌گیرند، اما نمی‌توان شباهت‌های ساختاری زیادی را میان این دو پیدا کرد. تفاوت جاوا و پایتون، تفاوتی همه‌جانبه بوده و تنها یکی از زوایای آن‌ها را در نظر نمی‌گیرد.

مقایسه پایتون و جاوا در سرعت و بازدهی

بازدهی جاوا تا حد زیادی بخاطر کامپایلر Just-In-Time (JIT) و پشتیبانی از همزمانی آن ناشی می شود. کامپایلر JIT یکی از دلایل سرعت بالای اجرا در جاوا است. JIT عملکرد برنامه های جاوا را با کامپایل کردن بایت کدها بهبود می بخشد و این امر جاوا را سریعتر از پایتون کرده است. ماشین مجازی جاوا (JVM) کد کامپایل شده را مستقیماً فراخوانی می کند. از آنجایی که کد نیازی به ترجمه ندارد، کامپایل کردن نیازی به زمان برای پردازش و استفاده از حافظه ندارد. از نظر تئوری، این می تواند یک برنامه جاوا را به سرعت یک برنامه بومی اجرا کند. در حالی که برنامه‌های جاوا مستقیماً کامپایل می‌شوند، پایتون تفسیر می‌شود که سرعت اجرای برنامه های پایتون را پایین می‌آورد. بنابراین وقتی صحبت از سرعت می‌شود، جاوا در این رقابت پیشتاز است.

تفاوت در آینده شغلی پایتون و جاوا

در زبان جاوا یا پایتون، ممکن است گمان کنید از آنجایی‌که پایتون از سطح بالا‌تری نسبت به جاوا برخوردار است، آینده‌ای بهتر و روشن‌تر خواهد داشت؛ اما موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود. مهم‌ترین چیزی که می‌تواند آینده یک زبان برنامه‌نویسی را مشخص کرده و آن را در دسته برنامه‌های آینده‌دار قرار دهد، نظم حاکم در سیستم آن است. با توجه به این ویژگی، می‌توان گفت آینده شغلی جاوا بر این اساس و همچنین بر اساس استفاده‌هایی که از آن می‌شود، بهتر از پایتون است. برای اطلاع بیشتر از وضعیت بازارکار پایتون در ایران مقاله “بازار کار پایتون” را مطالعه کنید.

پایتون یا جاوا

تفاوت پایتون و جاوا در توسعه وب

جاوا یا پایتون، هر دو در زمینه توسعه Backend استفاده می‌شوند. این اصطلاح در اصل در پروژه‌های نرم‌افزاری وب به‌کار رفته و در قسمت سرور آن قرار دارد. تفاوت پایتون و جاوا در این مبحث را می‌توان در مورد شیوه اجرایی Backend در آن‌ها دانست.

مقایسه محبوبیت پایتون و جاوا

همانطور که گفتیم، هر دو زبان برنامه نویسی از زبان های برنامه نویسی محبوب و پرکاربرد در دنیای وب هستند اما در این بخش با توجه به آمارهای منتشر شده توسط سایت Stack overflow به مقایسه این دو زبان برنامه نویسی محبوب در محبوبیت پرداخته ایم.

جاوا از سال 1995 که منتشر شد به یک زبان محبوب میان توسعه دهندگان وب و سایر حوزه های برنامه نویسی تبدیل شده است. این زبان برنامه نویسی طبق گفته Stack overflow پنجمین زبان برنامه نویسی پرکاربرد و سومین زبان برنامه نویسی پرمتقاضی است که صاحبان و مدیران شرکت ها حین استخدام برنامه نویسان، تسلط به این زبان را مورد توجه قرار می‌دهند. اما پایتون نیز از نظر محبوبیت و کاربرد رقابت نزدیکی با جاوا دارد که سادگی این زبان برنامه نویسی یکی از دلایل محبوبیت این زبان برنامه نویسی است. به گفته Stack overflow زبان برنامه نویسی پایتون چهارمین زبان کدنویسی محبوب میان برنامه نویسان است. همچنین به گفته hacker rank این زبان برنامه نویسی یکی از پرتقاضاترین زبان های برنامه نویسی است مدیران در هنگام استخدام برنامه نویسان به دنبال آن هستند.

به گزارش ZDNet محبوبیت پایتون درسالهای اخیر با رشد انفجاری مواجه شده است به طوری که بیش از 11 میلیون برنامه نویس از این زبان برنامه نویسی در حوزه های مختلف، مانند IOT، علم داده، طراحی سایت و … بهره برده اند. علاوه بر این، پایتون 25 درصد رشد داشته است و 2.3 میلیون توسعه دهنده را بین سه ماهه سوم 2020 تا سه ماهه سوم 2021 به جامعه خود اضافه کرده است.

چگونه و از کدام زبان شروع به یادگیری کنم؟

بسیاری از برنامه نویسان در نهایت به چندین زبان برنامه نویسی مسلط خواهند بود اما این که این روند یادگیری از کدام زبان برنامه نویسی شروع شود از اهمیت بالایی برخوردار است. پیشنهاد ما به شما شروع یکی از این زبان های برنامه نویسی برای یادگیری است و یادگیری همزمان دو زبان توصیه نمی شود. اما با کدام شروع کنیم؟ پایتون یا جاوا؟ این بستگی به این دارد که به چه چیزی علاقه دارید و کدام زبان برای اهداف شما مناسب است. اگر تازه شروع به یادگیری نحوه کدنویسی کرده اید، ممکن است بخواهید با یادگیری پایتون شروع کنید زیرا بسیاری از افراد آن را سریعتر یاد می گیرند.

اهداف خود را ارزیابی کنید.

در ابتدای مسیر با هدفی مشخص داشته باشید و برای انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب خود این اهداف را ارزیابی کنید. جاوا در بین برنامه نویسان علاقه مند به توسعه وب، ساخت اپلیکیشن اندروید، توسعه فضای ابری و داده های کلان محبوب است. پایتون مورد علاقه کسانی است که در توسعه back-end، توسعه اپلیکیشن، علم داده و machine learning کار می کنند.

آموزش مقدماتی پایتون در آکادمی یاسان

آکادمی یاسان با خدماتی که به مشتریان و کاربران خود در مورد جاوا یا پایتون ارائه می‌دهد، می‌تواند استعداد کودکان یا حتی جوانان و بزرگسالان را در این زمینه شکوفا کند. آموزش مقدماتی پایتون در این آکادمی یکی از آموزش‌هایی است که افراد می‌توانند در حیطه برنامه‌نویسی یاد بگیرند و از این راه کسب درآمد کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا