مقالات

چگونه هکر شویم؟

شما با شنیدن نام هکر یا هک سایت، چه فکری به ذهنتان خطور می‌کند؟ آیا مقصود از آن، فقط آسیب رساندن به شبکه و سیستم است؟ یا می‌توان پس از آموزش هک حرفه‌ای، از آن در جهت افزایش امنیت سایت و شبکه و همچنین یافتن نقاط ضعف سیستم و اقدام به رفع آن‌ها استفاده کرد؟

در این نوشته می‌خواهیم در مورد هک، انواع هکرهای کلاه‌سفید، کلاه‌سیاه و کلاه خاکستری، آموزش آن، بهترین سن برای شروع آموزش، آموزش هک با با پایتون و دیگر مباحث مربوط به این حوزه صحبت کنیم و در واقع مسیر ورود به دنیای هک و امنیت را به شما نشان دهیم و به این سوال “چگونه هکر شویم” پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

آموزش هکری

هک چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع آموزش هک سایت، اجازه بدهید به مفهوم این موضوع بپردازیم. هک چیست و چه تاریخچه‌ای دارد؟ هکر به چه کسی گفته می‌شود؟ این واژه از سال 1960 میلادی و پس از انجام اولین مورد، معنا پیدا کرد. مفهوم آن یافتن راهی برای نفوذ به شبکه‌های کامپیوتری و سیستم‌ها است.

هکرها اشخاصی هستند که معمولا به‌طور غیرمجاز به سیستم‌های کامپیوتری وارد شده (نفوذ) و مهم‌ترین هدف آن‌ها آسیب زدن به سیستم‌ها و دسترسی غیرقانونی به اطلاعات آن (سرقت اطلاعات) است. اما هک و امنیت چه رابطه‌ای با هم دارند؟ در بخش بعدی به این پرسش، پاسخ می‌دهیم.

رابطه هک و امنیت

هک کردن را نیز مانند بسیاری از کارهای دیگر می‌توان از دو جنبه مثبت و منفی بررسی کرد. این موضوع همیشه به‌معنای سرقت اطلاعات و به بار آورد‌ن خرابی در سیستم‌های کامپیوتری یا از کار انداختن آن‌ها نیست. در مواقع بسیاری، از هک سایت برای یافتن اشکال‌ و نقاط ضعف امنیتی سیستم استفاده می‌شود. این طریقه استفاده از آن، به نوع قانونی یا اخلاقی (Ethical Hacking) معروف است.

پس همان‌طور که گفته شد یکی از کاربردهای هک، انجام تست امنیت روی سیستم‌ها است. لازم به ذکر است که با توجه به گفته‌های بالا، باید به‌طور هم‌زمان یادگیری آن را در کنار یادگیری راه‌های بالا بردن امنیت سیستم پیش ببرید تا بتوانید از مهارت‌های خود برای جلوگیری از نفوذ غیرمجاز به سیستم‌های مورد نظرتان استفاده کرده و امنیت آن‌ها را افزایش دهید.

اما چه روش‌هایی برای آموزش هک و امنیت وجود دارد و برای هکر شدن از کجا باید شروع کرد؟ قبل از پرداختن به موضوع آموزش، لازم است ابتدا در مورد انواع آن بیشتر بدانید.

انواع هک

هک سایت نیز مانند هر دانش دیگری به چند نوع مختلف تقسیم‌بندی می‌شود و می‌توان آن را از جنبه‌های گوناگونی دسته‌بندی کرد؛ در این بخش و قبل از آموزش هکری، به معرفی انواع آن بر اساس اهداف می‌پردازیم. هک کردن سیستم‌ها و شبکه‌ها توسط هکرها معمولا با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد. مهم‌ترین انواع آن، کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری هستند که در زیر به‌طور مفصل راجع به آن‌ها صحبت می‌کنیم.

تفاوت هک کلاه سفید و کلاه سیاه

هک کلاه سفید

این نوع به انجام قانونی آن به‌منظور افزایش امنیت شبکه و سایت در شرکت‌های بسیار بزرگ اشاره دارد. زیرا همان‌طور که در بخش قبل نیز گفته شد، در بسیاری از مواقع آموزش هک سایت برای پیش‌گیری از نفوذ هکرها به سیستم و آسیب‌رسانی به آن‌ها، انجام می‌شود. با توجه به این تعریف می‌توان گفت هکر کلاه سفید، شخصی است که به هک اخلاقی سیستم‌ها مشغول باشد و از دانش خود جهت جلوگیری از سرقت اطلاعات و همچنین بالا بردن امنیت سایت استفاده کند. این اشخاص با شناسایی نقاط ضعف سیستم‌ها، از نفوذ به آن‌ها ممانعت می‌کنند.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معروف در سراسر دنیا برای بالا بردن امنیت شبکه و سیستم‌های خود، هکرهای کلاه سفید را استخدام می‌کنند و این اشخاص پس از بالا بردن مهارت‌ها و حرفه‌ای شدن در این حوزه، با فرصت‌های شغلی بزرگی مواجه می‌شوند و کار آن‌ها کاملا قانونی تلقی می‌شود.

هک کلاه سیاه

این نوع از هک، غیرقانونی است و معمولا باهدف نفوذ و دسترسی‌های غیرمجاز به شبکه و سیستم‌ها و آسیب رساندن به آن‌ها انجام می‌شود. هک سایت به شیوه کلاه سیاه درنهایت منجر به سرقت اطلاعات حیاتی سیستم‌ها می‌شود و این نوع هکرها، به Cracker نیز معروف هستند. در بیشتر مواقع این اشخاص مسئول از کار افتادن شبکه‌ها و از بین رفتن و خراب شدن سایت‌ها هستند. این اشخاص اهداف غیرقانونی و مخربی را دنبال می‌کنند و با سرقت اطلاعات حیاتی و شخصی اشخاص و مجموعه‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بار می‌آورند.

هک کلاه خاکستری

این نوع در واقع ترکیبی از انواع کلاه سفید و کلاه سیاه است. این هکرها بدون اینکه قصد آسیب‌رسانی جدی به سیستم را داشته باشند، با هک سایت نقاط ضعف آن را یافته و معمولا این کار را بدون اجازه صاحب سایت و به قصد تفریح و سرگرمی انجام می‌دهند. در بسیاری از مواقع این افراد پس از یافتن نقاط ضعف هر سیستم و شبکه، مسئولان آن مجموعه و سایت را از این موارد آگاه می‌کنند و به‌طور معمول از این اشخاص تقدیر و تشکر می‌شود و گاهی نیز پاداشی در ازای این کار دریافت می‌کنند.

روش‌های هک

در قسمت قبل با انواع هک با توجه به اهداف آن آشنا شدید. در این بخش قصد داریم به بررسی این موضوع از جنبه‌ای دیگر بپردازیم؛ در نتیجه به تعریف 6 روش زیر، به عنوان دسته‌بندی‌های نحوه نفوذ به سیستم می‌پردازیم.

هکرهای کلاه قرمز

این افراد را به عنوان اشخاصی خطرناک می‌شناسند و در واقع ترکیبی از هکرهای کلاه سفید و کلاه سیاه هستند که به نفوذ به سیستم‌ها و شبکه‌های دولتی و مراکز امنیتی بسیار قوی مشغول هستند. قصد این هکرها آسیب رساندن به سیستم‌ها و سرقت اطلاعات حیاتی و حساس است.

هکرهای کلاه آبی

این افراد بیشتر تحت عنوان مشاورین امنیتی شناخته می‌شوند. کار هکرهای کلاه آبی مشابه کلاه سفید و به عبارتی قانونی است. تفاوت این اشخاص با کلاه سفیدها در این است که آن‌ها معمولا بیرون از سیستم به دنبال راه‌های نفوذ به آن می‌گردند و سعی در بستن این راه‌ها دارند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا برای بالا بردن امنیت خود از این افراد بهره می‌برند.

هکر کلاه سبز

این افراد که با نام هکرهای مبتدی نیز شناخته می‌شوند، تازه واردهای دنیای هک و در واقع تحت آموزش‌ هستند.

هکرهای الیت

این افراد موقعیت اجتماعی خاصی دارند. آن‌ها هکرهای حرفه‌ای با مهارت‌های بالا هستند و با خلاقیت خود راه‌هایی را برای نفوذ به شبکه‌ها و سیستم‌ها و هک سایت طراحی می‌کنند.

هکرهای هکتیویست

این افراد از تکنولوژی‌های نفوذ به سیستم برای اعلام پیام‌های اجتماعی، سیاسی و مذهبی بهره می‌برند. بنابراین می‌توان گفت این‌گونه هکرها دارای اهداف سیاسی و مذهبی هستند و توسط سازمان‌هایی خاص استخدام شده‌اند.

هکرهای اسکریپت

این افراد بیشتر مصرف‌کننده هستند و با اینکه مهارت خاصی برای رخنه کردن به سیستم‌های امنیتی و هک سایت ندارند، از ابزارهای ساخته شده توسط اشخاص حرفه‌ای برای نفوذ به سیستم استفاده می‌کنند.

انواع و روش های آموزش هکر شدن

آموزش هکری

هک سایت نیز مانند هر علم دیگری نیاز به یادگیری و آموزش اصولی دارد. اگر قصد ورود به دنیای آن و امنیت را دارید، لازم است بدانید که از کجا باید شروع کرده و چگونه هکر شویم؟ البته با توجه به گستردگی و پیچیدگی این علم شما با کوهی از منابع آموزشی و دوره‌های گوناگون مواجه هستید که لازم است از این میان بهترین، جامع‌ترین و معتبرترین دوره آموزشی را انتخاب کنید. دوره آموزش هک با پایتون یکی از بهترین دوره‌های آموزش هکر شدن به صورت حرفه‌ای و قانونی است که به شما کمک می‌کند تا به شیوه‌ای سریع و منطبق با جدیدترین روش‌ها، تبدیل به فردی حرفه‌ای شوید.

آموزش هک سایت را از چه سنی شروع کنیم؟

آیا برای شروع آموزش برنامه‌نویسی هکری می‌توان از سنین پایین نیز شروع کرد؟ بله! با توجه به تمامی تعاریف بالا در مورد مفهوم آن و استفاده از آن به‌صورت قانونی و در مسیر بالا بردن امنیت سیستم‌ها و شبکه می‌شود گفت که می‌توان از سنین پایین در دوره‌های پایتون برای کودکان در آکادمی معتبر یاسان شرکت کنید و از سنین کودکی و نوجوانی، این علم را به صورت کاملا حرفه‌ای آموزش ببینید.

در این آکادمی از بهترین متدها و اساتید برای آموزش به کودکان، نوجوانان و بزرگسالان استفاده می‌شود و شما می‌توانید تنها با شرکت در دوره‌های این مجموعه خیلی سریع به پیشرفت‌های بزرگی در این مسیر دست پیدا کنید.

آموزش هک و امنیت

سخن پایانی

در سال‌های گذشته و دهه‌های قبل‌تر به هک سایت و هکرها تنها به عنوان نفوذ به سیستم و سرقت اطلاعات اساسی و حیاتی و همچنین تجاوز به حریم شخصی، نگاه می‌کردند. اما این روزها و با توجه به زیاد شدن تهدید‌های سایبری پیچیده، از این علم می‌توان به منظور افزایش امنیت سیستم‌ها و جلوگیری از نفوذ به شبکه‌ها و از کار انداختن آن‌ها استفاده کرد. در نوشته بالا در مورد مفهوم هک، انواع آن و هکرهای قانونمند و همچنین آموزش برنامه‌نویسی هکری و بهترین سن ورود به آن صحبت کردیم. آکادمی یاسان یکی از معتبرترین و پیشرو‌ترین مجموعه‌هایی است که می‌توانید آموزش برنامه نویسی را از سطح مبتدی تا پیشرفته در آن شروع کرده و پیش ببرید و در نهایت به فردی حرفه‌ای تبدیل شوید. شما می‌توانید از این علم و هک قانونی (اخلاقی) برای کمک به بالا بردن امنیت شرکت‌های بزرگ و کوچک استفاده کرده و با تبدیل شدن به فردی حرفه‌ای و شناخته شده با فرصت‌های شغلی بی‌نظیری روبرو شوید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا