وبلاگمقالات

علوم رایانه برای کودکان

آیا علوم کامپیوتر به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در مدرسه، دانشگاه و محیط کار عملکرد بهتری داشته باشند؟

“تمام افراد کشور باید برنامه نویسی کامپیوتر را فراگیرند زیرا به آن‌ها می‌آموزد که چگونه فکر کنند.” استیو جابز

در دهه‌های آینده دلایلی که از این ایده پشتیبانی می‌کردند افزایش یافت و این موضوع به صورت گسترده‌ای عنوان شد که:

“یادگیری علوم رایانه و کدنویسی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا از مزایای مستقیم سواد رایانه‌ای و یا داشتن حرفه و شغلی در حوزه تکنولوژی، فراتر بروند.”

مطالعات گوناگونی در این حوزه صورت گرفته است و تمامی آن‌ها بر این ایده استوار هستند که:

“دانش‌آموزانی که علوم کامپیوتر را مطالعه می‌کنند در سایر زمینه‌های علمی بهتر عمل می‌کنند، در حل مسئله از سایر دانش‌آموزان قوی‌تر هستند و احتمال حضور آن‌ها در دانشگاه‌ها بیشتر است.”

مزایای استفاده از علوم رایانه در دوره ابتدایی:

در مطالعه‌ای که در کشور بروارد در فلوریدا بر روی دانش‌آموزان کلاس سوم ابتدایی صورت گرفته است، مشخص شد که هر چقدر دانش‌آموزان زمان بیشتری را در حوزه یادگیری علوم رایانه صرف کرده‌اند، نمرات آزمون‌های آن‌ها در دروس علوم، ریاضیات و انشا بهتر شده است.

مزایای استفاده از علوم رایانه در دوره متوسطه اول:

در مطالعه دیگری نیز به مقایسه دانش‌آموزان با سوابق تحصیلی یکسان و نمرات ریاضیات یکسان در آزمون ورودی دانشگاه ( SAT aptitude test) پرداخته شده است. بعد از بررسی سوابق قبلی این دانش‌آموزان مشخص شده است که افرادی که علوم رایانه را قبلا فراگرفته‌اند، قادر بودند تا عملکرد بهتری در آزمون‌های تعیین سطح پیشرفته آمار و محاسبات (Advanced Placement exams) داشته باشند.

علوم کامپیوتر

همچنین در مطالعه‌ای دیگر که بر روی دانش‌آموزان متوسطه از دو مدرسه در آمریکا صورت گرفته است، افرادی که با علوم رایانه آشنا بودند احتمال بیشتری برای ثبت نام در دوره‌های 4 ساله دانشگاه را داشتند:

علوم کامپیوتر

به علاوه بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفته است، این نکته قابل توجه بود که:

علوم رایانه برای کودکان تا حدی حائز اهمیت است که یکی از پیش نیازهای اساسی فارغ التحصیلی در دوره‌های کارشناسی، می‌باشد.

عملکرد بهتر در حل مسئله، از مدرسه تا دانشگاه:

در تحقیقی که در ایتالیا بر روی مدارس ابتدایی انجام شد، چند کلاس به صورت تصادفی انتخاب شدند تا ده ساعت مطالعه علوم رایانه را در برنامه درسی خود داشته باشند و از طرفی سایر کلاس‌ها دروس ریاضیات و علوم را در همان ده ساعت مطالعه می‌کردند. پس از ارزیابی هر یک از این کلاس‌ها مشخص شد که دانش‌آموزانی که علوم رایانه را خوانده‌اند نه تنها در برنامه نویسی کامپیوتر بهتر بودند بلکه عملکرد بهتری در چالش‌های حل مسئله شامل مهارت‌های تصمیم گیری و اجرایی داشته‌اند.

تحقیقی مشابه نیز بر روی دانشجویان صورت گرفت که دانشجویان را بر اساس پیشینه تحصیلی متفاوت و بر روی توانمندی‌های حل مسئله ارزیابی می‌کرد. دانشجویانی که در گذشته در حوزه علوم رایانه مطالعاتی داشته‌اند، توانستند در این مهارت‌های حل مسئله عملکرد بهتری در مقایسه با  سایر دانشجویان (که در سایر حوزه‌ها مانند ریاضیات، شیمی، مهندسی و یا اقتصاد، فلسفه یا روانشناسی مطالعه داشته‌اند) نشان دهند.

علوم کامپیوتر

علوم کامپیوتر به معنای توانایی‌های ریاضیاتی نمی‌باشد:

برای مدت‌های طولانی این باور در مورد علوم رایانه وجود داشته است که توانمندی در حوزه برنامه نویسی کامپیوتر مربتط با توانمندی در ریاضیات است، در صورتی که مدارک بسیار ناپایداری در این خصوص به دست رسیده است و این ایده احتمالا از این مسئله ریشه گرفته است که در گذشته این دروس تنها در رشته ریاضی تدریس شده است.

اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که عملکرد دانش‌آموز در یادگیری زبان‌های برنامه نویسی مدرن، بیشتر از مهارت‌های ریاضیاتی و اعداد، بر مهارت‌های زبانی تاکید دارد:

علوم کامپیوتر

مزایای یادگیری علوم کامپیوتر فراتر از علوم کامپیوتر:

دانشگاه استنفورد در مطالعه‌ای عنوان کرده است که مطالعه علوم کامپیوتر، دانش‌آموزان را برای مشاغلی در دولت، حقوق، بخش‌های شرکتی و مطالعات دانشگاهی آماده می‌کند، و در واقع مزایای یادگیری آن به بخش‌های گوناگونی می‌تواند توسعه بیابد. فارغ التحصیلان علوم رایانه جزو پر درآمدترین فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و 40 درصد بیشتر از میانگین فارغ التحصیلان دیگر درآمد دارند. مشاغل مرتبط با علوم رایانه دارای سریع‌ترین رشد هستند و بزرگترین بخش از تمامی مشاغل و صنایع را در بر می‌گیرند. حتی در مشاغل غیر مرتبط با علوم رایانه مانند بازاریابی یا حتی طراحی، مهارت‌های دیجیتالی دارای بیشترین تقاضا هستند.

به طور کلی می‌تواند گفت که امروزه تمامی مشاغل به طور نسبی با مهارت‌های دیجیتالی در ارتباط و درگیر هستند و شرکت‌های بزرگ در تمام دنیا مانند سازنده‌های تلفن یا شرکت‌های اتومبیل‌سازی نیز توسط دانشجویان علوم رایانه بنا نهاده شده‌اند.

در نتیجه به این موضوع خواهیم رسید که:

“چه اتفاقی افتاده است که علوم رایانه به این افراد چیزی فراتر از مهارت‌های تکنیکی را آموزش داده است؟”

احتمالا همان طور که استیو جایز می‌گوید در دنیای امروز هر کسی باید علوم رایانه را یاد بگیرد زیرا به آن‌ها می‌آموزد که چگونه بیاندیشند.

چرا بیشتر مدارس علوم رایانه را پیشنهاد نمی‌کنند؟

با وجود تمامی شواهدی که از اهمیت علوم رایانه و کمک چشم‌گیر آن به دانش‌آموزان در عملکرد بهتر در مدرسه، دانشگاه و محیط کار خبر می‌دهد، اما این حقیقت تلخ وجود دارد که همچنان بسیاری از دانش‌آموزان هرگز فرصت یادگیری این درس را در مدرسه نخواهند داشت. علوم رایانه می‌تواند تمامی زندگی فرد را از مدرسه تا شغل آینده او را تغییر می‌دهد اما این فرصت با نژاد، جغرافیای محل زندگی و درآمد خانواده تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

برای مثال در آمریکا، مدارسی که در مناطق کم درآمد، حاشیه شهرها و یا روستاها قرار گرفته‌اند یا مدارسی که سیاه پوستان و دانش‌آموزان لاتین درس می‌خوانند، حتی احتمال پیشنهادِ داشتن دروس علوم رایانه در برنامه درسی آن‌ها نصف می‌باشد.

علوم کامپیوتر

هر دانش‌آموزی در هر کجای دنیا باید فرصت یادگیری علوم رایانه را داشته باشد و شما می‌توانید به آن‌ها کمک کنید:

استفاده از سایت ‌های آموزش کدنویسی که به صورت رایگان محتوی آموزشی خود را در اختیار دانش‌آموزان، والدین و مربیان قرار می‌دهند، می‌تواند گزینه مناسبی برای والدین و معلمان باشد تا بتوانند دانش‌آموزان خود را از این فرصت بهره‌مند کنند. دو نمونه از متداول‌ترین این سایت‌های آموزشی  code.org و khanacademy.org می‌باشند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا