وبلاگمقالات

تاثیرات شناختی کدنویسی بر روی کودکان

بررسی تاثیرات شناختی یادگیری برنامه‌نویسی، بر روی کودکان کم سن و سال :

اخیرا تولید برنامه‌های کدنویسیِ کامپیوتر برای کودکان، هم در میان معلمان و هم در میان تولیدکنندگان محصولات کامپیوتری رواج یافته است، اما همچنان اطلاعات نسبتا کمی در خصوص مهارت‌هایی که بچه‌ها در هنگام کدنویسی به دست می‌آورند، وجود دارد. در سال 2018، آماندا استراکر و مارینا بِرس مقاله‌ای را در خصوص تاثیرات شناختی کدنویسی بر روی کودکان بررسی کرده‌اند. این تحقیق که بر روی کودکان، در سه سطح کلاسی متفاوت صورت گرفته است، به ارزیابی این موضوع در طی یک دوره برنامه درسی پرداخته است. (مطابق جدول زیر)

 

مهارت های ScratchJr مهارت ها ماژول
– راهبری ScratchJr
– نام گذاری پروژه ها
– ایجاد کاراکتر ها و پشت صحنه های در ScratchJr
– استفاده از بلوکه های ScratchJr برای برنامه نویسی کردن فعالیت کاراکترها شامل حرکات و ظاهر آنها
– یک برنامه را خوانده و بگوید چه کاری انجام می دهد. برای مثال چگونه بازی آغاز می شود و چه کاراکترهایی حرکت خواهند کرد.
یک صحنه با استفاده از پشت صحنه ها، کاراکترها و فعالیت ها ایجاد می شود. فعالیت ها به صورتی انتخاب می شوند که که یک صحنه کولاژ جدید را ایجاد کند. 1) درست کردن کولاژ تعاملی
– از بلوکه های ScratchJr برای تغییرات داستان استفاده کند، برای مثال جابه جا کردن صفحه ها
– از بلوکه های ScratchJr برای برنامه نویسی حرکت کاراکترها استفاده کند، که می تواند در برگیرنده سرعت حرکات و حلقه های تکرار شونده باشد.
– صداها را ضبط کرده و از متن های کوتاه برای اضافه کردن بخش های داستان به صحنه استفاده کند.
– هماهنگ‌کردن کاراکترهای مختلف برای برنامه نویسی مکالمه ها و عکس العمل ها
از کاراکتر ها و پشت صحنه برای روایت داستان استفاده می کند. توالی از فعالیت ها، گفتگو ها، و یا پشت صحنه های جدید در نظر گرفته می شوند، به صورتی که یک ایده را به بهترین نحو به تصویر بکشد. ابتدا، میان و پایان داستان جدید را تعیین می کند. 2) داستان متحرک
– برنامه نویسی کردن انتقالات یا عکس العمل ها بر مبنای یک واقعه مشخص (برای مثال یک کاراکتر در صورتی باید عکس العمل نشان دهد، که توسط خود کاربر کلیک شده باشد.)
– برنامه نویسی کردن انتقالات و عکس العمل های مختلف برای ایجاد کردن وقایعی مانند: “بردن” یا “باخت”
دستورالعمل های مشخصی را برای بازی مورد نظر برنامه ریزی می کند. از چندین روش مختلف برای طراحی بازی استفاده می کند تا برخی از بازیکن ها برنده و برخی ببازند. انتخاب ها و نتایج متنوع آنها را برای بازی می سازد. 3) بازی تعاملی
پیشنهاد مقاله: آموزش اسکرچ
در این بررسی بچه‌ها از ابزار برنامه نویسی Scratch Jr برای ایجاد داستان‌های انیمیشن، بازی‌ها و … استفاده می‌کنند، و در انتهای بازه برنامه درسی به ارزیابی دانش زبانی Scratch Jr و سایر مهارت‌های اساسی کسب شده آن‌ها می‌پردازد. به خصوص خطاهای بچه‌ها در این ارزیابی مشخص می‌شود، تا بتوان با بهره‌گیری از آن مهارت‌های مبتنی بر استدلال، در حوزه‌های مشخص مانند ریاضیات، گفتار و … را  تعیین نمود. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که تمامی دانش‌آموزان مفاهیم پایه‌ای کدنویسی را فرا گرفته‌اند و در عین حال کودکان در سطح کلاسی متفاوت، تفاوت‌هایی را نیز در عملکرد و ادراک داشته‌اند. این تفاوت نشان‌دهنده این موضوع می‌باشد که سطح رشد شناختی یکی از عوامل مهمی می‌باشد، که در هنگام پژوهش باید مورد توجه قرار بگیرد.
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا