مقالاتمطالب آموزش پایتون کودکان

سی شارپ یا پایتون؟ یادگیری کدام یک به صرفه تر است؟

برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان برای انجام کار خود نیاز به زبان‌های برنامه‌نویسی دارند تا بتوانند از این طریق کد‌های مد‌نظر را ایجاد کنند. در این میان می‌توان دو زبان در این حوزه را قابل قیاس با یکدیگر قرار داد تا بتوان آن‌ها را از زوایای مختلف بررسی کرد. سی شارپ یا پایتون؟ کدامیک از دو زبان از تمامی سد‌ها عبور کرده و خود را در دسته بهترین‌ها جای می‌دهد؟ هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارند که در مسیر از دیگری برتری می‌یابند.

سی شارپ با علامت اختصاری ( C# ) شناخته شده و قابل نصب روی تمامی سیستم‌عامل‌هاست؛ این موضوع یکی از برتری‌های زبان برنامه‌نویسی سی شارپ نسبت به پایتون است. پایتون را می‌توان در دسته زبان‌های برنامه‌نویسی قرار داد که سیستمی بسیار ساده و کاربر‌پسند دارد؛ همین ویژگی را می‌توان سر‌لوحه کار قرار داد؛ چراکه سادگی این سیستم باعث محبوبیت آن میان تازه‌کار‌ها شده است.

شباهت ها و تفاوت های سی شارپ و پایتون

شباهت‌ها و تفاوت‌های سی شارپ و پایتون

شباهت سی شارپ یا پایتون را می‌توان ابتدا در مورد اینکه آن‌ها ابزاری کاربردی برای برنامه‌نویسان بوده و به‌عنوان یک زبان شناخته می‌شوند، بیان کرد. از دیگر وجه اشتراک میان پایتون یا سی شارپ می‌توان به سادگی طرز کار هر دو آن‌ها اشاره کرد. تفاوت‌ها در کنار وجه‌های اشتراک است که معنی پیدا می‌کنند. آن‌ها را باید از آن جهت که مناسب برای برنامه نویسی کودکان هستند یا خیر مورد بررسی قرار داد؛ هرکدام را می‌توان به نحوی در این دسته گذاشت.

پس از عبور از مرحله اشتراک‌گیری میان این دو برنامه، حال نوبت آن است که تفاوت‌های‌شان را آنالیز کنیم. برای انجام این کار نیاز است ابتدا تعریفی از سی شارپ یا پایتون را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سی شارپ چیست؟

سی شارپ یک زبان برنامه نویسی شی‌ گرا، با امنیت بالا و کاربردهای زیاد است. موسس C# را می‌توان شرکت مایکروسافت دانست که توسعه آن در محیط ( .NET ) اتفاق افتاده است. کاربرد بالا در این برنامه را می‌توان مدیون همه‌ منظوره‌ بودن آن دانست. سازمان بین‌المللی استاندارد، سی شارپ را که هدفی برای ایجاد زیر‌ساخت زبان مشترک دارد، تایید کرده است. این زبان در بین 9 زبان محبوب جهان، رتبه پنجم را دارد. محیط این برنامه به‌گونه‌ای است که گویا تمامی کد‌های برنامه‌نویسی در یک‌جا جمع شده‌اند تا همه چیز را مثل روز برای مخاطبان روشن کنند. این زبان برنامه نویسی از نظر نحوی شبیه جاوا است و یادگیری این زبان برنامه نویسی مخصوصاً برای کسانی که جاوا ، C و C++ را می شناسند، آسان است.

تنظیمات این برنامه در سطح بالایی قرار داشته که از این جهت می‌توان آن را برای پلتفرم‌های مختلف و معماری مورد استفاده قرار داد. ممکن است تفاوت سی شارپ یا پایتون را بتوان در میزان شیء‌گرایی‌بودن آن‌ها مقایسه کرد. نسبت شیء‌گرا‌بودن C# به شیء‌گرا‌بودن پایتون، بیشتر است. اگر با مفهوم شی گرایی آشنایی ندارید می‌توانید مقاله “برنامه نویسی شی گرا چیست” را مطالعه کنید.

طرز کار C# به شکلی است که تمامی کد‌های قرار‌داده‌شده توسط برنامه‌نویس روی برنامه، ابتدا ارزیابی شده و اگر خطایی در آن‌ها وجود نداشت می‌توان آن‌ها را به‌کار برد؛ به این قابلیت، کامپایلر گفته می‌شود.

کاربردهای زبان سی شارپ

اگر بخواهیم درباره کاربرد زبان سی شارپ به طور کامل صحبت کنیم باید زمان و تعداد مقالات زیادی را به آن اختصاص دهیم، اما در این مقاله قصد داریم به طور مختصری به کاربرد‌های آن اشاره کنیم. در واقع سی شارپ برای توسعه طیف وسیعی از موارد کاربرد دارد و کاربردهای گسترده‌ای را شامل می‌شود. بسیاری از کاربران به دنبال یادگیری و استفاده آسان‌‌تر از زبان‌های برنامه نویسی هستند که در این زمینه سی شارپ به دلیل استفاده راحت‌تر نسبت به زبان‌های شیءگرا طرفداران زیادی را جذب خود کرده است.

با توجه به کاربردهای مختلف و مهم‌تر سی شارپ، می‌توان دسته‌بندی اصلی کاربرد سی شارپ را برای توسعه برنامه‌‌های ویندوز، وب و موبایل بیان کرد. برای طراحی و نوشتن سایت تا برنامه نویسی ios و اندروید و بازی سازی از این زبان می‌توان استفاده کرد.

کاربرد زبان C# در حوزه ویندوز

اصلی‌ترین شاخه از کاربرد زبان سی شارپ، استفاده آن برای برنامه نویسی اپلیکیشن‌های مختلف تحت ویندوز است. در واقع به علت تاسیس این زبان به واسطه مایکروسافت، رابطه خوبی بین ویندوز و زبان سی شارپ است. درحال حاضر بیشتر نرم‌افزارهای ویندوز در بازار ایران با این زبان نوشته می‌شود.

کاربرد زبان C# در حوزه macOS

از این زبان می‌توان برای برنامه نویسی نرم‌افزارهای مختلفی در محیط سیستم عامل مک نیز استفاده کرد.

کاربرد زبان C# در حوزه طراحی سایت

در عصر حاضر سایت‌های بزرگی در ایران و جهان با استفاده از زبان سی شارپ توسعه یافته‌اند. بعد از کاربرد زبان سی شارپ  در ویندوز، بیشترین کاربرد این زبان را می‌توان در طراحی سایت عنوان کرد. شما می‌توانید به کمک تکنولوژی ASP.net تحت سی شارپ هر نوع سایتی را طراحی و پیاده‌سازی کنید.

کاربرد زبان C# در حوزه اندروید و iOS

نمی‌توان گفت اگر زبانی برای برنامه‌نویسی اندروید استفاده می‌شود، دیگر برای برنامه نویسی iOS کاربرد ندارد. مثال بارز این سخن، زبان برنامه نویسی سی شارپ است که هم برای برنامه نویسی اندروید وهم برای برنامه نویسی iOS کاربرد دارد. درواقع یکی از مزیت‌های این زبان این است که قابلیت برنامه نویسی برای هر پلتفرمی را دارد. شما به کمک Xamarin می‌توانید هر برنامه‌ای که دوست دارید هم تحت پلتفرم اندروید و هم iOS بنویسید.

کاربرد زبان C# در طراحی بازی و بازی سازی

با استفاده از این زبان می‌توان بازی‌های زیادی برای اندروید، iOS، ویندوز و وب طراحی کرد.

آشنایی با سی شارپ و پایتون

آشنایی کلی با پایتون

ویژگی‌های کلی پایتون را بهتر است در کلمات سطح بالا، تعاملی، شیء‌گرا، سطح باز و همه‌منظوره، جست‌و‌جو کرد. توسعه این زبان برنامه‌نویسی توسط Guido Van Rossum در بین سال‌های 1985 تا 1990 رخ داد. در مقایسه پایتون یا سی شارپ باید گفت پایتون بر‌خلاف سی شارپ که از کامپایلر استفاده می‌کند، از مفسر بهره می‌برد. همچنین همانند زبان سی شارپ، این زبان هم در بین 9 زبان برتر جهان قرار دارد با این تفاوت که رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. الگوی نوشتاری در این زبان به‌صورت انگلیسی بوده و همین موضوع کار برای استفاده را راحت‌تر می‌کند؛ افرادی که با زبان انگلیسی آشنا هستند، می‌توانند به‌سادگی هرچه تمام‌تر پایتون را مورد استفاده قرار دهند.

پایتون برای کودکان و برنامه‌نویسان مبتدی که به تازگی قدم در راه نهاده‌اند، بسیار مناسب است. دیگر تفاوت سی شارپ یا پایتون را می‌توان از این مبحث مورد ارزیابی قرار داد. از آنجایی‌که زبان Python خوانایی بالایی دارد، می‌توان آن را در این دسته قرار داد.

وقتی فردی تازه‌وارد بخواهد برنامه‌های کد‌نویسی را روی این زبان اجرا کند، اگر جایی مرتکب خطا شود، پایتون به او اجازه کد‌نویسی اشتباه را نداده و جلوی این خطا و خطا‌های بعدی را می‌گیرد؛ همین موضوع سبب می‌شود که فرد از اشتباه خود درس گرفته و دیگر آن را تکرار نکند.

آشنایی با پایتون و سی شارپ

مقایسه سی شارپ و پایتون

اینکه پایتون چیست را می‌توان از تعریف آن متوجه شد؛ این موضوع برای سی شارپ هم صدق می‌کند. اما مقایسه اصلی هنوز آغاز نشده است. بهتر است در زمان دوئل این دو زبان، مزایای آن‌ها را هم آنالیز کنیم. هرچند ما بگوییم که کدامیک از آن‌ها بهتر هستند، باز هم لازم است فردی که قصد استفاده سی شارپ یا پایتون را دارد، مزایای آن‌ها را در‌نظر بگیرد.

مزایای سی شارپ

برای بررسی دلایل محبوبیت زبان برنامه نویسی C# دلایل زیادی را می‌توان ذکر کرد که در اینجا به چند دلیل اصلی که این زبان برنامه نویسی را متمایز می کند اشاره خواهیم کرد:

کارآمدی و قدرت

از آنجایی که سی شارپ به خانواده زبان‌های C تعلق دارد، نوشتن کد کارآمد را آسان‌تر می‌کند و در نتیجه عملکرد زمان اجرا را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، این زبان برنامه‌نویسی دائماً به ویژگی های جدید در حال رشد و ارتقا است و منابع زیادی برای کسب تجربه و یادگیری این زبان برنامه نویسی وجود دارد.

شی گرایی

سی شارپ یک زبان برنامه نویسی شی گرا است و به همین دلیل توسعه و اشکال زدایی در آن آسانتر می شود. از دیگر مزایای این نوع برنامه نویسی، ساختار واضح برنامه‌ها و قابلیت استفاده مجدد کامل از برنامه‌ها با کد کمتر و زمان کوتاه‌ تر است.

متن باز بودن

زبان سی شارپ به دلیل متن باز بودن به سرعت در حال رشد و گسترش است. بسیاری از برنامه نویسان باعث رشد و پیشرفت زبان های برنامه نویسی متن باز می‌شوند. هزاران پروژه و ابزار منبع باز در GitHub در دسترس هستند.

امنیت در C#

در حالی که برنامه خود را با C# توسعه می دهید، نمی توانید قالب های ناامن تولید کنید. با وجود این زبان برنامه نویسی با کدهای ایمن نیازی به نگرانی درباره امنیت و از دست دادن اطلاعات طی ساخت و توسعه نیست.

سادگی

مدرن‌بودن C# می‌تواند سادگی را برای مبتدی‌ها فراهم آورد. با توجه به کتابخانه های غنی، بسیاری از توابع به راحتی با زبان برنامه نویسی سی شارپ پیاده سازی می شوند. سی شارپ کدی با ماهیت سختگیرانه دارد، به این معنی که برنامه های ایجاد شده با زبان سازگار هستند.

از دیگر مزایای این زبان برنامه نویسی می‌توان موارد زیر را بیان کرد:

  • یکپارچه‌بودن با پلتفرم .NET
  • بالا‌بودن سرعت کمپایل برای کد‌های نوشته‌شده
  • این زبان، داده توابع کتابخانه‌ای را شامل می‌شود.
  • بهره‌وری سی شارپ از کتاب‌خانه استاندارد بسیار پویا
  • زبان برنامه نویسی C# از فرآیند مدیریت خودکار حافظه پشتیبانی می‌کند.
  • این زبان در دسته زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا و توسعه‌یافته قرار می‌گیرد.
  • C# در عین ساده‌بودن، ساختاری بسیار قوی و قدرتمند دارد.
  • قابلیت مقیاس‌پذیری در آن بسیار بالا است.
پیشنهاد مطالعه: مقایسه پایتون و C++

مزایای پایتون

  • به‌دلیل اینکه در زبان پایتون ویژگی شیء‌گرایی وجود دارد، استفاده از اشیاء ( Objects ) و کلاس‌ها ( Classes ) بسیار ساده است.
  • پشتیبانی این زبان توسط جامعه برنامه‌نویسی و تیم‌های توسعه‌دهنده انجام می‌شود.
  • سی شارپ یا پایتون را می‌توان از لحاظ پشتیبانی‌کردن آن‌ها از فرآیند‌های خودکار مدیریت حافظه در یک راستا قرار داد.
  • مطابقت با پلتفرم‌های لینوکس، ویندوز و مک
  • غنی‌بودن کتاب‌خانه استاندارد آن
  • در کنار برنامه‌نویسی شیء‌گرا، در این زبان از برنامه‌نویسی‌های تابعی و ساختاری هم استفاده می‌شود.
  • استفاده از زبان برنامه نویسی Python و توزیع کد‌های آن حتی برای کار‌های تجاری، رایگان است.
  • با استفاده از زبان پایتون می‌توان با دیگر پلتفرم‌هایی که در همین دسته قرار دارند، ارتباط برقرار کرد. سی شارپ یا پایتون را می‌توان جزو چنین برنامه‌هایی دانست.
پایتون بهتر است یا سی شارپ؟

کدام بهتر است؟ پایتون یا سی شارپ؟

با شناختن پایتون و سی شارپ و مزایای این دو زبان برنامه نویسی و شباهت‌ها و تفاوت‌های پایتون و سی شارپ که بیان کردیم، حال این سوال پیش می آید که کدام یک از این دو زبان برنامه نویسی بهتر است؟ برای اینکه بتوان در میان این دو برنامه، یکی را به دیگری برتری داد و ارجح دانست، باید موضوعی بسیار مهم را آنالیز کرده و در هر 2 دستگاه قرار داد. موضوع مهمی که باید به آن اشاره شود، نظم‌یافته‌بودن است. زمانی‌که بخواهیم سی شارپ یا پایتون را در ترازوی نظم‌یافته‌بودن قرار دهیم، سمتی که سی شارپ قرار دارد، سنگینی بیشتری کرده و بازی را برنده می‌شود. با وجود تمام چیز‌هایی که از آن‌ها گفته شد، باز هم فردی که قصد کد‌نویسی را دارد باید انتخاب کند از نظر او کدامیک مناسب‌تر است.

آکادمی یاسان؛ فعال در زمینه برنامه نویسی کودکان

بسیاری از کودکان در کار برنامه‌نویسی استعدادی عجیب دارند که آکادمی یاسان آن‌ها را شکوفا کرده و با ایده‌هایی که از  کودکان می‌گیرد، هم آن‌ها و هم خود را در جهت صعودی قرار می‌دهد. آکادمی یاسان با برگزاری کلاس‌های خصوصی در کنار کلاس های عمومی برای کودکان و نوجوانان، به آموزش برنامه نویسی به آینده سازان می‌پردازد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا