تفاوت اسکرچ و اسکرچ جونیور چیست؟
فهرست مطالب
اسکرچ و اسکرچ جونیور دو نوع نرمافزار برای آموزش برنامه نویسی و کدنویسی هستند که توسط تیم اسکرچ در گروه Lifelong Kindergarten در آزمایشگاه Media Lab دانشگاه MIT ساخته و توسعه داده شدهاند. اسکرچ جونیور (Scratch Junior) با الگوبرداری از زبان برنامه نویسی اسکرچ (Scratch) و برای کودکان با سن پایین تر طراحی شده است. اسکرچ جونیور معمولا برای کودکان کمتر از 8 سال استفاده می شود که همین موضوع مهم ترین تفاوت اسکرچ و اسکرچ جونیور است. در واقع پروژههای اسکرچ جونیور به کودکان کمک میکند تا زودتر مراحل رشد شناختی، اجتماعی و فردی را پشت سر بگذارند. به دلیل طراحی این دو نسخه بری دو گروه سنی متفاوت، طبیعتا تفاوت های دیگری نیز در بخش های مختلف این دو زبان برنامه نویسی به وجود آمده اند که در این مقاله به طور مفصل به آنها اشاره خواهیم کرد. قبل از بررسی تفاوت اسکرچ و اسکرچ جونیور، بهتر است در ادامه توضیح مختصری از هرکدام را داشته باشیم.
اسکرچ چیست؟
اسکرچ یک زبان برنامه نویسی با رابط بصری ساده است که به کودکان برای ساختن برنامههای کامپیوتری از جمله بازیها، انیمیشن و داستانهای دیجیتالی مبتنی بر ایدهها و خلاقیت خود، کمک میکند و به آنها اجازه میدهد بدون نوشتن هرگونه کد برنامه نویسی، آنها را طراحی کنند. برخی از ویژگیهای اسکرچ شامل قابلیت افزودن صدا، تصاویر و ویدئوها، ایجاد صفحههای چند رسانهای، استفاده از سنسورهای مختلف (مانند وب کم کامپیوتر) و سایر ابزارها برای افزایش همکاری و خلاقیت کودکان است.
اسکرچ جونیور چیست؟
اسکرچ جونیور یک نرم افزار کاملا رایگان برای کودکان کمتر از 8 سال است که به آنها کمک میکند تا مفاهیم برنامه نویسی را بدون نیاز به داشتن هیچ گونه تجربه قبلی درک کنند. با استفاده از این نرم افزار، کودکان میتوانند شخصیتهای دو بعدی خود را ایجاد کنند و آنها را به راحتی حرکت دهند. اگر به دنبال اطلاعات کامل از جمله شروع با اسکرچ جونیور، آموزش گام به گام اسکرچ جونیور، مزایا یادگیری آن و… هستید میتوانید به مقاله “اسکرچ جونیور چیست” مراجعه نمایید.
تفاوت اسکرچ و اسکرچ جونیور چیست؟
حال که کمی با اسکرچ واسکرچ جونیور آشنایی داریم، برای مقایسه و انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب برای کودک شما، به سراغ ارائه لیستی از تفاوتهای اصلی اسکرچ و اسکرچ جونیور میرویم. همانطور که گفتیم در طراحی اسکرچ جونیور از زبان برنامه نویسی اسکرچ الگوبرداری و طراحی شده است. اما اسکرچ جونیور معمولا برای کودکان 5 تا 7 سال استفاده می شود در حالی که اسکرچ برای سنین بالاتر طراحی شده است؛ این تفاوت ها در طراحی باعث ایجاد تفاوت هایی در محیط آموزشی دو پلتفرم شده است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:
تفاوت در رابط کاربری
باید در نظر داشته باشید که محیط کاربری ScratchJr بسیار سادهتر از محیط Scratch است تا سختی و پیچیدگیها را برای کودکان کم سن و سال کاهش دهد. بنابراین میتوان گفت اسکرچ جونیور دارای رابط کاربری ساده تری است. یکی از علل سادهتر بودن رابط کاربری اسکرچ جونیور، کمتر بودن تعداد بلوکهایی است که در پروژههای اسکرچ جونیور استفاده می شود.
داشتن بلوکهای مختلف
همانطور که در مورد قبلی گفتیم تعداد بلوکهای کدنویسی اسکرچ جونیور کمتر از اسکرچ است که همین مورد نیز استفاده از آن را آسان تر نموده است. به عنوان مثال، در اسکرچ، شما با عملگرها و بلوکهای بسیار بیشتری روبرو می شوید. علاوه بر آن، تفاوت دیگر آنها در این زمینه این است که به جای قرار دادن بلوکها از سمت بالا به پایین، در پروژههای اسکرچ جونیور بلوکها از قسمت چپ به راست حرکت کرده و روی هم قرار میگیرند.
جلوههای صوتی
جالب است که بدانید در اسکرچ جونیور تنها یک صدای “پاپ” مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال فرزند خردسال شما میتواند هر صدایی را که مایل است ضبط کرده و به برنامه اضافه کند. اگرچه مدت زمان ضبط صدا تنها 1 دقیقه می باشد.
تفاوت های گرافیکی و بصری
از جمله دیگر تفاوتهای اسکرچ و اسکرچ جونیور، وجود گرافیک بهتر اسکرچ جونیور از اسکرچ است؛ که البته گزینههای زیادی برای پس زمینه و شخصیتها وجود ندارد. هر شخصیت در اسکرچ جونیور با در نظر گرفتن کودک ساخته شده است و نسبت به اسکرچ گرافیک و جلوه های بصری جذاب و شادتری دارد.
دارای ویرایشگر رنگ
در اسکرچ جونیور، یک ویرایشگر رنگ حرفهای وجود دارد که در آن بچهها میتوانند با آن پسزمینههای از قبل موجود شده را در برنامه را تغییر دهند یا چیزی به انتخاب خود نقاشی کنند و رنگهای مد نظر خود را برای شخصیتها انتخاب نمایند. این ویژگی به بچهها کمک میکند یاد بگیرند و آموزش ببینند که چگونه خودشان چیزی را که میخواهند ایجاد و خلق کنند.
بهینه شده برای موبایل
پروژه های اسکرچ جونیور برای مواردی چون موبایل و تبلت بهینه شدهاند حال آنکه پروژههای اسکرچ اینگونه نمیباشند و تنها برای رایانه طراحی شدهاند. (البته در جدیدترین نسخه اسکرچ، اسکرچ مخصوص اندروید نیز طراحی شده است اما این نسخه از اسکرچ تنها بر روی تبلت ها قابلیت اجرا دارند.)
دارای سیستم شبکهای
در پروژههای اسکرچ جونیور مراحل دارای ابعاد 20 در 15 مربع است. این مورد برخلاف مراحل اسکرچ است که در آن از پیکسلهای معمولی استفاده میشود و ساختار شبکهای وجود ندارد.
صفحات/مرحله
در اسکرچ جونیور، صفحات در واقع «صحنههایی» هستند که هر کدام از آنها پسزمینه و قسمتهای خاص خود را دارند. هر پروژه شما میتواند تنها شامل 4 صفحه باشد. این مورد برای دانش آموزان نیز دارای همین محدودیت است.
یادگیری اسکرچ و اسکرچ جونیور را چگونه شروع کنیم؟
برای یادگیری اسکرچ و اسکرچ جونیور، مانند تمام زبان های برنامه نویسی و پلتفرم های موجود، دو راه وجود دارد: یادگیری به صورت خودآموز و شرکت در کلاس های تخصصی. از آنجا که این دو زبان برنامه نویسی معمولا برای کودکان مورد استفاده قرار میگیرد و بحث آموزش برای کودکان از حساسیت بالایی برخوردار است و نیاز به مربیان متخصص دارد، پیشنهاد آکادمی یاسان برای آموزش اسکرچ و اسکرچ جونیور، شرکت در کلاس های تخصصی آموزش برنامه نویسی به کودکان است.
بدین منظور آکادمی یاسان با بهره مندی از مربیان مجرب و متخصص در زمینه آموزش زبان های مختلف برنامه نویسی به کودکان، زبان های مختلف برنامه نویسی مانند اسکرچ و اسکرچ جونیور را به کودکان آموزش میدهد. برای آشنایی بیشتر با دوره های آکادمی یاسان به صفحه دوره های برنامه نویسی آکادمی یاسان مراجعه فرمایید.