مطالب آموزش پایتون کودکان

مقایسه زبان های برنامه نویسی پایتون و جاوا اسکریپت

اکثر افرادی که قصد ورود به دنیای برنامه‌نویسی را دارند، در ابتدا به مقایسه زبان‌های برنامه‌نویسی می‌پردازند تا بتوانند مناسب‌ترین زبان را برای خود انتخاب کنند. جاوا اسکریپت و پایتون زبان‌هایی هستند که بیشترین میزان مقایسه را دارند. انتخاب بین پایتون یا جاوا اسکریپت اولین دوراهی است که اکثر برنامه‌نویسان مبتدی با آن روبه‌رو می‌شوند. این سوال همیشه بین تازه‌واردهای دنیای برنامه‌نویسی مطرح است که «پایتون بهتر است یا جاوا اسکریپت؟». در ادامه شما را با این دو زبان برنامه‌نویسی آشنا می‌کنیم و به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم.

Python vs Javascript
پایتون یا جاوا اسکریپت

پایتون چیست؟

قدم اول برای انجام مقایسه‌ای درست بین زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون و جاوا اسکریپت و پاسخ به سوال پایتون یا جاوا اسکریپت، آشنایی با این دو زبان برنامه‌نویسی است. برای شروع به سراغ پایتون رفته‌ایم و می‌خواهیم شما را به طور کامل با این زبان آشنا کنیم تا بدانید که دقیقا پایتون چیست و چه کاربردهایی دارد.

پایتون یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی نام‌آشنا است که حتی افراد غیر برنامه‌نویس هم نام آن را شنیده‌اند. علت این امر نیز پرکاربرد بودن این زبان است. به جرئت می‌توان گفت این زبان از جمله زبان‌هایی است که در تمام حوزه‌ها کاربرد دارد و به عنوان پادشاه زبان‌های برنامه‌نویسی شناخته می‌شود. این زبان برنامه‌نویسی 4 سال پیش از ظهور جاوا اسکریپت و در سال 1991 میلادی توسط مخترع آن؛ گیدو ون روسوم (Guido Van Rossum) پا به دنیای برنامه‌نویسی گذاشت.

Guido Van Rossum
Guido Van Rossum

خصوصیات و مزایای پایتون

پایتون (Python) به علت قدرتمند بودن آن و سادگی در یادگیری؛ مورد توجه توسعه‌دهندگان قرار گرفت و توانست جایگزین زبان‌های بسیاری شود. پایتون یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی منبع باز است و این بدان معنا است که اگر به پایتون مسلط شوید؛ می‌توانید در بهبود این زبان نقش خود را ایفا کنید. کاربرد پایتون در طراحی سایت، اپلیکیشن‌های موبایلی، هوش مصنوعی، رباتیک، پزشکی، پردازش تصویر، علم داده و حوزه‌های بسیار دیگری است.

پیشنهاد مطالعه: جاوا یا پایتون

پایتون به علت نحو ساده‌ای که دارد کد نویسی را برای توسعه‌دهندگانی که از این زبان استفاده می‌کنند به شدت آسان کرده است و اگر از یک برنامه‌نویس پایتون بپرسید که پایتون یا جاوا اسکریپت؛ قطعا به شما می‌گویند پایتون، چراکه هم یادگیری و هم کدنویسی آن آسان است و هرکسی در هر سنی می‌تواند آن را بیاموزد. البته ما توصیه می‌کنیم که خودتان ویژگی‌های هر دو زبان را بررسی کنید تا به پاسخ سوال پایتون یا جاوا اسکریپت برسید.

مقایسه پایتون و جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت چیست؟

در مقایسه پایتون و جاوا اسکریپت، باید هر دو زبان را بشناسید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. اکنون نوبت به آن رسیده تا با جاوا اسکریپت آشنا شوید تا بتوانید مقایسه‌ای درست داشته باشید. زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت توسط برندان آیک در 4 دسامبر 1995 ظهور پیدا کرد تا برنامه نویسی فرانت‌اند وارد مرحله‌ای جدید شود.

اگر این سوال در ذهنتان ایجاد شده است که فرانت‌اند چیست، با یک مثال به این سوال پاسخ می‌دهیم. تمامی فیلم و سریال‌هایی که می‌بینیم از همکاری دو گروه از عوامل ساخته شده است. دسته اول که عوامل پشت صحنه هستند و دسته دوم که عوامل جلوی صحنه هستند. ساختار سایت نیز به همین صورت به پشت صحنه سایت را بک‌اند و به قسمت جلویی که کاربر آن را می‌بیند و با آن تعامل دارد فرانت‌اند می‌گویند.

جاوا اسکریپت یا پایتون

یکی از قسمت‌هایی که برای رسیدن به پاسخ سوال پایتون یا جاوا اسکریپت باید بدانید این است که به طور معمول پایتون در قسمت بک‌اند سایت و جاوا اسکریپت در قسمت فرانت‌اند سایت استفاده می‌شود. جاوا اسکریپت یک زبان شی‌ءگرا است و علاوه بر قسمت فرانت‌اند سایت؛ در برنامه نویسی بک‌اند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین با یادگیری این زبان می‌توانید برنامه نویسی واکنش‌گرای موبایل نیز انجام دهید.

پایتون یا جاوا اسکریپت

حال که با این دو زبان برنامه‌نویسی آشنا شده‌اید؛ بهتر است به سراغ مقایسه پایتون و جاوا اسکریپت برویم. اولین سوالی که اکثر علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی در مورد تمامی زبان‌ها دارند؛ این است که آیا یادگیری آن زبان ساده است یا خیر؟ که برای هر دو زبان پایتون و جاوا اسکریپت پاسخ این سوال مثبت است و یادگیری هر دو زبان آسان است و کافی است به برنامه‌نویسی علاقه داشته باشید تا خیلی زود آن‌ها را فرابگیرید.

سوال بعدی که در مورد زبان‌های برنامه‌نویسی پرسیده می‌شود این است که کدام زبان درآمد بالایی دارد؟ برای این سوال شاید نتوان پاسخ دقیق داد چراکه عوامل بسیاری در میزان حقوق یک برنامه‌نویس موثر است. عواملی چون سطح دانش برنامه‌نویسی و میزان تجربه و مهارت و حتی شهری که در آن مشغول به کار هستید تاثیر مستقیمی روی میزان دریافتی یک برنامه‌نویس دارد.

پیشنهاد مطالعه: پایتون در پزشکی

اما از آنجایی که شما قصد دارید یکی از دو زبان پایتون یا جاوا اسکریپت را انتخاب کنید؛ بهتر است بدانید که این دو زبان برنامه‌نویسی بازار کار خوبی دارند و میزان پرداختی آن‌ها حتی برای تازه‌واردها نیز مبلغ قابل توجهی است. به مرور زمان هرچقدر حرفه‌ای‌تر شوید؛ درآمد شما نیز به همان اندازه بیشتر می‌شود.

خلاصه‌ای درباره مقایسه پایتون و جاوا اسکریپت

شاید این‌که بخواهیم بین پایتون یا جاوا اسکریپت یکی را انتخاب کنیم و بگوییم این زبان بهتر از دیگری است، مقایسه‌ای اشتباه داشته‌ایم. چراکه هر دو این زبان‌ها کارآمد و پرطرفدار هستند و ویژگی‌هایی دارند که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. انتخاب بین پایتون یا جاوا اسکریپت بستگی به خودتان دارد که به چه حوزه‌ای از برنامه نویسی علاقه دارید و می‌خواهید متخصص کدام زبان برنامه نویسی شوید. هر دو این زبان‌ها توسط توسعه‌دهندگان توصیه می‌شود ولی در نهایت انتخاب با شما است. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد. نظر شما درباره این مقایسه چیست و کدام زبان را پیشنهاد می‌کنید؟

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا