مقالاتمطالب آموزش پایتون کودکانمطالب آموزش طراحی سایت کودکان

آموزش طراحی سایت با پایتون

طراحی سایت، هنر برنامه نویسی و تنظیم محتوا در یک وب سایت باید به گونه ای باشد که بتوان آن را به صورت آنلاین با جهان به اشتراک گذاشت و از سراسر جهان به آن دسترسی داشت. در طراحی سایت از زبان های مختلف مانند جاوا اسکریپت، Css ،Html ، پایتون و … استفاده می شود. در این مقاله به آشنایی با طراحی سایت با پایتون و کاربرد این زبان برنامه نویسی در بک اند و فرانت اند استفاده می کنیم.

توسعه دهندگان وب در طراحی سایت ظاهر یک وب سایت مانند رنگ ها، فونت ها و گرافیک آن را تعیین می کنند. در طراحی سایت باید عناصر کاربردی با در نظر گرفتن اصل زیبایی شناختی (UI) و تجربه کاربری (UX) در کنار یکدیگر قرار گیرند.

آموزش برنامه نویسی به کودکان

اهمیت طراحی سایت با پایتون

امروزه ایجاد وب سایت یکی از ارکان دیده شدن در جهان است. به همین دلیل، دنیای طراحی وب مانند همیشه فعال است و به طور مداوم در حال تحول و به روز شدن است؛ از این رو توسعه دهندگان وب همواره در راستای پیشرفت اطلاعات و داده های خود در زمینه طراحی سایت هستند تا از رقبای خود پیشی بگیرند؛ طراحی سایت با پایتون یکی از کاربرد های پایتون است که توسعه دهنگان از آن استفاده کردند تا به بالاترین کیفیت در طراحی سایت دست یابند.

استفاده از پایتون در طراحی و توسعه سایت

طراحی وب اغلب یک فرآیند مشارکتی است که دانش و ابزارهای صنایع مرتبط را از آمار طراحی وب تا بهینه سازی SEO و UX ترکیب می کند. طراحان وب اغلب افراد حرفه ای از این حوزه ها را گرد هم می آورند که بتوانند عملکرد را بهینه کنند و روی فرآیند و نتیجه بزرگتر تاثیر بگذارند.

طراحی سایت با پایتون چگونه انجام می شود؟

برای طراحی سایت با پایتون باید ابتدا فریم‌ورک (Framework) مورد استفاده خود را انتخاب کنید، پایتون دارای تعداد زیادی کتابخانه و فریم‌ورک است که شما میتوانید از آنها برای طراحی سایت با پایتون استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه : پایتون برای کودکان

7 مزیت استفاده از پایتون در طراحی سایت

  1. زمان استقرار در مقایسه با سایرین کمتر خواهد بود.
  2. بسیار انعطاف پذیر است.
  3. منابع و کتابخانه ها فراوان هستند.
  4. دارای موتور برنامه گوگل است.
  5. ویژگی های قابل نگهداری را می توان به سرعت ترکیب کرد.
  6. چارچوب های قدرتمند توسعه وب.
  7. کتابخانه های تجزیه و تحلیل داده پایتون بی عیب و نقص هستند.

فریم‌ ورک های مورد استفاده در طراحی سایت با پایتون

اغلب استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون در طراحی سایت توسط فریم ورک های مشهور پایتون صورت میگیرد که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد. همچنین می توانید برای آشنایی بیشتر با مفهوم فریم ورک ها و مزایا و معایب آنها، مقاله فریم ورک های پایتون را مطالعه نمایید.

1. جنگو (Django)

جنگو Django یکی از شناخته‌ شده‌ ترین گزینه‌ها است؛ زیرا از اصل «خودت تکرار نکن» استفاده می‌کند و به شما امکان استفاده مجدد از کد را می‌دهد و نوشتن سایت را برای شما بسیار آسان می کند. همچنین چندین کتابخانه عالی و گسترده دارد که آماده استفاده هستند تا مسیر طراحی سایت با پایتون را برای شما هموار کند.

طراحی سایت با فریم ورک های پایتون
جنگو یکی از شناخته‌ شده‌ ترین فریم ورک های پایتون است.

2. فلسک (Flask)

فلسک یک میکروفریم ورک (Micro Framework) است که منبع باز (open source) نیست . این فریم ورک همچنین با Google App Engine سازگار است؛ این ویژگی های فلسک است که استفاده از این فریم ورک را برای برخی توسعه دهندگان وب به گزینه ای مناسب تبدیل می کند.

3. وب2پای (Web2py)

وب2پای یک فریم ورک کاملا متن باز است که می تواند تقریباً بر روی هر پلتفرم میزبانی وب اجرا شود. همچنین دارای اقدامات امنیتی مناسب داخلی برای کاهش آسیب پذیری های رایج وب است.

4. AIOHTTP

AIOHTTP یک فریم ورک ناهماهنگ (Asynchronized) است که هم عملکرد سمت سرور و هم سمت سرویس گیرنده دارد و برای بسیاری از انواع سایت ها بسیار مفید است.

البته ده ها Framework دیگر برای انتخاب وجود دارد. پیدا کردن مناسب ترین فریم ورک که تمام نیازهای شما را برطرف کند ممکن است نیازمند تحقیقات گسترده تری باشد و زمان بر باشد اما ارزش تلاش دارد.

آماده طراحی سایت خود شوید

هنگامی که فریم ورک خود را انتخاب و در محل خود قرار دادید، آماده شروع کدنویسی وب سایت خود خواهید بود. اینجا جایی است که بیشتر وقت خود را سپری می کنید، اگرچه بسیاری از کاربرانی که برای اولین بار از آن استفاده می کنند از سرعت این کار شگفت زده می شوند. بخش عمده ای از مراحلی که باید به صورت دستی در هنگام استفاده از زبان های دیگر کدگذاری شوند، به لطف فریم ورک های پایتون ایجاد شده و با سرعت بیشتری انجام می شوند.

یک توسعه دهنده باتجربه پایتون می تواند در کم ترین زمان وبسایتی داشته باشد؛ با استفاده از فریم ورک های مناسب، می توانید در کمتر از یک ساعت یک سایت ابتدایی داشته باشید. یک وب‌ سایت اگر محتوای واقعی سایت را وارد نکنید، معمولاً حدود یک روز طول می‌کشد. به یاد داشته باشید که پس از کدنویسی اولیه سایت خود، به طور مداوم آن را به روز کنید و بهبود دهید تا آن را به روز نگه دارید و به درستی کار کند.

نمونه سایت هایی که با پایتون ساخته شده اند

سایت های بسیاری هستند که از پایتون طراحی سایت یا تو سعه آن یا نرم افزار خود استفاده می کنند. در ادامه با چند نمونه سایت با پایتون آشنا خواهید شد:

1. اینستاگرام (Instagram)

اینستاگرام، بزرگ‌ ترین شبکه احتماعی و اپلیکیشن اشتراک‌ گذاری عکس آنلاین است که بیش از یک بیلیون کاربر در سراسر جهان دارد. اینستاگرام یکی از مشهورترین سایت هایی است که در بک اند (Backend) سایت خود از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده کرده است. تیم مهندسی این سایت در این باره می‌گوید:

«اینستاگرام در حال حاضر بیشترین استفاده را از فریم ورک جنگو پایتون دارد. ما در ابتدا پایتون را به دلیل شهرت آن به سادگی و کاربردی بودن انتخاب کردیم، زیرا با فلسفه ما که “اول ساده ترین کار را انجام بده” همخوانی دارد. »

نمونه سایت با پایتون، اینستاگرام

2. گوگل (Goolge)

گوگل با بیش از 75 درصد از سهم بازار پرکاربردترین موتور جستجو در جهان است که از پایتون در بک اند بخش های متفاوتی از این موتور جستجو استفاده شده است.

3. اسپاتیفای (Spotify)

اپلیکیشن اسپاتیفای امکان گوش دادن فوری به آهنگ ها یا آلبوم های خاص را بدون تاخیر به شما می‌دهد. این اپلیکیشن در سال 2008 راه اندازی شد و از آن زمان تاکنون به بیش از 433 میلیون مشترک پرداختی رسیده است. پایتون در درجه اول در Spotify برای ارائه خدمات Backend و تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می شود. به گفته کارشناسان 80 درصد این کدها توسط پایتون نوشته شده اند. پایتون در طراحی سایت اسپاتیفای مناسب است زیرا این زبان برنامه نویسی تاکید بر سرعت دارد و نیازهای اسپایتفای نیز بر این مبنا استوار است.

4. ردیت (Reddit)

ردیت یکی دیگر از سایت های استفاده کننده از زبان برنامه نویسی پایتون است که بیش از 330 میلیون کاربر دارد و از پایتون در طراحی سایت و بک اند سایت خود از آن استفاده می کند.

5. نتفلیکس (Netflix)

نتفلیکس با بیش از 33 میلیون عضو در 40 کشور که از بیش از یک میلیارد ساعت نمایش تلویزیونی و فیلم در ماه، از جمله سریال های اصلی نتفلیکس، لذت می برند. نتفلیکس بزرگ ترین شبکه تلویزیونی اینترنتی جهان است که از زبان برنامه نویسی پایتون در سایت خود استفاده می کند.

تیم امنیت اطلاعات نتفلیکس نیز برای انجام تعدادی از وظایف بسیار ضروری مانند طبقه بندی ریسک، شناسایی آسیب پذیری، اتوماسیون امنیتی، و اصلاح خودکار و غیره از پایتون استفاده می‌کند..

6. دراپ باکس (Dropbox)

دراپ باکس یک فضای ابری به منظور ذخیره‌سازی فایل، سینک کردن و به اشتراک‌گذاری و غیره است. وقتی Dropbox را با روش‌های سنتی‌تر مانند ایمیل به عنوان فایل پیوست مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که دراپ باکس توانایی انتقال فایل‌های بزرگی که با روش های دیگر امکان انتقال وجود ندارد را دارد.

7. بیتلی (Bitly)

برنامه نویسی پایتون، بع تنهایی پاسخگوی نیاز ها و دلیل وجود پلتفرم هایی مانند Bitly است. برنامه نویسی پایتون توسط سایت کوتاه کننده لینک Bitly برای مدیریت لینک ها استفاده می شود. اکنون عنوان پرکاربردترین کوتاه کننده URL در جهان را دارد و بیش از 600 میلیون URL ایجاد شده در هر ماه در اکثر شرکت ها در سراسر جهان را مدیریت می کند.

8. Qoura

برای ساخت رابط کاربری در فرانت اند و بک اند وب سایتی مانند Quora، پایتون به دلیل خوانایی و کارایی آن بسیار بهتر از PHP عمل می کند. با ایجاد امکان ایجاد توابع بیشتر با خطوط کد کمتر، فرآیند توسعه را ساده می کند.

آموزش طراحی سایت با پایتون در آکادمی یاسان

آکادمی یاسان با آموزش مقدماتی پایتون به کودکان و نوجوانان در دوره پایتون در تلاش است دانش آموزان را با این زبان برنامه نویسی پرکاربرد و سودمند آشنا کند و ذهن آنها را آماده دوره های پیشرفته تر طراحی سایت و برنامه نویسی در آکادمی یاسان کند. این آموزش ها به منظور کشف استعداد و علاقه کودکان و نوجوانان به برنامه نویسی و آماده سازی آنها برای ورود به دانشگاه و یا سطوح بالای برنامه نویسی در آینده آنهاست.

سوالات متداول

طراحی سایت با پایتون چگونه انجام می شود؟

برای طراحی سایت با پایتون باید ابتدا فریم‌ورک (Framework) مورد استفاده خود را انتخاب کنید، پایتون دارای تعداد زیادی کتابخانه و فریم‌ورک است که شما میتوانید از آنها برای طراحی سایت با پایتون استفاده کنید.

مشهورترین سایت های ساخته شده با پایتون کدامند؟

سایت های بسیاری هستند که از پایتون طراحی سایت یا تو سعه آن یا نرم افزار خود استفاده می کنند. اما مشهورترین نمونه سایت با پایتون ساخته شده، اینستاگرام، گوگل، اسپاتیفای، ردیت و … هستند.
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا