اسکرچ جونیور چیست ؟
فهرست مطالب
پلتفرم اسکرچ جونیور ( Scratch Junior ) از پلتفرم آنلاین با نام مشابه اسکرچ (Scratch) ساخته شده است، اما رابط کاربری این برنامه به نحوی است که برای بچه ها دوستانه و راحت تر به نظر میرسد. کد نویسی Scratch یک پروژه همکاری با MIT بود و در مورد علاقه بچه ها به کدنویسی بسیار عمل نوآورانه ای است.
زبان برنامه نویسی اسکرچ جونیور برای بچه های 5 تا 7 ساله ای که تصمیم به یادگیری مفاهیم اساسی دارند، بسیار عالی است. ما ساده ترین راه برای شروع برنامه نویسی اسکرچ جونیور برای بچه ها را بررسی میکنیم.
در این مقاله قصد داریم شما را با زبان برنامه نویسی اسکرچ جونیور آشنا کنیم و به آموزش مقدمات اسکرچ جونیور می پردازیم و سپس ایده هایی نوآورانه و سرگرم کننده برای پیاده سازی در اسکرچ جونیور به کودکانتان پیشنهاد دهیم.
اسکرچ جونیور چیست؟
اسکرچ جونیور یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر بلوک است که در آن دانش آموزان بلوک ها را جابجا می کنند و آنها را برای انجام مواردی که در ذهن دارند، مرتب می کنند. کودکان می توانند ظاهر یک شخصیت را تغییر دهند، صدای خود را برای آنان اضافه کنند و حتی پس زمینه های سفارشی شده را با وارد کردن عکس های خود به برنامه بیفزایند. قبل از کنار هم قرار دادن بلوک های برنامه نویسی برای زنده کردن شخصیت های آنها! باید در نظر داشت که تفاوت اسکرچ و اسکرچ جونیور آن است که اسکرچ برای کودکان 8 تا 16 سال اما اسکرچ جونیور یرای بچه های 5 تا 7 ساله ای که تصمیم به یادگیری مفاهیم اساسی دارند، بسیار عالی است. همانطور که گفتیم اسکرچ جونیور از روی نرم افزار اسکرچ ساخته شده است اما در ساخت این پلتفرم تلاش شده تا رابط کاربری ساده تر و دوستانه تری داشته باشد تا کودکانی با سن پایین تر نیز بتوانند از آن استفاده کنند.
رابط کاربری Scratch Junior به نحوی است که شما و کودک شما تمام علائم را متوجه می شوید. مطمئنا به خاطر رابط کاربری راحت، بچه ها عاشق کاراکترها، پلتفرم آسان برای استفاده و توانایی ضبط صدای خود می شوند. برنامه ی اسکرچ جونیور در دستگاه های اپل، گوگل، اندروید و آمازون در دسترس است و رایگان است! (یک نکته: این برنامه برای iPhone در دسترس نیست، فقط iPads)
چگونه با اسکرچ جونیور شروع کنیم ؟
برای آموزش مقدماتی برنامه نویسی کودکان کافی است برنامه اسکرچ جونیور را دانلود کنید. رابط کاربری این برنامه به نحوی است که کودکان خیلی سریع می توانند همه چیز را بفهمند، اما ویدیوهای مقدماتی و نمونه پروژه هایی نیز وجود دارد که کودکان می توانند برای الهام گرفتن تماشا کنند. در ادامه چند پروژه ی جذاب اسکرچ جونیور نیز معرفی خواهیم کرد .
وقتی برنامه را باز می کنید، می توانید روی خانه یا علامت سوال کلیک کنید. اگر قبلا از اسکرچ جونیور استفاده نکرده اید، ممکن است بخواهید روی علامت سوال کلیک کنید. نکات و راهنمایی های این صفحه می تواند مفید باشد.
بیایید از زبان یک پدر درباره اسکرچ جونیور بشنویم !
در حالی که میخواستم مطمئن باشم که «کارها را به روش درست انجام میدهم»، پسرانم مایل بودند فقط بازی کنند. راههای زیادی برای آموزش برنامهنویسی به کودکان وجود دارد، بنابراین من فقط آن را دنبال کردم. اما با استفاده از برنامه اسکرچ جونیور من را شگفت زده کردند. فکر نمیکنم هیچکدام از ما بتوانیم آنچه را که به ذهنشان خطور کردهاند، بازسازی کنیم، اما مطمئناً جالب بود!
من از تلاش برای ریز به ریز آموزش دادن آنها در برنامه منصرف شدم، اما آنها متخصص اسکرچ جونیور شده بودند، اضافه می کردند، تغییر می دادند و کاوش می کردند! اگر شما کسی هستید که مثل من دوست دارید در مورد این برنامه بیشتر بدانید، مراحلی که در ادامه گفته می شود را دنبال کنید .
مزایای یادگیری اسکرچ جونیور
اسکرچ جونیور برای کودکانی در نظر گرفته شده که سن کمتری دارند و از مهارت خواندن و نوشتار کمتری برخوردار هستند به همین دلیل کارکردن با اسکرچ جونیور می تواند شروع خوبی برای یادگیری تفکر منطقی و در عین حال افزایش خلاقیت کودکان برای ساخت بازی و انیمیشن باشد که علاوه بر سرگرم شدن کودک به توانایی داستان سازی و خلق شخصیت توسط آنها نیز کمک می کند. در نتیجه کودک شما توانایی درک مسئله به نسبت بالاتری از همسالان خود خواهد داشت که این موضوع در مسیر تحصیلی و شغلی اینده او بی تاثیر نخواهد بود. به دنبال این موارد کودک شما از اعتماد بنفس خوبی برخوردارخواهد شد و توانایی خوبی در استفاده از تکنولوژی پیدا می کند که زمینه حضور کودک را در مسیر برنامه نویسی سهولت می بخشد.
آموزش گام به گام ایجاد پروژه های اسکرچ جونیور
اسکرچ جونیور به طور خاص برای ذهن های جوان طراحی شده است. بنابراین رابط کاربری و دستورالعمل های آن بسیار ساده هستند. در ادامه روش پیاده سازی پروژه های اسکرچ جونیور به صورت ساده و گام به گام شرح داده شده است:
1. در ابتدا لازم است تا برنامه اسکرچ جونیور را از طریق سایت ScratchJr دانلود کنید. برنامه را راه اندازی کنید. و روی آیکون Home کلیک کنید تا یک پروژه جدید شروع شود.
2. با این کار شما به صفحه پروژه های من منتقل می شوید. برای شروع یک پروژه جدید، روی نماد کوچک مثبت ” + ” کلیک کنید.
3. به 1/8 بالای برنامه ی اسکرچ جونیور صفحه نگاهی بیندازید، اینجا جایی است که صحنه تنظیم شده است و جایی که می توانید آن را تنظیم کنید. برای تغییر عکس منظره باید روی نماد “عکس منظره” بالای صفحه کلیک کنید. با این کار گالری پس زمینه ظاهر می شود و هر پس زمینه ای را که می خواهید انتخاب کنید. روی نماد چک (تیک) در گوشه سمت راست صفحه ضربه بزنید تا پس زمینه را سفارشی کنید. سمت راست برای انتخاب صحنه های شماست. شما می توانید صحنه هایی را که می خواهید اضافه یا حذف کنید. این قسمت برای بلوکهای کدنویسی پیشرفتهتر است، بنابراین برای شروع این قسمت را به حال خود رها کنید.
4. سمت چپ برنامه ی اسکرچ جونیور برای شخصیت های شماست. (اسکرچ جونیور آنها را “Sprites” می نامد) برای شروع باید یک گربه را در آنجا ببینید. با کلیک بر روی نماد قلم مو می توانید او را شخصی سازی کنید. همچنین میتوانید با زدن دکمه پلاس در زیر گربه، Sprites (اسپرایت های) بیشتری اضافه کنید. گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. شخصیت مورد نظر خود را با ضربه زدن بر روی صحنه انتخاب کنید. تصویر را در گوشه پایین سمت چپ مشاهده خواهید.
6. پایین صفحه نمایش بلوک های کدگذاری واقعی است. اینجاست که می توانید بلوک های شروع، حرکت، اندازه، صدا، تکرار/مبتنی بر زمان یا پایان را اضافه کنید. اگر انتخاب های زیاد و گیج کننده ای بود، می توانید روی هر بلوکی ضربه بزنید و نگه دارید تا هدف و توضیحات آن در بالای صفحه ظاهر شود. این بلوک های برنامه نویسی به دسته های زیر تقسیم می شوند:
- شروع (بلوک زرد): کد را شروع می کند و پیام هایی را به اسکریپت های دیگر ارسال می کند.
- حرکت (بلوک آبی): محل حرکت اسپرایت، مدت زمان حرکت اسپرایت و تغییر زاویه را انجام می دهد.
- ظاهر (بلوک بنفش): نمایش، ظاهر و خروجی متن را کنترل می کند.
- صدا (بلوک سبز): یک صدای “پاپ” از پیش تعریف شده یا یک صدای ضبط شده را پخش می کند.
- کنترل (بلوک نارنجی): قسمت خاصی از اسکریپت را با تعداد مشخصی تکرار می کند.
- پایان ها (بلوک قرمز): زمان و نحوه پایان اسکریپت را کنترل می کند.
5 ایده سرگرم کننده پروژه های اسکرچ جونیور برای کودکان
حال نوبت آن رسیده است با چند ایده ی جالب برای پروژه های اسکرچ جونیور آشنا شوید؛ با پیاده سازی این ایده ها و کشف راهکارهای جدید خلاقیت کودکان سنجیده و تقویت می شود .
1.مسابقه
در اولین پروژه ی اسکرچ جونیور ،برای حرکت در صفحه از بخش چپ به راست باید از 2 شخصیت استفاده کنید.
چالش های موجود: شخصیت ها را وادار کنید تا هر کدام از سرعت های مختلف استفاده نموده و حرکت کنند.
- سوالات موجود:
چرا باید از پرچم های رنگ سبز استفاده کرد؟
چگونه باید شخصیت ها را در صفحه حرکت داد؟
چگونه باید بلوک ها را به یکدیگر متصل نمود؟
اعداد درج شده زیر بلوک ها دارای چه معنی هستند؟
بلوک های انتهایی هر کدام دارای چه فعالیتی انجام می دهند؟
چگونه می توان برای هر کاراکتر یک شخصیت جداگانه تعریف نمود؟
- نکات موجود:
لازم است تا برنامه را با بلوکی که دارای پرچم زرد رنگ است شروع کنید.
اگر میخواهید سرعت کاراکترها را تغییر دهید باید از بلوک سرعت استفاده نمایید.
هر دو کاراکتر خود را باید در صفحه ای با ابعاد 16 به حرکت در آورید. حرکت می تواند از چپ به راست یا از پایین به بالا باشد.
بعد از اینکه شخصیت شما به انتهای صفحه رسید باید از بلوک ناپدید شدن استفاده کنید.کار شما با درج بلوک قرمز به اتمام می رسد.
2. کاهش و افزایش اندازه
در نمونه دوم از پروژه های اسکرچ جونیور ، می توانید با کلیک بر روی هر شخصیت اندازه آنها را تغییر دهید. با یک کلیک اندازه بزرگتر و با دو کلیک اندازه کوچک می شود البته می توانید بر روی پرچم سبز رنگ نیز کلید نمایید تا به اندازه واقعی خود تغییر یابند.
چالش: با کلیک بر روی هر شخصیت، اندازه آن را تغییر دهید. اگر مایلید تا آنها به اندازه واقعی خود در آیند، پرچم سبز رنگ را بزنید.
- سوالات موجود:
چگونه می توان کاری انجام داد که هر شخصیت بتواند اندازه خود را تغییر دهد؟
چگونه می توان با انتخاب هر یک از کاراکترها پروژه را آغاز نمود؟
چگونه می توانید اندازه کاراکتر اصلی را به حالت اول بازگرداند؟
- نکات موجود :
با گزینه START که زرد رنگ است می توانید برنامه خود را شروع کنید.
اندازه هر کدام از شخصیت های خود را با اضافه نمودن بلوک های مربوطه افزایش یا کاهش دهید.
برای شخصیت دیگر از بلوک زرد رنگ دیگری بهره ببرید.
اگر می خواهید اندازه ها را به حالت قبل بازگردانید از بلوک بنفش رنگ استفاده کنید.
3. چالش پرش
در این نمونه از پروژه های اسکرچ جونیور ، تلاش بر این است که شخصیت را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل نمایید به گونه ای که به یک مکان خاص برسد.
چالش موجود: شخصیت شما باید ابتدا پرش نموده و سپس به یک نقطه خاص برسد.
- سوالات موجود:
چگونه می توان هر شخصیت را به پرش وادار نمود؟
چگونه می توان دو کار را به صورت همزمان با هم انجام داد؟
توضیح هر کدام از اعداد درج شده زیر بلوک ها چیست؟
- نکات موجود:
برنامه خود را باید دو بلوک به رنگ های زرد آغاز نمایید.
شخصیت ها می توانند با بلوک آبی پرش نمایند.
اگر عدد زیر بلوک پرش را تغییر دهید، میزان پرش نیز تغییر می یابد.
فعالیت شما باید به گونه ای باشد که کاراکترها همزمان به جلو و بالا حرکت کنند.
کار شما با درج بلوک قرمز به اتمام می رسد.
4. پروژه ی فضاپیما
وقتی روی شخصیت فضانورد داخل بازی کلیک می کنید، لازم است تا وارد موشک شده و ناپدید گردد. در کنار این موارد نیاز است تا موشک شما نیز به سمت بالا حرکت کند.
چالش: وقتی روی کاراکتر خاصی کلیک می کنید لازم است تا ناپدید شده و فعالیت خاصی را انجام دهد در واقع می بایست به بالا حرکت کند.
- سوالات راهنما:
چگونه می توانید برنامه خود را با کلیک بر روی یک شخصیت آغاز نمایید؟
چگونه می توانید کاراکترهای موجود در بازی را از پایین به بالا حرکت دهید؟
چگونه می توانید از بلوک های زرد رنگ در بازی استفاده نمایید؟
- نکات موجود:
برای فضانورد، لازم است تا برنامه خود را با یک بلوک زرد رنگ آغاز نمایید.
برای اینکه بر روی هر کاراکتر ضربه بزنید می بایست از بلوک ماشه استفاده کنید.
با بلوک آبی می توانید شخصیت مد نظر خود را در سرتاسر صفحه حرکت دهید.
برای اینکه فضانورد داخل موشک بنشیند باید از بلوک نارنجی رنگ استفاده نمایید و منتظر بمانید.
برای اینکه موشک شما به بالا حرکت نماید نیاز است تا از بلوک آبی بهره ببرید.
در نهایت می توانید از بلوک ناپدید شدن بهره ببرید.
کار خود را با قرار دادن بلوک قرمز رنگ به اتمام برسانید.
5. بازی زیرآب
در این نمونه از پروژه های اسکرچ جونیور، شما می توانید رنگ پس زمینه بازی را جوری تغییر دهید تا زمانی که دو شخصیت به یکدیگر برخورد می کنند، پس زمینه عوض شود.
چالش: برنامه ای طراحی کنید که وقتی دو کاراکتر همانند ماهی و سنگ زمانی که بهم برخورد می نمایند، ناپدید شده و رنگ صفحه تغییر کند!
- سوالات موجود:
چگونه می توانید کاراکتر ها را از چپ به راست در صفحه حرکت دهید؟
روش استفاده از بلوک تکرار به چه نحوی است؟
چگونه می توانید رنگ پس زمینه صفحه را تغییر دهید؟
- نکات موجود:
برنامه خود را باید با یک بلوک زرد رنگ آغاز نمایید.
حرکت کاراکترها در صفحه از چپ به راست با بلوک آبی رنگ انجام می شود.
از بلوک های تکرار استفاده نمایید.
از بلوک زرد رنگ برای برآمدگی استفاده نمایید.
از گزینه goto برای تغییر دادن رنگ پس زمینه استفاده نمایید.
نکته ی آخر
بدانید که اسکرچ جونیور یک راه عالی برای شروع آموزش برنامه نویسی به فرزندتان است. بلوک های کدنویسی پیشروی عالی برای پلتفرم پیشرفته تر اسکرچ هستند و خلاقیت باعث می شود بچه های کوچک درگیر و سرگرم شوند. قدرت تخیل فرزند خود را محدود نکنید! با استفاده از ScratchJr می توانید پروژه های بسیاری را اجرایی نمایید. اسکرچ جونیور یک راهکار عالی و شگفت انگیز برای افزایش مجموعه مهارت های ذهنی کودک شما است. کودک شما با انجام این پروژه ها و ایجاو پروژه های ذهنی جدید مهارت حل مسئله را می آموزد . همچنین اگر ترجیح می دهید کودکتان تحت نظرمربیان مجرب به یادگیری برنامه نویسی مشغول شود به آکادمی یاسان مراجعه کنید .
منبع : create-learn
سلام چه پروژه های جالبی فقط چه رنج سنی میتونن این پروژه هارو انجام بدن ؟
سلام متشکرم
اسکرچ جونیور برای کودکان 5-7 سال توصیه می شود .
دوره اسکرچی که برگزار میکنید چه شرایطی داره ؟
سلام
شرایط و پیش نیاز اسکرچ با جزئیات در صفحه ی دوره ی اسکرچ اعلام شده .